el_cash Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Ser at det er en stund siden dette har blitt tatt opp i egen tråd, så spør (igjen) her: Hva er beste metode for "vanlige folk" å fjerne rust fra gamle biler? Som mange andre, har jeg en bil der det begynner å komme endel rust nederst på dørene og andre steder. Har (spray-) lakk med riktig farge, men hva bør jeg gjøre først - for å fjerne rusten på best mulig vis? Holder det å bare bruke stålbørste og vinkelsliper, en eller annen grunner fra Biltema, og så lakke over med passende farge? Eller er det noen som har bedre tips? En "ruststopper" å anbefale? Annet? Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Husk at rusten stort sett ikke bare dukker opp. Det trengs en flate av metallet som ikke er lakkert/rustbeskyttet slik at luft og fuktighet kommer i kontakt med metallet. Har du rust nede på dørene og dette har kommet mer og mer uten synlig skade utenpå, så har mest sannsynlig rusten gått igjennom døren fra innsiden eller via plateskjøt med knekk under døren. Denne rusten er ikke lett å bli kvitt da du ikke før renset metallet rent på innsiden av dør eller i mellom platene. Da har du mest sannsynlig hull i metallet også. En rask fiks med pussing og litt antirustmiler vil ha kortvarig effekt. Personlig ville jeg vurdert å skiftet dører. Kommer ann på hvor nøye du er og hvor fin bil du har. Hvis du sprayer over dette etter pussing vil du se rusten igjen i løpet av vinteren. Hvis du vil prøve å beholde dørene lengst mulig så ville jeg gjort følgende : Demonter innerside slik at du ser inn i døren. Puss og slip vekk så mye rust du kan slik at du ikke har løse flak. Du kan deretter bruke "rustoff" syre som omdanner rust. (fåes på b.l.a. biltema) Etter rustbehandling så spray på Zink spray. Kjøp et bra merke f.eks. fra Würth med høy %av zink. Spray så grunning oppå zinken for så å ta på sparkel og puss dette. Spray på ny grunning for så å ta toppstrøk. Inne i døren holder det med rustbehandlig og zink, til slutt spray på understellsbehandlig(tectyl)inne i døren. Husk å masker bilen der du ikke vil ha lakk. Endret 2. september 2010 av Glavalavala Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Veldig god info, Glavalavala! Da tar jeg turen innnom Würth for innkjøp av Rust Off og Zinkspray - skal bli godt å bli ferdig med den jobben! Bilen er gammel, så om rustbeskyttelsen fungerer i bare et par år, så er jeg fornøyd nok. Blir litt for dyrt å kjøpe nye dører til en 17 år gammel bil, og da er det om å gjøre at dørerer og annet heller holder så lenge som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå