Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rense tastatur og pc skjerm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

step 1

snu tastaturet på hodet og rist - ikke over hodet med mindre du liker smuler i øyet ;)

Steg 2 - om du kan fjerne tastene og vaske dem, gjør det og tørk oppi det "tomme" tastaturet. Vær påpasselig med space og enter knappene, da disse gjerne har ekstra fjærer for å holde dem oppe. Ungå gjerne å fjerne space for å omgå potensielle problemer :)

Om du ikke vil/kan fjerne knappene:

Jeg fant også en pakke Cyber clean (http://www.geekalerts.com/cyber-clean-keyboard-cleaning-slime/ ) som jeg syns har fungert ok.

Evt. kan du prøve en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328584

For skjerm kan du bruke noe ala: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311674. Har brukt i flere år med godt hell.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

er på jakt etter noe som kan rense tastaturet mitt for støv og pc skjermen for flekker.

støvet sitter godt ned i tastene så har forsøkt med trykkluft på boks men det var ikke like bra for jeg håpet.

noen som har god ide?

Bærbar eller stasjonær? LCD eller CRT skjerm?

det som hjelper for bærbare er å bruke støvsuger, men her skal du være forsiktig, sett ned styrken til laveste og sett på børsten på enden av røret, stryk forsiktig over tastaturet og støvet vil komme frem og bli sugd i støvsugeren... mulig dette vil også fungere på vanlige tastatur, men jeg har ikke prøvd det.

til skjermer finnes det spesiel rens nesten overalt og heter skjermrens eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Som nevnt over her så funker støvsuger mer enn bra nok til tastatur, bare sett på børsten og kjør på.

Til skjermen kan man bruke dopapir, vask med vått og tørk med tørt. For å fjerne striper bruker man tørt avispapir krøllet sammen til en ball. Dette fungerer med alt av speil og glass også. Hvis skjermen har en spesiell overflate skal man være litt mer forsiktig, men 9 av 10 skjermer renses på denne måten.

Lenke til kommentar

For LCD bør du kjøpe en rensekit beregnet til nettop LCD. Slike skjermer har forskjellige belegg for antirefleks, bedre konstrast osv. osv. og disse erofte ganske ømfintlige for kjemiske stoffer. Tar du kluten over med en sterk glassrens for eksempel så kan du fint lage betydelige skader på overflaten.

Dessuten koster det deg bare 20kr på clas ohlson eller lignende forretning å kjøpe en kit som er desinget for bruk med nymotens flatskjermer, og som har nok renseveske til å brukes mange ganger (og dermed holde i mange år). Det er vel verdt de nminimale investeringen.

Lunket vann uten tilsetninger på en myk lofri klut er dog safe å bruke, og vil jo gjøre en helt fin jobb til å fjerne lette sputflekker og støv (hvilket normalt er de eneste typen flekkene du får på TVen uansett). Det eneste problemet med vanlig vann er at det kan ha en tendens til å lage vannskjolder på overflaten, som kanskje kan være et problem dersom man er tilstrekkelig perfeksjonistisk oveenfor TVen sin ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...