Gå til innhold

Hva skal jeg ha som kamera nr 2, NEX eller A55 ?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle søke litt råd, har funnet ut at A850 trenger en venn til de lettere turene og som backup :)

Har tenkt litt på NEX eller evt A33/55( er og åpen for helt andre forslag)

Det som er viktig med kamera nr 2 er at det skal være mindre enn A850 og skal være det kameraet som blir brukt på reiser etc. Ett tur/feriekamera som skal være lett å ta med, men samtidig tar kvalitetsmessig bra bilder.

Jeg tar ikke å fremsetter mine egne "pros and cons" ved forslagene mine før jeg får noen innspill og råd

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony sine NEX kamera har E-mount/kobling, og er vel bare 3 ekte E-mount objektiv

akkurat nå. Men er ventet at Sony snart kommer med noen flere. Muligens Zeiss også.

Kan bruke adapter til "alt mulig", men da kan det blir større pga adapteret

og økt registeravstand. Og man mister autofokus, hvis det er viktig.

Sony A33/A55 virker lovende, mye funksjoner etc.

Ser ut som de har en liten feil/svakhet med "ghosting" i noen situasjoner.

Men man må nesten bestemme selv hvor stort problem man mener det med "ghosting" er.

Er autofokus i video viktig så er det vel ingen kamera med slik stor sensor i dag

som kan måle seg.

Disse modellene er endel mindre enn andre Sony speilrefleks, A500 f.eks, og

sikkert godt mindre enn ditt A900. Men de er endel større enn NEX og muligens

disse "4/3" eller hva p... de kalles. A33/A55 bruker Sony/Minolta A-mount så

fordelen er jo at du kan bruke dine objektiv direkte, og "bakdelen" at registeravstand

og størrelse da er også lik som det du alt har. Altså bare selve kamerastørrelsen blir

mindre med A33/A55. Nå er det jo mulig at Sony kan komme med noen små A-mount

objektiver, men de har da noen alt som ikke er så ille store. Men noen "pancakes" hadde

kanskje vært kjekt?

Jeg ville selv ventet litt akkurat nå hvertfall. Se hva annet som kanskje dukker opp

nå på Photokina i september. Canon og Nikon kommer kanskje med noe snart.

Sony sitt NEX system med E-mount er jo en helt ny mount/kobling, så selv om

du har A-mount objektiver så kjøper man seg inn i et nytt system. Så personlig mener

jeg at man da like godt kan velge fritt blant alt som finnes.

Sony har et adapter for å bruke A-mount objektiver på NEX men det gir vist ikke

ennå mulighet for autofokus. Og igjen så blir jo et NEX kamera med adapter pluss

et A-mount objektiv ikke så veldig lite lengre.

Små E-mount objektiver med god kvalitet og grei pris er det Sony bør komme med snart

før jeg selv synes NEX systemet frister.

Du må nesten finne ut hvor lite og lett det skal være.

Skal du klare å få det med deg i lomma, så er vel et NEX med et pannekakeobjektiv

kanskje eneste løsning. Og igjen, få E-mount pannekakeobjektiver i dag. Kun 16mm F2.8 objektivet.

Hvis kravet er at det skal være lett og få plass i sekken etc, så er det mye mer

å velge blant.

Kom på en ting til.

Det er vel kanskje mulig å lage slike objektiver som "slår seg ut" når

man bruker kameraet og "trekker seg sammen" når man slår det av.

Slik man ofte har på et kompaktkamera, men kanskje også mulig for

disse nye små kamera med stor sensor? Tiden får vise.

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar

Ikke lett det der.

Jeg er usikker på NEX serien; synes Sony har gjort en del håpløst med brukerinterfacet - jeg hadde ihvertfall gått på veggen. Optikken har vel heller ikke overbevist enda.

Det som er største ankepunktet til A33/A55 er vel at de blir idet største laget som kompakt reisevenn.

