Gå til innhold

Nytt kabinett. Spørsmål ang. temp og aiflow

Anbefalte innlegg

Heisan heisan!

Tja, hvor skal jeg starte. Jeg har et relativt dugelig rigg for tiden i form av hardware, og vurderer egentlig å kjøpe et nytt kabinett for litt mer "showcase" følelse.

Det originale kabinett valget hadde nok falt på HAF X, men kjæresten nekter rett og slett å ha det ståene i stuen :hmm:

Det kabinettet jeg har lyst på er Obsidian 800D grunnet cable managment og et ekstremt stilig vindu og generelt veldig clean chassie som vil se bra ut.

Problemet er at jeg føler airflowen blir litt i tynneste laget med de viftene som er inkludert.

Jeg har to Asus Matrix 5870 kort som er klokket til 1000Mhz, med andre ord - mye varme - men med mitt nåværende HAF 922 kabinett har ikke airflow verdt noe problem.

Problemet ligger vel i at jeg føler 800D sin inntake fan nederst ikke tilbyr nok intak av luft.

Jeg hadde selvfølgelig tenkt på å sette en trippel 120mm vifte opp i toppen, men det blir veldig mye mer negative air-pressure i forhold til hvor mye som kommer inn og jeg lurer på om det nesten har en motsatt effekt mtp at viftene kommer til å konkurrere om luft.

GPU vifter er også desverre ikke en mulighet ettersom jeg vil ha led lysene fra Matrix kortene.

Jeg er klar over at jeg er helt dust som setter looks likestilt med performance, men jeg prøver å få både i pose og sekk.

SPM 1.

Er det en vifte konfigurasjon i 800D som tilbyr nok chipset og GPU kjøling til et system av mitt kaliber. Jeg tenker at V10 kjøleren min gjør jobben for CPU og ram, men må også ha nok luft til at den få noe kald luft å jobbe med.

SPM 2.

Jeg ser etter gode vifter med relativt høy cfm, og et akseptabelt lydnivå. Helst ikke høyere enn rundt 28dbm.

SPM 3.

Jeg vurderer en harddisk kjøler løsning, hvor jeg setter inn et harddisk "kabinett" med en 120 mm vifte på i 5,25" traysene til 800D. Er dette en solid løsning for å få mer airflow?

Er den noen å anbefale ? Syntes det så dårlig ut i norske nettbutikker, men tar gjerne anbefaligner av butikker som shipper til norge uten å betale 50 euro i frakt.

Takk for all hjelp¨

EDIT; Specs hvis du skulle være interresert/relevant for tråden

2 Asus Matrix 5870 2GB Platinum @ 1000Mhz core clock (stock 894)

Cooler master v10

i7 930 @ 4Ghz

6GB Corsair Dominator 1866Mhz cl7-8-7-21

Asus rampage III Extreme.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heis.. ..pose og sekk.

SPM 1.

Er det en vifte konfigurasjon i 800D som tilbyr nok chipset og GPU kjøling til et system av mitt kaliber. Jeg tenker at V10 kjøleren min gjør jobben for CPU og ram, men må også ha nok luft til at den få noe kald luft å jobbe med.

SPM 2.

Jeg ser etter gode vifter med relativt høy cfm, og et akseptabelt lydnivå. Helst ikke høyere enn rundt 28dbm.

SPM 3.

Jeg vurderer en harddisk kjøler løsning, hvor jeg setter inn et harddisk "kabinett" med en 120 mm vifte på i 5,25" traysene til 800D. Er dette en solid løsning for å få mer airflow?

Er den noen å anbefale ? Syntes det så dårlig ut i norske nettbutikker, men tar gjerne anbefaligner av butikker som shipper til norge uten å betale 50 euro i frakt.

Takk for all hjelp¨..

Denne viftemondulen fra lianli er stilren i 100% aluminium og denne har "gummidempere" i viftehullene. Gjør 3x 5.25" brønner til en 12cm viftemondul.

Både SilenX vifte, iXtrema PRO IXP- og Scythe vifte, Slip Stream seriene har lavt støynivå og flytter mye luft.

På netshop.no har de bra utvalg av disse viftene.

Vil tro dette er tilstrekkelig for en god luftgjennomstrømning om du monterer vifte i alle de orginale vifteplassene i kabinettet + denne viftemondulen.

Endret av antilope118
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...