Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen finner ikke Windows Vista etter formatering

Anbefalte innlegg

Har en Dell laptop hvor det fulgte med en recovery disk som skal brukes til å formatere pcn, noe jeg har gjort med hell før. Etter å ha prøvd å gjøre dette på nytt nå idag, har jeg imidlertidlig støtt på et problem. Selve formateringprosessen foreløper uten problemer, men idet det står at denne er ferdig og suksessful, og jeg følger bruksanvsiningen om å ta ut cdn og reeboter, kommer problemet for dagen. Etter å ha passert DELL-skjermbildet kommer det intet Windows-loading-bilde frem, bare en feilmelding i stedet:

Windows kunne ikke starte. En nylig maskinvare- eller programendring kan være årsaken. Slik løser du problemet:

1: Sett inn installasjon-CDen for WIndows, og start datamaskinen på nytt.

2: Velg språkinnstillinger, og klikk deretter neste

3: Klikk reparer datamaskingen

Hvis du ikke har denne CDen, må du be systemansvarlig eller produsenten av datamaskinen om hjelp.

Fil \Windows\system32\ntkrnlpa.exe

Status 0xc00000e9

Info Kan ikke laste inn WIndows fordi kjernen mangler eller er skadet

Hva skal dette bety? Jeg har prøvd å formatere flere ganger, alle med samme resultat. Å starte i sikkerhetsmodus fungerer ikke, da kommer bare samme feilmelding opp.Har også prøvd å endre bootsekvens, uten virkning. En nylig maskinvare eller programvarendring har jeg heller ikke foretatt. Jeg har lastet ned en Vista recovery cd, men installasjonsfunksjonen ved denne fungerer ikke (noe jeg har forstått er meningen) og repairfunksjonene på cdn løser heller ikke problemet.

Utifra mitt synspunkt virker det som om Windowsinstallasjonen som skal være en del av recoverydisken til DELL ikke starter, og at jeg må skaffe installasjonscd for VIsta via Dell for å få Vista på maskinen igjen. (Hvis dette overhodet lar seg gjøre)

Finnes det andre løsninger på problemet? Som sagt har recoverydisken fungert før, så jeg synes det er rart at dette problemet inntreffer nå.

Endret av JonasAA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele forklaringen står jo i spoilerteksten..

NTKernel er ødeglagt.

Dette er noe merkelig, spør du meg. Hvis du har formatert pcen skulle den ikke finne noe som helst..

Til info: recovery og formatering er ikke det samme.

Her må du nok reinnstallere hele OS`et, lettest og det beste.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva du egentlig har gjort? En fullstendig reformatering fjerner alt inklusive programvaren bak de siterte meldingene. Sannsynligvis har du i alle fall formatert partisjonen med Windows slik at operativsystem (og alle andre programmer) må installeres på nytt.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg trodde at recovery og formatering var det samme, da begge sletter alle filer (så advares jeg ihvertfall mot før jeg initierer recoveryprosessen).

Dere sier jeg må reinstallere OS, men før gikk som sagt dette automatisk etter å ha brukt recovery. Eller sletter ikke dennne OS? Siden det bare var recovery cd som fulgte med maskinen (opprinnelig en pc fått gjennom den videregående skole) må jeg kontakte Dell for å få en VIsta-install cd? ELler er det andre muligheter.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg trodde at recovery og formatering var det samme, da begge sletter alle filer (så advares jeg ihvertfall mot før jeg initierer recoveryprosessen).

Dere sier jeg må reinstallere OS, men før gikk som sagt dette automatisk etter å ha brukt recovery. Eller sletter ikke dennne OS? Siden det bare var recovery cd som fulgte med maskinen (opprinnelig en pc fått gjennom den videregående skole) må jeg kontakte Dell for å få en VIsta-install cd? ELler er det andre muligheter.

Formattering er ofte et ledd i recovery-prosessen. (Installering av OS utgjør den største delen av recovery, men for å være sikker på at det ikke ligger igjen noe gammelt, så formatteres gjerne harddisken før OS'et installeres.)

Grunnen til at recovery virket tidligere men ikke virker nå, kan rett og slett være at det er feil på harddisken eller på CD-stasjonen, evt. på selve recovery-CD'ene. Det er i hvert fall tydelig at Windows ikke finner de filene den skal på disken når den prøver å starte opp.

Det er ikke uvanlig at en laptop-harddisk feiler etter en stund ...

Lenke til kommentar

Om Vista lisensen er klistra under maskina, så kan du vel i teorien bare bruke ei rein vista plate, og legge inn den versjonen du har lisens for, og taste inn din egen lisens.

På denne måten så skal du ha lovlig windows :)

Men da må du selv laste ned drivere osv.. Men dette finner du på dell sine sider ;)

Lenke til kommentar

Om Vista lisensen er klistra under maskina, så kan du vel i teorien bare bruke ei rein vista plate, og legge inn den versjonen du har lisens for, og taste inn din egen lisens.

Hvilken teori er dette?

Produktnøkkelen (- eller "lisensen", om du absolutt må ... -) som du finner på en etikett på en Dell laptop er for en OEM-lisens. Vanligvis kan du ikke uten videre bruke en OEM-produktnøkkel sammen med en vanlig 'retail' versjon av Windows. Det er mulig du kan trikse det til ved å editere enkelte filer, men generelt er det slik at du må bruke en recovery-CD fra Dell sammen med maskinens produktnøkkel.

Lenke til kommentar

Jeg har selv testa med XP lisenser til forskjellige merke maskiner.. Dell, HP, Compaq osv.. mot ei XP Home plate, og disse ble godtatt under installasjon.. men prøvde ikke å aktivere dem.

Men jeg mener også å ha hørt at det skal gå, uten noe editering av filer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...