world wide weird Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) I mangel av en egen JPEG - JPEG/RAW - RAW-bryter (som forøvrig burde vært plassert rundt objektivet) på LX3, bruker jeg iA ("grønn Auto") når jeg kun skal ha et enkelt JPEG bilde ved enkel dokumentasjon. Det er mye raskere enn å endre fra RAW+JPEG til JPEG i menyen (og tilbake igjen). Endret 23. november 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Av en eller annen idiotisk grunn kan man ikke skyte i RAW i automodus med S95. Først trodde jeg at det var meg som ikke fant utav valgene, men etter å ha studert manualen ser jeg at RAW er blanket ut i auto (og lavlysmodus). Ubegripelige valg av Canon, ja rent idiotiske som nevnt. Gjelder dessverre mangenoen av Canons gamle kameraer - speilreflekser som andre - man kan ikke skyte RAW i grønn auto eller noen av de andre automodiene: portrett, landskap, sport, nattportrett etc etc. Skal du på Canon ha RAW i full auto - bruk P. (Test selv med 7D40D eller tidligere - grønn firkant => nix RAW.) Helt enig - teite Canon. Men hva er grunnen til at det er slik? De har vel ikke gjort det uten grunn. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Men hva er grunnen til at det er slik? De har vel ikke gjort det uten grunn. Kanskje at de som ikke vet bedre skal unngå fæle RAW-filer de ikke får til å åpne, selv om de har pølset rundt i menyen? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Kanskje vel saklig, men Cameralabs har en del sammenligninger av S95, 300HS og LX5. http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_LX5/high_ISO_noise.shtml Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Men hva er grunnen til at det er slik? De har vel ikke gjort det uten grunn.Kanskje at de som ikke vet bedre skal unngå fæle RAW-filer de ikke får til å åpne, selv om de har pølset rundt i menyen? Det er nok grunnen... har opplevd kunder som har klaget på at kameraet tar bilder i et "rart" format som de ikke får åpnet på PC'en. Grunnen er da at de har skutt i RAW uten å være klar over det. Har vel rota litt rundt i menyer de ikke vet hva er Hvis RAW er sperret i auto, vil man stort sett unngå det problemet, ettersom de fleste av disse utelukkende bruker auto til å ta bilder. Lenke til kommentar
daghoi Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Tillater meg å vekke denne til live igjen. Kikker etter nytt kamera og kommer stadig tilbake til disse to. Hvis jeg er "ærlig" med meg selv, så vil jeg nok bruke "Auto" på de fleste av bildene jeg tar. Typisk familie og turist bilder i normalt greit dagslys. Har heller ikke ambisjoner om å forstørre opp bildene og henge på vegg. Kjenner at jeg er "geeken" i meg er tiltrukket av manuelle instillinger etc på S95, men tviler på hvor mye det vil bli brukt. Greit og spare noen kroener på 300, men ikke viktig da jeg blir å bruke kameret i flere år. Spørsmålet er selvfølgelig om jeg vil se forskjell i kvaliteten på bildene ved bruk av Auto, i scenarioene nevnt over ? Godt nyttår ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå