telealf Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Fra "vår mann" Ken; "I never thought it would come to this, but this Voigtländer lens is better than Nikon's own lenses: it has better optics, better mechanics, and better ergonomics. How about that!" http://kenrockwell.com/voigtlander/40mm-f2.htm Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Ken Rockwell snakke totalt tull, heile tida. Lenke til kommentar
arela Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Meget enkelt - Nikon (og muligens heller ikke Canon) har ingen 40mm Voigtlander er en pen liten sak som jeg vet mange på Nikon Cafe bruker. Det er også med ei forsatslinse i esken slik at en kan ta clos-ups med den. Voigtlander har for tiden 4 objektiver som passer til Nikon, Canon og Pentax. Ellers lager de masse med M-bajonett. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Den er jo manuell-fokus! Da holder jeg fremdeles en knapp på min superskarpe Nikon 50mm f/1.8 manuellfokus (som har samme optikk som den nye AF-D utgaven). I tillegg har den en 1/3-stop bedre lysstyrke, og er minst like liten Jeg bruker den endel, når jeg ikke trenger autofokusen på min 50mm f/1.4, fordi den har null forvrengning og er like skarp fra f/4 og oppover. Nikon har jo en haug gamle manuellfokus-objektiv som kan konkurere med denne nye Voigtlanderen! 28/2, 35/2, 50/2 og 50/1.8 finner du på bruktmarkedet for en slikk og ingenting Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Review hos Photozone - bortsett fra bokeh er visst dette en vinner - ut fra grafene er den dømrade skarp! Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Dette er et objektiv jeg før eller siden skal ha meg. Jeg ville forøvrig mye heller hatt CV 40/2 enn 50/1.8 Series E. Francis Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Den er jo manuell-fokus! ..... Nikon har jo en haug gamle manuellfokus-objektiv som kan konkurere med denne nye Voigtlanderen! 28/2, 35/2, 50/2 og 50/1.8 finner du på bruktmarkedet for en slikk og ingenting Det er jo at den er manuell fokus med ekstremt presis fokusring som gjør den interessant. Ja, gamle manuellfokus fra Nikon ligger ikke langt bak - men de mest aktuelle dvs 35 mm og 45 mm (pankake) er enten langt større eller nesten like dyre som brukte eksemplarer. Og det er i realiteten bare 35 mm/2 og 50 mm/1,8 som er virkelig rimelige brukt. Dette er et objektiv jeg før eller siden skal ha meg. Objektivet har en meget akseptabel pris også - på Adorama er prisen 409 USD for Nikon og Pentax mount og 449 USD for Canon. Så prisen er etter min mening klart akseptabel. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Er det noen som distribuerer Voigtländer i Skandinavia, forresten? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Er det noen som distribuerer Voigtländer i Skandinavia, forresten? Dårlig så vidt jeg vet - mulig det finnes en i Danmark. Ellers er det bra med butikker i Tyskland som har Voigtländer - men nettbutikkene selger sjelden til Norge. I tillegg blir det som oftest dyrere enn Adorama etc. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Online-sjapper som selger Voigtländer. (LOL! Alle de fire jeg sjekket i listen hadde eksakt samme webshop, utvalg og priser - forskjellen var bare logo og et par farger. ) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Online-sjapper som selger Voigtländer. (LOL! Alle de fire jeg sjekket i listen hadde eksakt samme webshop, utvalg og priser - forskjellen var bare logo og et par farger. ) Er vel medlem av Ringfoto hele gjengen (nesten). I tillegg så vet jeg at det er i hovedsak en løsning som leveres til fotobutikker i Tyskland. Men det er uansett dyrere å kjøpe i Tyskland en på Adorama og BHphoto. Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Også er de jo chipet, så de virker i alle "mods". Noen klager på at de er nesten +/-1 trinn i eksponeringa, men det virker ikke som en 100% standard, så muligens en smakssak. Cosina Voigtlander er nok på høyde med det meste av AIS optikk, og ifølge "eksperter" har de fremdeles den beste makroobjektivet for 35mm, men bruktprisene på det er så høy at vi glemmer det. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Cosina Voigtlander er nok på høyde med det meste av AIS optikk, og ifølge "eksperter" har de fremdeles den beste makroobjektivet for 35mm, men bruktprisene på det er så høy at vi glemmer det. Dvs - Makro-Planar T* 2/100 er visst enda skarpere, og er ellers like bra hvis vi ser bort fra kromabokeh. Men - den du snakker om er - såvidt jeg vet - det kjappeste fullframe 1:1 makroobjektivet som kan fokusere på uendelig - som eksisterer. Endret 2. september 2010 av Trondster Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Hadde jeg hatt et M8 eller M8.2 skulle bydd på denne APO-Lanthar 125. Makro-Planar er utrolig bra. Zeiss lot det stoppe på 1:2 for å beholde skarpheten helt ut på uendelig, sies det. Siden jeg har både Makro-Planar 100 f/2 og Nikon 105 f/2 DC, så veksler jeg litt på hvem jeg bruker - begge er fantastiske objektiver. Og nå ser det ut til å hope seg opp på ønskelista: Zeiss 35mm f/1.4 Nikon AF-S 35mm f/1.4 (som ifølge ryktene kommer på Photokina) Som reserveløsning Leica 35mm f/2 (som jeg har siklet etter i lang tid, men klart å avvente i håp om at Zeiss og/eller Nikon kom med sine versjoner av f/1.4 35mm - som ryktese har nevt i lang tid.) PS! Ellers hadde jo også Voigtlander en Super Farron 76mm f/0,87 Endret 2. september 2010 av arela Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hadde jeg hatt et M8 eller M8.2 skulle bydd på denne APO-Lanthar 125. ..Selv om makro-delen nok blir bortkastet på en rangefinder uten liveview - ingen kontroll på fokus.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Ja sant det - likeså må en vel over på egen søker på så store brennvidder. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Meget enkelt - Nikon (og muligens heller ikke Canon) har ingen 40mm Og det er derfor han har sammenlignet med 35/2, 45/2.8 og 50/1.8 As I showed at Performance, the Voigtländer is the sharpest of all. That's as expected, since all these old Nikon designs date to the previous millennium, and the 45P's Tessar design decades to 1902. The Voigtländer is several steps ahead. Rockwell sier jo mye rart, men han kan mye også, og synes vel hovedsaklig det er gøy å sette ting på spissen og formulere seg litt bastant, og det har jeg ingenting imot. Særlig trengs det i dette tilfellet å røske opp i det utbredte fellesselvbedraget om at objektiver blir bedre jo eldre de er. Han ser jo også hva som skjer med trafikken hans når sinte fanboys løper til nærmeste forum for å hisse seg opp og samle en gjeng med fakler og høygafler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå