ku7 Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Hei, driver med en skoleoppgave, og har vel funnet loesningen. Men mener jeg mangler to ledd, som jeg ikke kan forstaa hvordan jeg skal vise paa logisk maate: (setter v- som kvadratrot tegn, og - som endt kvadratrot tegn. roten av 3 vil se slik ut: v-3-, endre gjerne hvis det finnes en bedre maate ) Z= v-R^2 + X^2- *missing link* Z^2 = R^2 + X^2 Z^2 - X^2 = R^2 *missing link* v-Z^2 - X^2- = R Er det noen maate aa vise hva jeg har gjort her med logisk matte? Hvordan? Paa forhaand takk Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Det du har gjort er altså å opphøye i annen, flyttet over ledd og tatt kvadratroten igjen? Da trenger du ikke skrive mer enn det. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Hei, driver med en skoleoppgave, og har vel funnet loesningen. Men mener jeg mangler to ledd, som jeg ikke kan forstaa hvordan jeg skal vise paa logisk maate: (setter v- som kvadratrot tegn, og - som endt kvadratrot tegn. roten av 3 vil se slik ut: v-3-, endre gjerne hvis det finnes en bedre maate ) Z= v-R^2 + X^2- *missing link* Z^2 = R^2 + X^2 Z^2 - X^2 = R^2 *missing link* v-Z^2 - X^2- = R Er det noen maate aa vise hva jeg har gjort her med logisk matte? Hvordan? Paa forhaand takk z=(r^2+x^2)^(1/2) z^2=[(r^2+x^2)^(1/2)]^2 Har her skrevet kvadratroten som opphøyd i én halv. Du ganger følgelig potensene sammen ((a^b)^c=a^(bc)) og får opphøyd i 2/2, altså opphøyd i første. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Hei, driver med en skoleoppgave, og har vel funnet loesningen. Men mener jeg mangler to ledd, som jeg ikke kan forstaa hvordan jeg skal vise paa logisk maate: (setter v- som kvadratrot tegn, og - som endt kvadratrot tegn. roten av 3 vil se slik ut: v-3-, endre gjerne hvis det finnes en bedre maate ) Z= v-R^2 + X^2- *missing link* Z^2 = R^2 + X^2 Z^2 - X^2 = R^2 *missing link* v-Z^2 - X^2- = R Er det noen maate aa vise hva jeg har gjort her med logisk matte? Hvordan? Paa forhaand takk z=(r^2+x^2)^(1/2) z^2=[(r^2+x^2)^(1/2)]^2 Har her skrevet kvadratroten som opphøyd i én halv. Du ganger følgelig potensene sammen ((a^b)^c=a^(bc)) og får opphøyd i 2/2, altså opphøyd i første. Mange takk Men hvordan kan du opphøye i (1/2), på ene siden, for så i neste ledd å opphøye i andre ledd på begge sider? Betyr det at Z^(1/2) = Z? Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Det du har gjort er altså å opphøye i annen, flyttet over ledd og tatt kvadratroten igjen? Da trenger du ikke skrive mer enn det. Jeg ønsker å finne de to leddene som viser hvordan jeg fjerner kvadratroten på ene siden, og samtidig legger til en 2.potens på andre siden. Jeg greier ikke å vise med "lik utjevning" på begge sider av eget hode med min mattekunskap Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Løst! For den som er interessert, og hvis den i det heletatt differerer fra den overstående (Z)^2 = (v-R^2 + X^2-)^2 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Hei, driver med en skoleoppgave, og har vel funnet loesningen. Men mener jeg mangler to ledd, som jeg ikke kan forstaa hvordan jeg skal vise paa logisk maate: (setter v- som kvadratrot tegn, og - som endt kvadratrot tegn. roten av 3 vil se slik ut: v-3-, endre gjerne hvis det finnes en bedre maate ) Z= v-R^2 + X^2- *missing link* Z^2 = R^2 + X^2 Z^2 - X^2 = R^2 *missing link* v-Z^2 - X^2- = R Er det noen maate aa vise hva jeg har gjort her med logisk matte? Hvordan? Paa forhaand takk z=(r^2+x^2)^(1/2) z^2=[(r^2+x^2)^(1/2)]^2 Har her skrevet kvadratroten som opphøyd i én halv. Du ganger følgelig potensene sammen ((a^b)^c=a^(bc)) og får opphøyd i 2/2, altså opphøyd i første. Mange takk Men hvordan kan du opphøye i (1/2), på ene siden, for så i neste ledd å opphøye i andre ledd på begge sider? Betyr det at Z^(1/2) = Z? Du opphøyer ikke i en halv. Mulig det var dårlig formulert av meg. Generelt gjelder: Altså har jeg bare tatt å skrevet om den ene siden, for lettere å se hvorfor kvadratroten forsvinner hvis du opphøyer i andre potens. Endret 2. september 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå