Gå til innhold

En videosamtale er ikke det samme som en telefonsamtale/"ringe"


Folk om Videosamtaler...  

37 stemmer

  1. 1. Er videosamtale det samme som å ringe?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble en diskusjon med Telenor ang Videosamtaler og at den faller utenfor Frifamilie tjenesten.

Telenor reklamerer: "Med FriFamilie kan dere ringe, sende SMS og MMS til hverandre helt kostnadsfritt i Norge."

http://telenor.no/privat/mobil/mobiltjenester/frifamilie/?

 

Min definisjon av å ringe = kommunikasjon uavhengig av tjeneste.

 

Om samtalen overføres på GSM nettet eller 3G er for sluttbruker helt uvesentlig. I tillegg opplyses det ikke spesifikk om at videosamtaler ikke gjelder under frifamilie.

 

Forbrukerrådet har fått inn klagen for villedende reklame for behandling.

Sett ut fra avstemmingen ser det ut som ungdommen ikke ser videosamtale som det samme som å ringe.

Lenke til kommentar

Det heter "Videosamtale" fordi det verken er "SMS", "MMS", eller "Vanlig samtale". Følgelig skjønner de aller fleste at det går betydelig større mengder data, ergo belastning - over mobilnettet..

 

Tror de aller fleste skjønner dette egentlig. Sorry, jeg holder med tilbyderen her..

 

Det kunne jeg vært enig i, hvis Videosamtaler hadde kostet mer enn en ordinær samtale. Noe det ikke gjør.

Lenke til kommentar

Enig med tilbyder her. Alle skjønner at Videosamtaler er noe annet en å ringe vanlige samtaler.

 

Så når du kommuniserer med noen med video så er det noe annet enn å ringe det da?

 

Ja, med mindre du ser personene du ringer under vanlige samtaler.

I så tilfelle anbefaler jeg psykologbesøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om samtalen overføres på GSM nettet eller 3G er for sluttbruker helt uvesentlig. I tillegg opplyses det ikke spesifikk om at videosamtaler ikke gjelder under frifamilie.

 

Dette blir for meg litt som historien om amerikaneren som saksøkte mikrobølgeovnprodusenten, for at de ikke informerte i bruksanvisningen om at katta hans kunne dø dersom han tørket den i mikrobølgeovnen.

 

Min definisjon av å ringe = kommunikasjon uavhengig av tjeneste.

 

MMS, SMS, tegnspråk, morsekode og røyksignaler er også kommunikasjon. Siden du ikke spesifikt utelukker disse, betyr det at dette også går under din definisjon av "å ringe"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar avstemmingen til etterrettning...

Ser at folks oppfattning "å ringe" kun gjelder tale.

 

Da vil jeg gjerne vite hvilket verb dere bruker til videosamtale?

 

Er det:

* "Jeg skal videoe han..."

* "Jeg video-ringer han..."

* "Jeg vidoier han..."

Det må tydligvis ha kommet nye verb for å skille dem...

 

Bretteville; dette har ingenting med at 3G/HSPA er "nytt" eller annerledes i kommunikasjonssammenheng. Microbølge/ovn analogien din er helt på jordet. Skiller du på fasttelefon via kobber og ip-telefon kanskje?

Skulle f.eks Skype tatt ekstra betalt for å overføre bildet når man kommuniserer via dem?

 

Teleoperatørene har plikt til å opplyse iht markedsføringsloven om hvilke tjeneste som leveres. Når man bruker et verb til å fortelle tjenestene, så blir det for vagt. Derfor har jeg kicket på Telenor i denne saken, andre leverandører er ikke bedre.

Lenke til kommentar

Foreta en videosamtale vil vell de fleste bruke. At Telenor ikke velger å ta mer betalt for en Videosamtale kontra en vanlig samtale, skal vell ikke de straffes for. Så det er ikke noe argument for at du ikke klarer å skjønne at det ikke er gratis.

 

Men tydeligvis så skjønner alle her det, bortsett fra deg. Telenor har sitt på det tørre her.

 

Dette blir helt likt den "betal for 2, ta 3" scenarioten som en kom med oppi her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom faktisk en vei med det, i tillegg som jeg fikk se oppfattningen til forumdeltakere rundt video.

 

I andre enden fikk klagen følger; Telenor gikk med på en avregning rundt videosamtalene og de skal kikke på informasjonen gitt rundt Frifamilie tilbudet.

 

Det lønner seg å klage og være kverullant når man ikke oppfatter/tolker budskapet likt.

(Mest sansynlig orker de ikke mer pes fra meg, hehe :thumbup:)

Lenke til kommentar

Jeg kom faktisk en vei med det, i tillegg som jeg fikk se oppfattningen til forumdeltakere rundt video.

 

I andre enden fikk klagen følger; Telenor gikk med på en avregning rundt videosamtalene og de skal kikke på informasjonen gitt rundt Frifamilie tilbudet.

 

Det lønner seg å klage og være kverullant når man ikke oppfatter/tolker budskapet likt.

(Mest sansynlig orker de ikke mer pes fra meg, hehe :thumbup:)

 

Det er mulig de synes du er en vanskelig kunde. De prøver dog å være profesjonelle og behandler deg med respekt. De sier jaha og er enige med deg slik at du skal føle deg bedre. Mest sannsynlig har de også gått på kurs og lært hvordan de skal takle kverulerende kunder.

 

Telenor opptrer diplomatisk i sin kunderespons til deg og er egentlig den part som bør berømmes i denne saken, det er iallefall min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...