Havanna Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Hei! Jeg er nå fast bestemt på å endre livsstilen/kostholdet mitt, men trenger litt info, tips og triks Jeg er heelt fast bestemt på å få en veltrent kropp til neste sommer! Jeg er 15 år, 175 høy, og veide 62,5 for en uke siden (regner med at jeg veier fortsatt det samme). Skal veie meg om 2 uker igjen, for å se om jeg har gått opp eller ned i vekt. Men det jeg tenker på å fokusere mest på, er kostholdet mitt. Nå har jeg levd 4 uker uten sukker, fastfood og annet usunn mat. Er utrolig stolt! Klarer å la vær å bli fristet av varme skillingsboller, chips, sjokolade, nudler , pizza (osv) selv om jeg har det rett foran meg. Før sommeren (i mars) veide jeg 75 kg. Ja, 75 kg! Jeg spiste så og si hele tiden og satt nesten bare i ro. Men utover sommeren begynte jeg å bli mer aktiv,begrenset litt på måltidsstørrelsene, men spiste fortsatt litt usunn mat, bare med mengde. Og bare ved å endre på det, da hadde jeg gått ned til 68 kg. Og nå har jeg kuttet ut all usunn mat, og er på 62 kg som sagt og prøver å trene litte grann et par ganger i uken. Trening: Til Januar kommer jeg til å begynne å trene på treningssenter. Så kan jeg få tips til hva og hvordan jeg må trene der ? Hvordan kan jeg få mer markerte magemuskler, strammere rumpe/lår og sånn ellers mer synlige muskler? Hjemme trener jeg ved å løpe i trapper. Bor i 10ende etasje, så jeg pleier å gå rolig ned og sprinte opp igjen. Klarer maks 4 ganger. Nå i det siste har jeg bare løpt 2x10, 2-3 ganger i uken. Ellers utenom det pleier jeg å ta situps og gjøre mange andre øvelser, men må si det er ganske kjedelig å gjøre det samme, er ikke så motivert, så gleder meg til å begynne på treningsstudio! Men over til kostholdet mitt. Til vanlig pleier det å være sånn: Frokost : Kl.6.15 (utenom mandag når jeg spiser kl .8, lørdag og søndag spiser jeg ikke frokost bare lunsj). Til frokost spiser forksjellig mat egentlig, men går som oftest for havregrøt: 1 dl havregryn (den blå pakken med krusakli), blandet med ca. 2,5 dl vann, 1 ss linfrø, litt hakkede eplebiter og kanel. Kan forresten noen si hvor mange kalorier den frokosten inneholder? Hvis ikke jeg spiser grøt da blir det et knekkebrød (45 kcal), med en skive skinke og tomat agurk. Så pleier jeg å spise (mellommåltid): et halvt eple. Spiser hver tredje time! Kl. 11.15 har jeg lunsj, og da spiser jeg alltid salat. Til salaten bruker jeg 1 tomat, 1/4 av en agurk, litt kinakål og pleier å hakke 2 skiver med skinke å ha oppi. Neste mellommåltid pleier å være kl 14. Og da spiser jeg et halvt eple også. Middag kl. 16.00. Til middag spiser jeg alltid å ha grønnsaker (krydret), med reker, fisk, kylling, karbonadedeig eller strimlet svinekjøtt. Spiser alltid en liten skålfull. SÅ har jeg kommet til kvelds kl.19.00. Da pleier jeg å spise litt grønnsaker, et knekkebrød o.l. Tror dere at jeg får i meg altfor mye kalorier? Jeg er aldri sulten, når jeg spiser hver tredje time, så kunne ikke tenkt meg å spist mer! Vel sånn ser kostholdet mitt ut! Jeg må si jeg savner litt av den usunne maten, men det får bare gå.. Hvis jeg hadde spist en skillingsbolle eller noe lignende hver lørdagskveld, hadde det gått utover vekten? Nå til januar når jeg begynner å trene, har jeg lov til å unne meg litt godasker innimellom? Isåfall, hva og hvor mye? Og hva skal jeg spise når det er jul, bursdagsfester, nyttår osv, uten å la maten påvirke vekten min? Hvaslags mat må jeg velge? Jeg skal ha bursdag snart og det er jeg som skal lage maten. Tips til sunne desserter kaker o.l? Dette innlegget ble ganske rotete, men jeg håper på svar! Det er bare til å stille spørsmål! Tar i mot alle svar! Lenke til kommentar
Knife Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Hei. Trening og kosthold er ikke - til sommeren også slutt når du har oppnådd drømmekroppen. Trening og kosthold er en livsstil, og man må trene aktivt og bevist gå mot målene. Uten å gå for avansert inn på det (jeg har som vane å gjør edet ) så en sammensettning av tung styrketrening, samt kondisjons trening vel og merke også et sunt kosthold. Det mange gjør som feil er at de kjører et %100 sunt kosthold, og er bevist på å nå målene sine - for så kommer det ferie og alt bare blir glemt og det blir ennå vanskeligere å komme inn på rytme. Og da blir jo det automatisk en diet du følger og ikke en livstill. Så jeg vil si en spisedag i uken må du ha, som lørdag. Der du får lov å spise akkurat det du vil, ikke bare vil pysken takke deg men også et par viktige horomoner som leptin, som driver fettforbrenning/sult følelse. I trening må du ha en form for progresjon, der du hele tiden nedbrytter noe for å bygge opp. For dere jenter, i forhold til oss gutta - så bygger ikke styrketrening opp særlig mye, men heller strammer opp. Fokuser på viktige baseøvelser og for guds skyld så lær deg tenkinnen fra punkt til prikke (knebøy, markløft, benkpress..) samt kan du ta med roing og en form for dra seg opp over. For kondisjon kan du gjør det ganske simpelt - et par ganger ut i friskværet og jogg/intervaller eller hva du enn velger. På kosthold ville jeg fokusert på %80 rein mat og resten %20 søppel. Dette er også for å ikke melde deg helt ut av samfunnet og avogtil bare sitte seg ned i godstolen og ta seg en heftig stor sjokolade. En diet (som %100 clean food) er enkelt å følge i en tidsperiode, men vanskelig å legge om til livstill, ivhertfall nå som du er 15 år og venniner/fester/you name it i helgene. Derfor ville jeg personlig sett heller satset på 80/20. Til godsaker kan du egentlig bare benytte deg av alt sammen - du kan da prøve ut sjokoladebarene med %80 kako som inneholder mynthol/xynthol (naturlig sukkeralkaholer). Ellers får jeg bare si lykke til med treningen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå