Gå til innhold

Forkurs - andre studier enn ingeniør?

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har nettopp begynt på forkurs (realfagskurset med kun matematikk og fysikk).

Det vil gi meg kompetanse tilsvarende R1+R2 og FY1, generell studiekompetanse har jeg fra før av.

Da vil jeg ha muligheten til å søke på ingeniørstudier som krever på diverse høyskoler og universitet.

Men hva med studier som f.eks Fysikk, astronomi og meteorologi eller lignende.

Vil jeg kunne søke på disse og andre lignende studier som krever R1,R2 og/eller FY1 ved f.eks UiB og UiO uten å ta privatisteksamen?

Har forhørt meg på skolen jeg går på, de sa jeg skulle ta kontakt med skolene det gjaldt.

UiO svarte at de ikke viste hva slags kurs dette var, og det måtte jeg spørre om på skolen... (UiB har ikke svart)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Nesten alle høyere utdanning krever generell studiekompetanse med fordypning i realfag.

Vitsen med forkurset er at man kan kunne komme inn på visse ingeniør linjer på noen skoler som aksepterer forkurs elever uten generell studiekompetanse men har de nødvendige realfagene.

Men i ditt tilfelle så vil du komme inn på alle skoler med halvårig realfagkurs med kun fordypning i R1 og R2 matte med Fysikk 1. Dette vil gå kun fordi du har generell studiekompetanse.

Hadde du ikke hatt generell studiekompetanse måtte du ha tatt et helårig forkurs med alle fagene og da kunne du ha kommet inn på visse ingeniør linjer uten generell studiekompetanse.

Vær oppmerksom på at din løsning er ikke tilstrekkelig for hvert eneste studie fordi noen krever biologi eller kjemi osv og det fikk du ikke på realfagkurset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Okei. :) Får spørre litt mer på skolen, så jeg hvertfall har det klart midt jul.

Da kan jeg eventuelt melde meg opp som privatist til våren, hvis det trengs.

noen krever biologi eller kjemi osv og det fikk du ikke på realfagkurset.

Er klar over det. Tenker på studier som krever REALFA, eller lignende koder (GENS + R1/R2/FY1).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...