Gå til innhold

Akambrukernes bilder - September 2010


Anbefalte innlegg

Kanskje det, men min tanke var å fremheve at himmelen er endeløs og en naturlig del som man får med seg i synet og den skal føles naturlig dimensjonmessig når man ser på et bilde. Bilder med utsyn og vidsyn gjør seg uten tvil best med en god dose himmel, ofte bør den utgjøre en større del enn resten av motivene, de jordfaste. Himmelen er som et evig skiftende kunstlerret. Men det er vel kanskje en trend og mote i tiden at man skal kappe himmel og hoder, selv føler jeg det blir lett unaturlig og vel stramt når man kapper ned for mye.

 

Men alle har sine egne personlige meninger, og det er slik det må være :)

 

Tor

Lurer på om du misforstod meg litt?

 

Det jeg prøvde å si var at OP skal beholde himmelen som den er (altså ikke croppe). Men jeg synes mye av bakken er mørk og tildels uinteressant; slik at en forsiktig crop av den vil bare være til det gode. Da tar himmelen også mer av flaten i bildet og skaer den effekten av voldsom himmel uten å misnke følelsen av vidde.

 

Enig med dere begge to!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså bare en eksponering ja? Tror ikke jeg kan presse meg lengre enn iso 1600, så jeg har undersøkt litt om programmer for å få mer info/detaljer ut av flere eksponeringer.. Prøvd DeepSkyStacker? Har ikke sett på det enda, men tror det blir noe turer i vinter..

 

Det er bare en eksponering ja. Fikk frem mer enn det jeg hadde trodd ved å presse opp innstillingene. Har ikke prøvd DeepSkyStacker, må sjekke ut hva det er for noe neste gang. Får vel bare finne fram varme klær, varm drikke og sette seg ute på fjellet utover høsten/vinteren :)

 

Prøv å bruk en lyssterk objektiv hvis du har det, f.eks 50mm 1.4/1.8. Dette med iso 1600 så kommer man seg nogelunde innenfor tidsmessig for å ikke oppleve startrails, og man får lettere fram lyssvake tåker. Men å treffe fokus er ett mareritt med så stor blender.

 

Takker alle for positivt tilbakemelding på bildet.

Lenke til kommentar

Altså bare en eksponering ja? Tror ikke jeg kan presse meg lengre enn iso 1600, så jeg har undersøkt litt om programmer for å få mer info/detaljer ut av flere eksponeringer.. Prøvd DeepSkyStacker? Har ikke sett på det enda, men tror det blir noe turer i vinter..

 

Det er bare en eksponering ja. Fikk frem mer enn det jeg hadde trodd ved å presse opp innstillingene. Har ikke prøvd DeepSkyStacker, må sjekke ut hva det er for noe neste gang. Får vel bare finne fram varme klær, varm drikke og sette seg ute på fjellet utover høsten/vinteren :)

 

Prøv å bruk en lyssterk objektiv hvis du har det, f.eks 50mm 1.4/1.8. Dette med iso 1600 så kommer man seg nogelunde innenfor tidsmessig for å ikke oppleve startrails, og man får lettere fram lyssvake tåker. Men å treffe fokus er ett mareritt med så stor blender.

 

Takker alle for positivt tilbakemelding på bildet.

 

Har tenkt å prøve meg litt på stjernefoto, nettopp med 50 1.8. Er trikset å starte på "uendelig" for så å jobbe seg "nærmere"?

Lenke til kommentar

Flott bilde fra Obrestad, Tor. Regner med at det er tatt tirsdag kveld. Da kom jeg kjørende ned Fjermestad-bakken og kunne nyte den kveldshimmelen oppe fra et litt høyere punkt enn du befant deg. Fantastisk å få litt skyer igjen (???) ... (hm, litt usikker på om jeg egentlig mente den siste der...

 

Selv har jeg kost meg med den nye EOS 7D denne helga, med veldig blandete resultater.

Først ett par fra en kveldstur til Kvassheim fredag kveld. Skyfri himmel.

..

 

Så noen fra en tur til "odden" på Nærlandstraen tidlig søndag ettermiddag. Hadde bestemt meg for å gi Sigma 70-300 DG APO en siste sjans, men den er rett og slett bare uskarp, eller så er det jeg som simpelthen bare ikke kan det der med håndholdt og zoom.

