Mystiske_May Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Mårnings! Jeg har skrevet en ettårig tidsbestemt kontrakt som "opphører uten oppsigelse" juni til neste år. Det er i all hovedsak en standardkontrakt fra Huseiernes landsforbund. Saken er at jeg gjerne skulle kommet meg ut av kontrakten. Et brudd med kjæreste førte til at jeg ikke flyttet sammen med ham; og jeg hadde sagt opp en aldeles ypperlig og sentral studentbolig. Jeg måtte slå til på det første og beste. Nå bruker jeg 2 timer tilsammen til og fra studiestedet grunnet sjeldne avganger - og distansen høvelig for lang til å avlegge til fots. Dessuten trives jeg ikke her, da min huseier og jeg deler bad, og vedkommende nekter mine overnattsbesøkende venner å benytte fasilitetene under den grunn at "kun leietaker har tilgang". Jeg hadde en venn utenbysfra på besøk en uke, og vennen min måtte ta til takke med kattevasker :/ Dette gir meg også et særlig anspent forhold til huseier, som virker inn på min generelle trivsel og velvære. Så vidt jeg vet har ikke huseier gitt meg skriftlig beskjed om at kontrakten ikke kan sies opp. Og siden det er snakk om "ett enkelt beboelsesrom med adgang til en annens bolig (hybel)", forespeiler det meg at jeg faktisk kan si opp kontrakten, og dette med en måneds varsel. Jeg vil gjerne ha dette bekreftet. Jeg er ingen god leser av lovdata. Dessuten har jeg møtt på tilfeller av "protest" i lovverket, og lurer på hva dette innebærer. Kan huseier protestere på min oppsigelse og ta meg til retten? Takker på forhånd for alle innspill Endret 31. august 2010 av Mystiske_May Lenke til kommentar
Mystiske_May Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Tilleggsinfo: I kontrakten min fra huseiernes landsforbund er punkt A krysset av; ikke B. Kvalifiserer dette som "skriftlig opplysning" om at leieforholdet ikke kan sies opp? A. og opphører uten oppsigelse den / 20 en av rutene Leieforholdet kan i leietiden ikke sies opp av noen av partene. B. og opphører uten oppsigelse den / 20 Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i. Jeg refererer til lovverket: § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Dette med at besøkende ikke kan bruke bad (dusj?) synes jeg virker veldig rart. Hva står det i kontrakten? Det ser ut som om utleier har sitt på det tørre når det gjelder oppsigelse. "Leieforholdet kan i leietiden ikke sies opp" virker krystallklart for meg. Du kan ikke si opp. Uansett, hvis du vil flytte før tiden er det i praksis to muligheter. Den første er at du forteller utleier (helst skriftlig) at du kommer til å flytte og ikke lenger vil betale husleie, og at han må finne en ny leietaker. I en slik situasjon er du i utgangspunktet bundet til leieavtalen ut leieperioden. Så det er en risiko. Men, utleier har en såkalt tapsbegrensningsplikt. Det vil si at han har en plikt til å prøve å leie ut hybelen til andre, slik at du ikke får tap på en hybel du ikke bruker. Du skal ikke betale leie etter at ny leietaker har flyttet inn. Det er mulig du kan måtte legge ut litt ekstra på grunn av utleiers ekstrautgifter med ny utleie. Du kan også hjelpe til selv med å finne noen. Hvis utleier gir blaffen i å finne ny leietaker vil du gjerne slippe betale for mer tid enn det som er rimelig i forhold til leiemarkedet på stedet. Den andre er at du finner en ny leietaker selv og framleier hybelen. Det vil si at du skaffer en ny leietaker, får leie fra ham, og så betaler leie videre til utleier. Utleier kan bare nekte dersom "framleierens forhold gir saklig grunn til det". (§ 7-5) Hvis utleier likevel nekter kan du si opp avtalen. (Slikt kan fort bli rotete, så etter min mening er det bedre å flytte og få ny leietaker til å ta over avtalen med henvisning til utleiers tapsbegrensingsplikt. ) Endret 31. august 2010 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Mystiske_May Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Dette med at besøkende ikke kan bruke bad (dusj?) synes jeg virker veldig rart. Hva står det i kontrakten? Det ser ut som om utleier har sitt på det tørre når det gjelder oppsigelse. "Leieforholdet kan i leietiden ikke sies opp" virker krystallklart for meg. Du kan ikke si opp. For å tiltale det første punktet er det ikke direkte stedfestet noe sted i kontrakten at besøkende ikke kan bruke fasilitetene. Jeg mener det er uhørt å nekte tilgang til toalettet, så jeg har tillatt dette for mine gjester. Det huseier sa til meg var kun at "bare leietaker har tilgang til badet". Dette har nok fra huseiers del grunnlag i at vi deler bad, mens huseier har eget toalett. Huseier benytter med andre ord samme dusj som undertegnede. Når det gjelder oppsigelse, var jeg litt rask i svingene og klippet og limte fra en lignende kontrakt på nett. Så jeg skriver heller av det som faktisk står på nevnte punkt i kontrakten; noe jeg mener er åpent for forskjellig tolkning (det er som sagt krysset av for punkt A og ikke B eller C): Leieforholdet starter den 01/06-2010 A. og opphører uten oppsigelse den 01/06-2010 B. og opphører uten oppsigelse den __/__-____ men kan i leietiden sies opp av begge parter med _ måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i. C. og kan sies opp av begge parter med _ måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i Vil så det at det ikke er huket av for B eller C gjøre det utelukket for meg å si opp kontrakten? Takk. Endret 31. august 2010 av Mystiske_May Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Det står ikke spesifikt at avtalen ikke kan sies opp, så om ikke det er nevnt et annet sted i kontrakten skulle du ligge godt an når det gjelder oppsigelse. Når det gjelder bruk av badet er jeg ikke sikker. Jeg vil tro det kommer an på om utleier informerte om dette ved avtaleinngåelse (muntlig avtale i tillegg til den skriftlige kontrakten), eller om dette er noe han kom med senere. Eventuelt hva kontrakten helt nøyaktig sier om hva du betaler for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå