Gå til innhold

Trenger hjelp med å legge nettverkslinje.

Anbefalte innlegg

Leier en sokkelleilighet og har nylig kjøpt meg egen ruter og switch siden jeg ble grundig iritert av at utleierens ruter konstant slo seg av. Han har sagt at det går fint å legge kabel ned til meg, men han er usikker på hvordan han gjør det og jeg har lite peiling selv. Han har ett uttak opp hos seg der ruteren han s er koblet til og derfor vet han ikke hvordan han kan legge kabel ned til meg siden den ene koblingen hans er allerede opptatt.

Noen som vet hva som skal gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har han en router så skal du på samme linje med din router?

Bedre om linjen går rett ned til deg i din router, så fra din switch opp til hans pc/switch.

Evt om dere trikser litt på innstillingene/ 2 routere så må han kobble ut-kabelen sin i en switch for å så sende ned til deg / ofte innebygget i routeren for eks 4 porter.

Med da detter fortsatt du ut om hans ruouter er nede.

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe vits å strekke en nettverkskabel fra utleiers etasje til din etasje og la den kabelen gå gjennom en router du har kjøpt, nettet vil fortsatt dette ut like mye som før. Er jo routeren til utleier som er problemet her.

Du har 2 muligheter:

Enten bruke din router istede for utleier sin som detter ut hele tiden og koble til den.

Den andre løsningen er å bestille et eget internett abonnement. Men da må det vell legges enda en telefon linje inn til huset hvis det ikke er allerede en egen telefon linje til Sokkelleiligheten.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Skal bruke min egen istedenfor utleierens sin, men kun til eget bruk. Altså at vi bruker hver vår ruter. Er det mulighet for å legge inn en telefonlinje i min etasje for så å koble til min ruter i den. Slipper vel at nettet detter ut da? Nettet ligger i leieprisen og da orker jeg ikke å betale for eget nett.

Lenke til kommentar

Som vivastar, nei, de eneste alternativene er enten egen internettlinje eller bytte ut huseier sin router.

Å koble opp 2 helt separate nett som en internettlinje er umulig.

Hver linje har 1 hovedenhet(modem/router), alt som skal kobles på den internett-linja må gjennom den enheten.

Lenke til kommentar

Skal dere bare ha en linje så må dere bruke en router.

Siden du har kjøpt ny router så kan dere jo sette på den.

Da må linjen ned til deg og inn i din router så må du fra den trekke en kabel opp ( bruke samme som går ned idag).

Der oppe kan eier av boligen sette sin switch om han/hun vil ha flere en ett uttak. Vil han/hun også ha trådløs må han/hun sette for eks et aksesspunkt inn i switchen.

På din ende så har du nå en router, har denne wireless eller innebygget 100/1000 porter så bruk disse som switch eller koble en kabel rett inn i din switch og ta det derifra.

Skulle det bli feil på linjen og adsl for eks er telenor så må huseiers org router kobbles på før dere ringer. Kun den de vil gi support på/ kobble seg opp imot under feilsøking.

Lenke til kommentar

Som vivastar, nei, de eneste alternativene er enten egen internettlinje eller bytte ut huseier sin router.

Å koble opp 2 helt separate nett som en internettlinje er umulig.

Hver linje har 1 hovedenhet(modem/router), alt som skal kobles på den internett-linja må gjennom den enheten.

Har han modem med flere offisielle ipadresser, så er det jo mulig. Når trådstarter ikke kommer med opplysninger om ISP eller utstyr, så blir det mest gjetting tho...

Lenke til kommentar
Har han modem med flere offisielle ipadresser, så er det jo mulig. Når trådstarter ikke kommer med opplysninger om ISP eller utstyr, så blir det mest gjetting tho...

Jeg er litt usikker på dette, men samtlige leverandører i dag har vel router og modem i samme boks?

Om denne boksen til stadighet slår seg av vil det ikke hjelpe om boksen er satt opp med flere IP-addresser.

Så vidt jeg vet går uansett alle ip-addressene gjennom samme boksen, eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på dette, men samtlige leverandører i dag har vel router og modem i samme boks?

Om denne boksen til stadighet slår seg av vil det ikke hjelpe om boksen er satt opp med flere IP-addresser.

Så vidt jeg vet går uansett alle ip-addressene gjennom samme boksen, eller tar jeg helt feil nå?

Man har flere IP-adresser med modem og switch hos noen kabel-TV selskaper.

Et rent modem får sjelden noen kollaps pga trafikk. Det er router som får trykket ved mange forbindelser etc.

Om du har Get XL eller høyere kan du benytte en switch eller hub og koble til inntil 4 datamaskiner som får hver sin IP-adresse fra Gets DHCP-server.

Ventelo hadde også mulighet for å gi flere IP via ADSL-modem tidligere, om de gjør dette nå, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

ISP har jeg ikke peiling på, ei heller hvilken ruter utleieren har. Det jeg har er en D-Link DIR 855 (ruter) samt en Netgear GS108 (switch).

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Hvorfor så motvillig til å sette din router oppe hos huseier? Det er jo bare å si at du har et eget passord, som gjør at han ikke kan kåle med innstillingene og som samtidig gjør at du kan sjekke om linja går ned, eller om han har dratt ut strømmen.

Poenget er at vi skal ha hver vår egen ruter til eget bruk. Ruteren hans fungerer jo, men detter ned hvis belastningen blir for stor. Derfor fant jeg ut at det var like greit å skaffe en egen slik at jeg ikke må be han om å restarte ruteren for hver gang den detter ned. Samt at nå har jeg ruter og switch til den dagen jeg flytter ut herfra!

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Hvorfor så motvillig til å sette din router oppe hos huseier? Det er jo bare å si at du har et eget passord, som gjør at han ikke kan kåle med innstillingene og som samtidig gjør at du kan sjekke om linja går ned, eller om han har dratt ut strømmen.

Poenget er at vi skal ha hver vår egen ruter til eget bruk. Ruteren hans fungerer jo, men detter ned hvis belastningen blir for stor. Derfor fant jeg ut at det var like greit å skaffe en egen slik at jeg ikke må be han om å restarte ruteren for hver gang den detter ned. Samt at nå har jeg ruter og switch til den dagen jeg flytter ut herfra!

1 linje = 1 ruter

2 linjer = 2 rutere

Du kan kun bruke 1 ruter som tar imot internett inne i huset fra utenomverden hvis huset har bare en 1 telefonlinje inn til huset. Hvis du vil absolutt koble din ruter nede hos deg så værsågod, men ikke kom å klag over problemet her på forumet pga problemet vil ikke forsvinne, selv om du har fått din ruter nede hos deg på den samme kabelen du har brukt før så er problemet der enda.

Ser ikke helt problemet at huseier kan få låne din ruter fram til du skal flytte der ifra, du sparer både tid og penger på å gjøre det slik. Og mest trolig så vil problemet du har hatt før av forsvinne. En ruter er ganske lett å sette brukeranvn og passord på, slik at bare du kommer inn :)

Lenke til kommentar

Hvilken ISP finner du f.eks ut ved å kjøre speedtest.

http://speedtest.net/

Skal høre huseier om det går greit for han å legge inn en ny linje til meg.

Det er Telenor som har den ipadressen (ISP står forresten oppført på speedtestsiden, etter du har testet).

Hvis huseier sier det er greit at du legger inn linje, så kan du bare bestille internett selv.

Anbefaler Nextgentel ADSL2+, de pleier å være stabile og ha høyere hastighet enn Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...