Så be gentle, folks... Jeg vet de ikke er så skarpe....

..

Edit: Kan nesten ikke vente på tester/omtaler av Canons nye 70-300L, som jeg anser å være en het kandidat til julepresang.. ;)

 

 

Godt å se at andre setter pris på det flotte området rundt Hårr. En av de flotteste stedene jeg vet om på jæren! (Avataren min er knipset rett ut av kvassheim fyr-moloen). Snart kommer høsten på ordentlig! Fototid!

Lenke til kommentar

Godt å se at andre setter pris på det flotte området rundt Hårr. En av de flotteste stedene jeg vet om på jæren! (Avataren min er knipset rett ut av kvassheim fyr-moloen). Snart kommer høsten på ordentlig! Fototid!

Ja, kanonfint. Høststormene får du virkelig midt i fleisen i det området! Å sitte i stua hos svigermor og se bølgene komme rullende inn er en mektig opplevelse! Men det blir jo som regel en del saltråk, så det gjelder å ha med glasspuss om man beveger seg utendørs for å fotografere...

Jeg trodde ellers ikke at surfere var så glade i rullesteinstrender? antar at du bruker hjelm da :innocent:

Lenke til kommentar

Flott bilde fra Obrestad, Tor. Regner med at det er tatt tirsdag kveld. Da kom jeg kjørende ned Fjermestad-bakken og kunne nyte den kveldshimmelen oppe fra et litt høyere punkt enn du befant deg. Fantastisk å få litt skyer igjen (???) ... (hm, litt usikker på om jeg egentlig mente den siste der...

 

Selv har jeg kost meg med den nye EOS 7D denne helga, med veldig blandete resultater.

Først ett par fra en kveldstur til Kvassheim fredag kveld. Skyfri himmel.

 

 

Så noen fra en tur til "odden" på Nærlandstraen tidlig søndag ettermiddag. Hadde bestemt meg for å gi Sigma 70-300 DG APO en siste sjans, men den er rett og slett bare uskarp, eller så er det jeg som simpelthen bare ikke kan det der med håndholdt og zoom.

Så be gentle, folks... Jeg vet de ikke er så skarpe....

 

Edit: Kan nesten ikke vente på tester/omtaler av Canons nye 70-300L, som jeg anser å være en het kandidat til julepresang.. ;)

 

 

Takk :) De er tatt på mandag, jeg hadde en rundtur på Jæren den dagen. Ja flott med skyer, men det ble litt vel mye en periode, særlig høyere oppe mot høgjæren. Jeg laget klar noe bilder til i går kveld for posting her, et av de er fra samme Kvassheim som ditt (mulig du har sett de et "annet" sted allerede).

 

Vel, den sigmaen er dessverre lite å samle på, hadde et eksemplar selv og for lenge siden, men det var rett og slett ubrukelig. Så det ble byttet ut med canons 70-300 som var en helt annen verden (som nevnt andre steder er mitt eksemplar av det objektivet antagelig et særs skarpt). Det nye 70-300 skal det bli spennende å se hva duger til i forhold til 70-200 og det gamle 70-300.

 

7D er kresen på optikken, noe du antagelig har funnet ut allerede. Samtidig kan en presse mye hardere i spakene på råfilene enn man kanskje er vant med fra andre kameras filer. Særlig oppskarpingen kan kjøres mer agressivt, også unsharp mask. Dog sett visningen til 100% når du skarper opp så har du bedre kontroll og unngår å dra over grensene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Kanskje det, men min tanke var å fremheve at himmelen er endeløs og en naturlig del som man får med seg i synet og den skal føles naturlig dimensjonmessig når man ser på et bilde. Bilder med utsyn og vidsyn gjør seg uten tvil best med en god dose himmel, ofte bør den utgjøre en større del enn resten av motivene, de jordfaste. Himmelen er som et evig skiftende kunstlerret. Men det er vel kanskje en trend og mote i tiden at man skal kappe himmel og hoder, selv føler jeg det blir lett unaturlig og vel stramt når man kapper ned for mye.

 

Men alle har sine egne personlige meninger, og det er slik det må være :)

 

Tor

Lurer på om du misforstod meg litt?

