Gå til innhold

Lege utdanning i USA

Gjest Slettet-U3rESYSM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U3rESYSM

Hei hei :)

Lurer på om noen på forumet har noe peiling på lege utdanning i USA.

Dama har flytta til USA og går Pre-Med som det heter ;)

Pre-Med er altså et slags "vorspiel" til medschool da for å si det lettvint, et vorspiel på 3 år eller no, men hu går 4 år pga hu trenger biologi...

Etter Pre-Med så lurer jeg på om hun kan flytte hjem og fullføre utdanningen sin i Norge.

Har hørt Norge stiller strenge krav til legenes utdannelse og takk Gud for det :)).

Eller fullføre pre-med og med-school i USA for så å flytte hjem til Norge og jobbe som ferdig utdannet lege... jeg har på følelsen at hu ikke har snøring på noe av dette siden jeg må spør dere og ikke hu om fasiten :D......

tror pre-med og med-school sammen, varer rundt 7 år elns, men jeg får da tid til å fullføre befal og krigsskole og hu er verdt og vente på/se noen ganger i året :)))

Takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge er i alle fall medisin 6 år + 1,5 år med turnus. Jeg kjenner ikke reglene for overflytting fra USA, men hvis hun har med school så trenger hun nok noen språkkurs/eksamener samt en eksamen i medisinskfagtermologi på norsk.

På syv år så rekker du krigsskolen, men ikke ferdig i med pliktårene nei:

1 år befalssskole

1 år pliktår

3 år krigsskole

3 år pliktår

http://www.krigsskolen.no/utdanning/ks_operativ.html

Lenke til kommentar

Hvis hun har gode nok karakterer fra vgs kan hun komme hjem å studere i Norge etter Pre-med, men da må hun selvfølgelig begynne fra år 1. Pre med er 4 år og medisin studiet i usa er 4 år, så det blir 8 år totalt. Det er mulig for henne å returnere til Norge etterpå, men det er veldig dyrt å studere der... ca 180,000-360,000 kr i året, så det blir vanskelig å betale det tilbake med norsk lege lønn.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Hei hei :)

Lurer på om noen på forumet har noe peiling på lege utdanning i USA.

Dama har flytta til USA og går Pre-Med som det heter ;)

Pre-Med er altså et slags "vorspiel" til medschool da for å si det lettvint, et vorspiel på 3 år eller no, men hu går 4 år pga hu trenger biologi...

Etter Pre-Med så lurer jeg på om hun kan flytte hjem og fullføre utdanningen sin i Norge.

Har hørt Norge stiller strenge krav til legenes utdannelse og takk Gud for det :)).

Eller fullføre pre-med og med-school i USA for så å flytte hjem til Norge og jobbe som ferdig utdannet lege... jeg har på følelsen at hu ikke har snøring på noe av dette siden jeg må spør dere og ikke hu om fasiten :D......

tror pre-med og med-school sammen, varer rundt 7 år elns, men jeg får da tid til å fullføre befal og krigsskole og hu er verdt og vente på/se noen ganger i året :)))

Takker på forhånd for alle svar!

Hæh????

Pre-med er da ingen garanti for å komme inn på med-school. Pre-med er bare en betegnelse på et løp av undergraduate studies en student må sette sammen for å være eligible for opptak.

Det er idiotisk på alle måter å studere i USA, om du ikke absolutt vil bli noe annet enn indremedisiner eller generell kirurg, og jobbe i USA. Du kan komme deg til USA som utenlandsk statsborger, og det er laaaaangt billigere.

Dessuten kommer du garantert ikke inn på en medschool i USA om du ikke kom inn i Norge, eller om du ikke vet 100% hva du vil. Du må sette sammen hele livet ditt så det ser ut som om du er en perfekt medschool applicant.

Så må du ha over 3.6 Grade Point Average, score jævlig høyt på MCAT, og da begynner vi å snakke om du kan gjøre et sympatisk inntrykk på intervju.

I hvert fall etter hva jeg har hørt av rykter.

Lenke til kommentar

Legeutdanning i USA? Hørtes utrolig dyrt ut! Men jobber man som kirurg i statene tjener man nok rimelig godt. Er det bare meg eller virker det som om det er veldig mange som studerer medisin? Er det virkelig jobbmarked for så mange leger/veterinærer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...