Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Backup (igjen?!)

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen racer med data, kun til hverdagsbruk. Nå sliter jeg med en treg HP som ikke vil oppdatere seg, og jeg får stadige beskjeder om at ting ikke virker som det skal. Tror eneste utvei er reformatering. Problemet mitt er at jeg har endel programmer som jeg ikke får tak i igjen etter en slik operasjon. Jeg har to spørsmål:

1. Vil image-programmer som Easeus Todo eller Macrium speile og gi meg tilbake all dritten

etter omstart?

2. Finnes det måter å ta backup av programmene jeg har?

Håper noen glupinger her på forumet kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) En image av harddisken vil deg samme system tilbake (inklusive mangler og problemer).

2) De fleste (nesten alle) Windows programmer legger programfiler på fellesområder under Windows og legger info og pekere i Registry. Kopierer du selve programområdet ut som backup og kopierer det inn på nyinstallert Windows vil all denne informasjonen mangle. Det finnes riktignok noen program hvor alt ligger på programområdet - men disse er i et lite mindretall.

Og formaterer du harddisken vil operativsystemet forsvinne. Du må foreta en reinstallasjon med formatering for at maskinen skal kunne starte igjen.

EDIT: rettet noen skriveleifer,

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det var greit å få avklart det med image. Jeg ble imidlertid litt usikker når det gjelder spørsmål 2. Jeg veit at alt, inklusiv operasjonssystemet, forsvinner ved reformatering. Betyr det at håpet er ute for å kunne ta backup av programmer?

Lenke til kommentar

Compus: bær over med mitt enfold, men hva mener du med "ta vare på installasjonsprogrammer (backup)"? For å være konkret: det er særlig to programmer jeg ønsker å unngå å miste - Lightroom og Photoshop Elements. Jeg forstår dere slik at disse programmene ikke kan legges på ekstern harddisk for så å hentes tilbake etter reformatering?

Lenke til kommentar

Compus: bær over med mitt enfold, men hva mener du med "ta vare på installasjonsprogrammer (backup)"? For å være konkret: det er særlig to programmer jeg ønsker å unngå å miste - Lightroom og Photoshop Elements. Jeg forstår dere slik at disse programmene ikke kan legges på ekstern harddisk for så å hentes tilbake etter reformatering?

Det du da trenger er en installasjonscd som inneholder disse programmene? Hvor ble disse hentet fra i utgangspunktet? En CD-plate mest sannsynlig.

Betyr det at du har lisens til disse programmene? isåfall kunne du kanskje ha lastet ned/lånt og installert med dine lisenskoder?

db

P.S

Mulig det finnes hjelpeprogrammer som klarer å finne ut hvor all informasjon som er knyttet til det aktuelle programmer ligger på maskinen og kopierer ut alt, men jeg kjenner ikke til slikt.

Endret av dmdb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...