 

Det jeg prøvde å si var at OP skal beholde himmelen som den er (altså ikke croppe). Men jeg synes mye av bakken er mørk og tildels uinteressant; slik at en forsiktig crop av den vil bare være til det gode. Da tar himmelen også mer av flaten i bildet og skaer den effekten av voldsom himmel uten å misnke følelsen av vidde.

 

Nei, tror ikke det. Jeg bare dro en generell og personlig betraktning om beskjæring, angående det konkrete bildet er vi enige.

 

Tor

Lenke til kommentar

Har tenkt å prøve meg litt på stjernefoto, nettopp med 50 1.8. Er trikset å starte på "uendelig" for så å jobbe seg "nærmere"?

 

Pass på at kameraet er avklimatisert, at det ligger på ca samme temperatur som ute. Hvis ikke du gjør det vil du oppleve at fokusen endres seg over tid da det er kaldere ute enn inne. Bør sjekke fokus med jevne mellomrom for at du skal få det til å sitte hvis det blir store temperaturforskjeller fra du starter til du slutter.

 

Å starte helt på uendelig er ikke så dumt. Ta et bilde med det, sjekk om det ble klart og jobb deg innover til du treffer fokuset ditt. Ønsker deg lykke til ;)

Endret av empty80
Lenke til kommentar

 

Takk :) De er tatt på mandag, jeg hadde en rundtur på Jæren den dagen. Ja flott med skyer, men det ble litt vel mye en periode, særlig høyere oppe mot høgjæren. Jeg laget klar noe bilder til i går kveld for posting her, et av de er fra samme Kvassheim som ditt (mulig du har sett de et "annet" sted allerede).

 

Vel, den sigmaen er dessverre lite å samle på, hadde et eksemplar selv og for lenge siden, men det var rett og slett ubrukelig. Så det ble byttet ut med canons 70-300 som var en helt annen verden (som nevnt andre steder er mitt eksemplar av det objektivet antagelig et særs skarpt). Det nye 70-300 skal det bli spennende å se hva duger til i forhold til 70-200 og det gamle 70-300.

 

7D er kresen på optikken, noe du antagelig har funnet ut allerede. Samtidig kan en presse mye hardere i spakene på råfilene enn man kanskje er vant med fra andre kameras filer. Særlig oppskarpingen kan kjøres mer agressivt, også unsharp mask. Dog sett visningen til 100% når du skarper opp så har du bedre kontroll og unngår å dra over grensene.

 

Tor

ja, var mandag kveld jeg mente, var på Sviland både mandag og tirsdag kveld, så rota lit med dagene der...

 

Sigma'en får ikke flere sjanser, med mulig unntak av litt macro-testing....

 

Har aldri fått til det der med rå-filer, men det står på lista over ting jeg *må* lære meg, har også et langsiktig mål om å bli flinkere i Photoshop. Men foreløbig prioriterer jeg å sette meg inn i det nye kameraet, samt å bli flinkere til å finne/komponere motivene.

 

Flotte, stemningsfulle bilder som vanlig de siste du lastet opp (med bl.a. Kvassheim, nei hadde ikke sett det før...).

Lenke til kommentar

Fikk tatt litt bilder i dag også, ja.

De fleste jærbøndene har fått kornet i hus nå, og på vei hjem fra jobb dukket disse halmballene opp. Skyggene vistes bedre i litt rettere vinkel på dem, men da ble bakgrunnen så rotete, så det ble slik:

post-22925-1284062021,1967_thumb.jpg

 

Vi har et noen plommetrær som står i gårdsrommet her hjemme. Blåplommene er ferdig spist og frosset, nå står opal for tur. Det treet har så mye frukt at jeg er halvredd det skal knekke sammen under vekta. Vi kunne nok med fordel ha plukket av en del tidligere i sommer, så hadde de gjenværende nok blitt større også:

post-22925-1284062026,8194_thumb.jpg

 

post-22925-1284062031,2669_thumb.jpg

 

Til helga blir det regn lover værmelderne, men enn så lenge koser vi oss med solnedganger i tilnærmet pastell, mulig dere begynner å bli lei, men har dere det litt som meg så er det aldri så travelt at man ikke kan nyte et slikt farvespill. Tatt rett ut av terrassen:

 

post-22925-1284062034,7323_thumb.jpg

 

God kveld...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...