Gå til innhold

Verdivurdering eldre skru objektiver speirefleks! HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har 0 peilig på objektiver og den slags og ønsker en ærlig mening om hva disse objektivene kan være verdt.

Nr 1 er et Pentacon auto 1.8/50

Nr 2 er et Carton Auto 1:2.8 f=135mm objektiv 58mm stort

begge objektivene er i meget pen stand og helt feilfrie.

kameraet det har vært brukt på er et gammelt PRAKTICA LTL speilreflekt kamera som visstnok var veldig dyrt i sin tid?

Dette kameraet er nå defekt men det er kanskje noe som har brukt for det til deler ?

post-220434-1283279600,707_thumb.jpg

post-220434-1283279610,6226_thumb.jpg

post-220434-1283279639,8586_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Praktica var et Østtysk merke mest kjent for lav pris. Noen vil sikkert si bra pris/ytelse for kvaliteten var helt OK, uten at jeg kjenner den modellen du har. For meg er det vanskelig å forstå at noen vil betale for denne type utstyr i dag, med unntak av samlere. Men siden arela har funnet et av objektivene på ebay så kan du jo prøve å selge, enten på ebay eller bruktmarkedet til Foto.no.

Lenke til kommentar

50mm'ern ligger for $40-50 på æbay. Fant ikke den 135mm'ern.

takk for det :) tror du 135mm er mer verdt i verdi ? Jeg vil vel anta det siden den var dyrere opprinnelig.

Tror ikke det- med mindre jeg tar helt totalt feil, så minner det om en såkalt masseprodusert "no-brand" 135mm som ble satt på ulike merker. Ikke bra optisk, men ypperlig som brevvekt eller penneholder.

Lenke til kommentar

50mm'ern ligger for $40-50 på æbay. Fant ikke den 135mm'ern.

takk for det :) tror du 135mm er mer verdt i verdi ? Jeg vil vel anta det siden den var dyrere opprinnelig.

Tror ikke det- med mindre jeg tar helt totalt feil, så minner det om en såkalt masseprodusert "no-brand" 135mm som ble satt på ulike merker. Ikke bra optisk, men ypperlig som brevvekt eller penneholder.

Hei, jeg vet ingenting, men jeg snakket litt med min far og han sa den 135mm var en carl zeiss linse. Så mitt spm er da, det står "made in japan" på linsen. Så jeg tror det ikke skal være noe dritt linse men ?

Lenke til kommentar

Pentacon objektivet er i realiteten kun for samlere. Pentacon ble produsert i Görlitz nær den polske grensen og heter egentlig Meyer Oreston/Pentacon 1.8/50mm. Dette var standardobjektivet på Praktica sine kamera. Brukbart objektiv - men ikke særlig mer. De interessante objektivene som ble levert med Praktica er de ulike Carl Zeiss Jena objektivene. Enkelte versjoner av disse kommer opp i 300 til 500 USD.

135 mm kan jeg tenke meg er i klasse med Petri sine 135 og 200 mm med M42 fatning. Ca 20 - 40 USD her også. Også et rent samlerobjekt. Ikke særlig dyre objektiver på 70-tallet heller.

Praktica Super LT, Pentacon 1.8/50 og Petri 3.5/200 var min første investering i fotoutstyr på midten av 70-tallet og som ungdomskolelev hadde jeg ikke så mye å rutte med. Alt virker fremdeles.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Pentacon objektivet er i realiteten kun for samlere. Pentacon ble produsert i Görlitz nær den polske grensen og heter egentlig Meyer Oreston/Pentacon 1.8/50mm. Dette var standardobjektivet på Praktica sine kamera. Brukbart objektiv - men ikke De interessante objektivene som ble levert med Praktica er de ulike Carl Zeiss Jena objektivene. Enkelte versjoner av disse kommer opp i 300 til 500 USD.

135 mm kan jeg tenke meg er i klasse med Petri sine 135 og 200 mm med M42 fatning. Ca 20 - 40 USD her også. Også et rent samlerobjekt. Ikke særlig dyre objektiver på 70-tallet heller.

Praktica Super LT, Pentacon 1.8/50 og Petri 3.5/200 var min første investering i fotoutstyr på midten av 70-tallet og som ungdomskolelev hadde jeg ikke så mye å rutte med. Alt virker fremdeles.

tusen takk for svar :) jeg får legge dem ut på enten qxl.no eller foto.no å se hva jeg får for dem. Kan nevne at den 135mm obtjektivet kommer i en pen rund skinnaktig veske som man kan bære obtjektivet i.

hvis det er andre her som har noen gode svar så er dere hjertelig til å skrive dem inn:)

tusen takk til alle:) mvh Henrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...