Slik situasjonen er idag, så er det nok µ-4/3 som har den beste kombinasjonen av størrelse og ytelse. Jeg selv har Panasonic GF1 og 20mm f/1.7. Det er kompakt, lyssterk og har god ytelse. Olympus E-PL1 med samme objektiv er også en mulighet.

Lenke til kommentar

Det er tre uker til Photokina. Syns du skal vente til det åpner for å se hva de store produsentene kommer med.

Kanskje er det noe spennende fra flere av dem...

:whistle:

Det er lurt å vente. Men om Canikon er klare til å lansere noe, er jeg usikker på. Men Samsung skal visst komme med en del saker.

Lenke til kommentar

Hvis A55 er aktuelt så kan du like godt se hva som skjer med A3xx-serien fremover. Tipper det kommer en oppdatering der også, og det er ikke snakk om store størrelsesforskjellen.

Skal du ha et speilløst og mer kompakt system så bør du vurdere µFT og Samsung NX også.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å ha det på plass til begynnelsen av oktober, så kan vente litt ;)

Mine egne betrektninger har vært:

A55:

Positivt: -gjenbruk av objektiver(A-mount)

-gps

-stabilisator i huset

-evf-søker i tillegg til skjerm

¨-blitssko og innebygd blits

-mikrofoninngang

-"Digital" horisont i EVF

- Svært fleksibel skjerm

Negativt: - Ikke liten nok

- Ny teknologi

- Forholdsvis dyr

NEX:

Positivt:

- Liten

- "Billig", ca 4000 for en NEX3 med 16mm

- Ser mer unnselig ut, ikke som speilrefleks

Negativt:

-Bare Liveview

-E-mount

Andre alternativer:

Panasonic, Olympus og Samsung:

Positivt:

- Mange innstillinger, kanskje mer "velprøvde" løsninger,mange små objektiver

Negativt:

- Dårligere bildekvalitet( ut fra det jeg har lest og basert på sensorstørrelse) og generelt dyrere enn NEX

Lenke til kommentar

-- 8< --- snip --- 8< ---

Det virker som du har tenkt igjennom sakene.

Når det gjelder bildekvalitet, så er nok bildekvaliteten til µ-4/3 temmelig lik NEX og A55/A33. Ihvertfall hivs du sammenligner med A850. Gapet mellom Alpha crop og A850/A900 er mye større enn mellom µ-4/3 og Alpha crop.

Hvis du ser på bildene jeg har postet fra Halden-turen, så ser du hva som er mulig med µ-4/3. Jeg brukte riktignok 4/3 (Olympus E-620), men µ-4/3 kameraene lever minst like god bildekvalitet.

Lenke til kommentar

-- 8< --- snip --- 8< ---

Det virker som du har tenkt igjennom sakene.

Når det gjelder bildekvalitet, så er nok bildekvaliteten til µ-4/3 temmelig lik NEX og A55/A33. Ihvertfall hivs du sammenligner med A850. Gapet mellom Alpha crop og A850/A900 er mye større enn mellom µ-4/3 og Alpha crop.

Hvis du ser på bildene jeg har postet fra Halden-turen, så ser du hva som er mulig med µ-4/3. Jeg brukte riktignok 4/3 (Olympus E-620), men µ-4/3 kameraene lever minst like god bildekvalitet.

Kanskje det hadde vært "sunt" for meg med µ-4/3 og annet merke ;)

Men hva er prisene for slike pakker? Forskjell E-P2 og E-PL1?

Forskjell Olympus modellene og Panasonic GF-1?

Har sett at elektrokjedene stadig kjører helgesalg osv på slike modeller, men har ikke bitt meg merke i prisen. Det siste gode helgetilbudet jeg så var at Elkjøp kjørte Nex5 med 16mm til 4750 i helgen.

Hva er ett godt tilbud på µ-4/3 ?

Lenke til kommentar

Det er både sunt og frustrerende å ha kameraer fra forskjellige produsenter. Sunt fordi man får forskjellige uttrykk, frustrerende fordi de er forskjellige i brukergrensesnitt. Men akkurat det vil du oppleve med NEX også ...

