Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før "Generel" styrke trening begynner og vise seg?

turak

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var tidligere en aktiv styrketrener, men har i den siste tiden slitt med "Lysten" til og trene - jeg har ikke fått noe mer lyst nå, men kroppen min begynner å forfalle så noe må vel gjøres.

Tidligere var det godt synlig at jeg trente, jeg var ikke "stor" men var i god form. Dette synes blant annet godt på brystmuskulaturen og armene, jeg vet ikke hvor mye trening som kreves for og få muskulaturen på lårene til å vise seg men jeg har aldri hatt synslig muskulatur der. Nå er brystmusklene blitt til .. ehh .. Fett antar jeg, og det meste forsvinner med det bla antydningen til en sixpack er blitt til en mage i stedet.

Til spørsmålet, med generel trening mener jeg at et fast treningsprogram som utføres 3 ganger i uken. Dette programet er lagd for nybegynnere, bestående av 12-15 x 3 repitisjoner på maskiner (Teknik med løsvekter kan være vanskelig for begynnere og fokuserer ikke like sterkt på ønsket muskelgruppe). Jeg dessvere ikke programet foran meg akkurat nå, men det dekker så og si alle "Vanlige" muskel grupper - Biceps, Triceps, mage, rygg, lår, skulder etc. Vis du er effektiv tar det mellom 30 min og en time å gjennomføre så vidt jeg husker fra da jeg brukte dette før.

Resultater hjelper veldig på psyken, noe jeg har slitt litt med i det siste - derfor ønsker jeg og vite hvor lang tid man kan forvente at det tar før det blir synlig eller man kan føle det? Jeg er fult klarover at man ikke merker det så utrolig godt siden det skjer over en lengere periode, men jeg skal nok ha et før-etter bilde i bak lommen :)

Jeg har tilbrakt lang tid foran datamaskinen (4-5 månedere uten trening med 6-10 timer pr døgn foran pc'n) så jeg lurer også på om noen har forslag til hvordan jeg kan gjøre meg "klar" til trening. Jeg håper og komme i "Ok" form før scooter sesongen begynner her i Finnmark. Planen er og "Deffe" fra påsken å krysse fingrene for sixpack på sommern.

Det skal også sies at jeg har begynt og bli litt plaget med ryggen å håndledene med alle denne data bruken, derfor lurer jeg på om det er en ide og besøke en fysioterapaut eller lignende før jeg begynner for fult(?)

Vidre så er all kunnskap jeg har om trening ol fra det lokale treningstudioe og venner, så jeg beklager vis jeg har sakt noe som er HELT feil.

Til sist, jeg er nylig fylt 17 :)

Takk for all hjelp

Endret av turak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg følger et treningsprogram som nesten er identisk med det du beskriver, har trent i tja en måneds tid med progerammet, syns jeg merker økt styrke i armer ihvertfal, greier de siste reppetisjonene der jeg i starten ikke greide dem skikkelig. Men sånn ellers har jeg ikke merket noe serlig, dog kan jeg vel ikke forvente det ettersom jeg ikke har trent så lenge.

Lenke til kommentar

Åssen er kostholdet ditt?

Flaut og si det, men det har faktisk vært elendig. Her snakker vi sjokolade, brus, godter, junk food og latterlig mye middag..

Men jeg har verken jobb eller skole nå, så jeg vil tilegne mye av min tid til og bli i bedre form - noe som antageligvis kommer til å forandre kosten min. Jeg har ikke kommet til dette stadiet enda, så vis du har noen informarsjon eller kjenner til nettsider hvor jeg kan få vite litt om dette vil jeg være utrolig takknemlig.

Slik som jeg ser det nå kommer jeg til å kutte ALT godter, spise kylling og fisk i stedet for familie middag. Litt usikker på hvordan frokosten og kvelds blir, men finner sikkert et sunt alternativ der, er dessvere ikke særlig hipp på brunt brød, salat ol men alternativer er det sikkert.

Skal sikkert invistere noen få hundre lapper i vitamintilskud og noe sånt "Fancy", men skal nok ikke ta HELT av der.

Forslag til kosthold ol er velkommen som sakt : )

Lenke til kommentar

http://myrevolution.no/health-fitness-concept-kosthold/

http://myrevolution.no/advanced-concept-kosthold-v2-0/

Mer kjøtt (laks, tunfisk, kylling, karbonadedeig), 1-2 shakes, mer frukt og grønt som karbohydratkilde, et Omega 3 tilskudd og litt fett så er mye gjort på kostholdssiden.

Skriv opp hva du spiser og regn litt på kalorier, så vil du bli overrasket over hva du får i deg.

Eksempel:

hvis du veier 80 kg, skal du ha i deg ca. 2400-2600 kalorier pr dag for å vedlikeholde.

Av dette bør proteiner utgjøre ca. 1000 kalorier (80 kg x 3g proteiner pr kg x 4 kcal pr protein), fett bør utgjøre ca. 30% av kosthold (lite problem å få i seg), dvs. ca. 700 kcal. Karbohydrater bør da utgjøre ca. 700 kcal, dvs. 175 g karbo. Dette er IKKE noe problem å få i seg, da brød, ris, pasta etc. inneholder sjukt mye karbo pr. 100 g. Mesteparten av karbo burde du få gjennom frukt og grønt (eks. banan, epler, gulrøtter, brokkoli, druer, det du liker...).

Obs! Dette er ca. utregning og må tas med stor klype salt.

Lenke til kommentar

Mer kjøtt (laks, tunfisk, kylling, karbonadedeig), 1-2 shakes, mer frukt og grønt som karbohydratkilde, et Omega 3 tilskudd og litt fett så er mye gjort på kostholdssiden.

Skriv opp hva du spiser og regn litt på kalorier, så vil du bli overrasket over hva du får i deg.

Eksempel:

hvis du veier 80 kg, skal du ha i deg ca. 2400-2600 kalorier pr dag for å vedlikeholde.

Av dette bør proteiner utgjøre ca. 1000 kalorier (80 kg x 3g proteiner pr kg x 4 kcal pr protein), fett bør utgjøre ca. 30% av kosthold (lite problem å få i seg), dvs. ca. 700 kcal. Karbohydrater bør da utgjøre ca. 700 kcal, dvs. 175 g karbo. Dette er IKKE noe problem å få i seg, da brød, ris, pasta etc. inneholder sjukt mye karbo pr. 100 g. Mesteparten av karbo burde du få gjennom frukt og grønt (eks. banan, epler, gulrøtter, brokkoli, druer, det du liker...).

Blir noe alla det med untakk av lørdags tacoen :thumbup:

Lenke til kommentar

Eksempel:

Det blir feil å si at alle skal ha 3g proteiner per kg per dag. Det er betydelig mer enn anbefalt og de fleste studier viser at over 2g er for mye(dette blir noe helt annet på en deff). Det er heller ikke så viktig nøyaktig hvor mye prosent av kcal som kommer fra karbo og fett, men det totale kaloriinntaket som teller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...