Gå til innhold

Hva bestemmer internetthastigheten jeg kan ha?

Anbefalte innlegg

Har vurdert en stund nå å oppgradere internetthastigheten min. Har ganske dårlig nå, selvom jeg ikke husker hvor mye den faktisk er på, men kan f.eks. ikke laste opp youtubefilmer uten at d må stoppe for å buffre (på 360p).

Tok kontakt med telenor og fikk beskjed om der hvor jeg bor, kan jeg ikke ha høyere internett hastighet.

Jeg lurer på hva som spiller inn på hvilken internett hastighet jeg kan ha?

En kompis sa til meg at jeg måtte oppgradere ruteren min, men brukte samme ruteren når jeg bodde i Trondheim, og fikk internetten fra NTNU, så ruteren takler høyere hastigheter.

Har sett litt rundt og ser ut som hvor jeg bor har mye å si, men alle naboer og folk som bor rundt meg har alle høyere hastigheter enn hva jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvalitet på linja og avstand til sentralen er vel de tingene som bestemmer max hastighet. Jeg bor så langt unna sentralen min at max hastighet inn er 4,9Mb/s.

Hvis du har vært i kontakt med Telenor så sjekker de disse tingene for deg.

Det kan også hende at du sitter på en annen linjetype enn naboene dine så det at de har høyere hastighet betyr ingenting.

I mitt nabolag så er det et hus som er satt på en returlinje på isdn så de kan ikke få adsl i det hele tatt selv om alle andre har adsl.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar.

Har alle nettleverandører egen sentral?

Så hvis det er mulig å bytte leverandør, kan vi da få bedre linje?

Er det enkle løsninger for å få bedre linje?

Annen løsning enn kobbertråder f.eks., hvis den er ett problem

Lenke til kommentar

Vanligvis så går jo ADSL over Telenors kobber så å prøve en annen leverandør vil vel normalt ikke funke.

Det finnes jo selvfølgelig alternativer som fiber eller trådløst med da må du sjekke om noen leverer slikt der du bor.

Direct Connect leverer trådløst i mange kommuner hvor utbygging av ADSL via kobber ble for kostbart eller at Telenor ikke ville investere i nye linjer/utstyr. Du kan sjekke på ditt postnummer å se om de har master i nærheten av der du bor, greia er at du må ha relativt fri sikt mot masta for at det skal funke og de sperrer vanligvis for alt som er av P2P og Torrents, men det er bedre enn ingen ADSL.

Lenke til kommentar

For å si det enkelt, det er andre leverandører som ofte leverer en god del raskere enn Telenor.

Selv får jeg maks 12mbit hjemme fra Telenor, hadde NGT på Adsl og fikk 18mbit, gikk i ettertid over til VDSL2 fra NGT.

Så anbefaler at du hører med feks nextgentel eller ventelo, da de har størt utbredt nett utenom Telenor i Norge.

Edit: En kompis av meg hadde Telenor, fikk maks 4mbit fra de, byttet til NGT og fikk 10mbit.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

alltid lurt og høre med andre, som nevnt mange ting som spiller inn, er det begrensning på kortet i sentralen til telenor så kan sikker andre tilby bedre hastighet om de har kapasitet, er det snakk om avstand så hjelper det ikke hva noen som helst sier for det blir rett og slett for mye støy på linja så det vil bli meget utstabilt og ubrukelig om du går over det som de anbefaler på den avstand i hastighet, men ring rundt og hør :)

Lenke til kommentar

Vanligvis så går jo ADSL over Telenors kobber så å prøve en annen leverandør vil vel normalt ikke funke.

Det finnes jo selvfølgelig alternativer som fiber eller trådløst med da må du sjekke om noen leverer slikt der du bor.

Direct Connect leverer trådløst i mange kommuner hvor utbygging av ADSL via kobber ble for kostbart eller at Telenor ikke ville investere i nye linjer/utstyr. Du kan sjekke på ditt postnummer å se om de har master i nærheten av der du bor, greia er at du må ha relativt fri sikt mot masta for at det skal funke og de sperrer vanligvis for alt som er av P2P og Torrents, men det er bedre enn ingen ADSL.

Bare for å ha sagt det. Direct Connect stenger ingen porter/tjenester.

Står de begrenser linjen om du bruker så mye kapasitet at det går utover hastigheten til naboer. Det har ikke jeg klart.

Lenke til kommentar

Ifølge bredbandsguiden.no er det 3265 meter til sentralen. Jeg vet egentlig ikke om det er mye eller lite.

Tar meg sikkert en ringerunde imorgen, og håper jeg kan få litt bedre linje. Hvis jeg forstår telenors nettsider riktig kan jeg få maks 1000/200 kbit/s, som virker litt i minste laget.

Lenke til kommentar
Annen løsning enn kobbertråder f.eks., hvis den er ett problem

Jeg hadde samme problem som deg, Telenor ADSL kunne ikke lever større hastighet enn 900/200 kbit/s. Jeg sjekket og fant at CanalDigital leverte TV og netttilgang over kabel i samme gate. Jeg valgte det og har nå 12 / 2,5 Mbps og er veldig fornøyd. Logg på hos canaldigital.no så finner du fort ut om de er i området. http://kabel.canaldi...Hva-kan-jeg-fa/

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Forsøk å høre med f.eks. Canal Digital, de leverer "ADSL" via kabel-TV-nettet. Gir gjerne bedre hastighet, mye fordi kabelnettet er bedre egnet til slike typer trafikk.

Om CD ikke er et alternativ, kjenner jeg tilfeller hvor NextGenTel gjerne prøver seg frem med høyest mulig hastighet om forholdene er dårligere. Telenor gjør nok også dette, men muligens i mindre grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...