Olympus has stabilisering i huset; så GF1 blir litt mer kompakt enn Olympus modellene. E-P2 har to innstillingshjul og 1/4000s som raskeste lukkertid. E-PL1 har ikke innstillingshjul og kun 1/2000s som raskeste lukkertid.

Har sett at elektrokjedene stadig kjører helgesalg osv på slike modeller, men har ikke bitt meg merke i prisen. Det siste gode helgetilbudet jeg så var at Elkjøp kjørte Nex5 med 16mm til 4750 i helgen.

JP har god pris på GF1 og 20mm f/1.7 for tiden.

E-P2 med normal ligger vel rundt 9 lapper for tiden - den tror jeg bør komme ned på samme pris som GF1.

Lenke til kommentar

Så absolutt :p

Det er morsomt å ha noe annet enn bare Sony/Minolta.

Jeg kjøpte GF1 + 20mm for 6300kr. inkl. frakt. Nå koster den litt mer på JP.

Ifølge gode rykter blir det ikke lansert en ny GF modell før til neste år. Det skal komme en som er mindre og som skal konkurrere mot NEX. GF1 skal få lavere pris. I USA har de kjørt på med tilbud i det siste.

NEX med 16mm blir for vidt. Det blir som å gå rundt med en 24mm på 850'en din. Mulig du foretrekker det?

Har sett E-P2 med VF2 tilsalgs på foto.no

Følg litt med på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Hva liker du å ta bilder av? Vil du filme mye? NEX-5 har jo full HD video, og du kan bruke Sony-linsene dine med adapter, men da uten autofokus (i hvertfall foreløpig).

Liker du å fikle mye med innstillinger er NEX-5 håpløst, har du tenkt deg bare pek-og-klikk-bilder kan sikert NEX-5 fungere bra.

Sony har med NEX-5 vist hvor lite man kan lage et kamera med APS-C sensor, men linsene blir ikke like små som MFT. Hvis størrelse er veldig viktig er allerede MFT-kameranene like små som NEX-5 hvis du regner med normalzoomen i størrelsen, og uansett hvor lite Sony kan lage et NEX-kamera så kan et MFT-kamera lages litt mindre (om Olympus og Panasonic vil gjøre det er en annen sak).

Jeg har tenkt mye på samme problemstilling (har Canon nå) og heller litt mot MFT foreløpig, men jeg kan vente en stund og håper Canon kommer med noe som er komaptiblet med EF-linser. Kan uansett hende jeg velger MFT, men greit å kjenne alternativene først.

A55 er også interessant, men da går du ennå et hakk opp i størrelse. Et annet alternativ er et kompaktkamera, enten en LX5/S95/G11-type eller en superzoom som Fuji HS10 eller Panasonic FZ100. I begge tilfeller får du en alt i et løsning med mer zoom enn du kan få på et systemkamera uten at størrelse og vekt tar av.

Lenke til kommentar

Nex blir litt meningsløst om du tar på 18-55 mm, samt at menyen er ganske knotete. A55 har søker (best på markedet blandt konkurrenter og), du kan bruke dine linser, beste videoløsning blandt konkurrenter, sweep panorama.

Gå for A55. Nex funker med kun 16 mm, men da er du såpass begrenset fotografisk, og linsene holder ikke topp kvalitet der i gården enda.

Lenke til kommentar

Den er billigere enn normalt, men ikke noe å hoppe hurra for.

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp

Men så foretrekker jeg 3" LCD med 460' dots og 1/4000sek. som kjappeste lukkertid framfor bildestabilisator etc.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da ble det en NEX3 med 16mm, kjøpt brukt, som ble valget.

Avgjørelsen ble tatt etter siste firmwaren som kom, autofokus på SAM og SSM.objektiver fra sony, samt at A33/55 var forholdsvis dyre og fremdeles ganske store.

Så da blir det neste ett adapter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...