Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett mc bil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, mopedbil må man være 18 år for å kjøre.. og det er flere hundre cc.. og over 150 kilo. så det går ikke direkte under moped i og med at en moped har en 50cc motor.. og nei det finnes ikke "lett-bil" ;)

hva er kilden din på den infoen?

http://www.dinside.no/23579/mopedbil-lappen-innfores når en moped veier nermere 100 kilo , skal det bli ganske vanskelig å finne en mopedbil som veier under 150 kilo

Lenke til kommentar

var ikke vekta jeg tenkte på, mer motorstørrelsen jeg.

og ang vekten så kommer det vel ann på definisjonen, ser f.eks at firehjuls moped kan ha totalvekt på 350kg men er man under 18 så er det maks 150 som du sier.

ref paragraf 3-16 i førekortforskriften:

§ 3-16. Førerett i klasse M

Førerett i klasse M med kode 146, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

Førerett i klasse M med kode 147 gjelder for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped. For personer som ikke er fylt 18 år er føreretten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

Førerett i klasse M med kode 145, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

Førerett i klasse M gjelder for kjøring i Norge med moped. Aldersbegrensningen for tre- eller firehjuls moped, som nevnt i annet ledd, gjelder tilsvarende

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

og ang vekten så kommer det vel ann på definisjonen, ser f.eks at firehjuls moped kan ha totalvekt på 350kg men er man under 18 så er det maks 150 som du sier.

Førerett i klasse M med kode 146, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

Førerett i klasse M med kode 147 gjelder for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped. For personer som ikke er fylt 18 år er føreretten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

Førerett i klasse M med kode 145, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

Førerett i klasse M gjelder for kjøring i Norge med moped. Aldersbegrensningen for tre- eller firehjuls moped, som nevnt i annet ledd, gjelder tilsvarende

Oja ^^ sorry.. Det er jo noe man bare skjønner(logikk). En mopedbil er såpass tung i forhold til en moped og må dermed ha større sylinder for å kunne gå i oppoverbakker. Tror nokk de fleste har en 4-5 hundre cc? her er da et eksempel : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23915493
Lenke til kommentar

Oja ^^ sorry.. Det er jo noe man bare skjønner(logikk). En mopedbil er såpass tung i forhold til en moped og må dermed ha større sylinder for å kunne gå i oppoverbakker. Tror nokk de fleste har en 4-5 hundre cc? her er da et eksempel : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23915493
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

må jo være e neller anne skrivefeil i den annonsen 505 kubikk og 5 hester :p

men ja ikke ulogisk i forhold til tyngde at den skulle hatt mer kubikk, dog kanskje i forhold til norsk regelverk ;)

ikke skrivefeil nei. hvis du bare sjekker resten av de andre anonnsene så finner du det ut : D

Lenke til kommentar

Hadde mopedbil selv. 400cc og 5 hk. Gikk faktisk helt greit, kom opp ALLE bakkene jeg prøvde meg på, så var ikke noe å si på drakraften.

På lett-mc lappen er det ingen vektbegrensning. På mopedlappen er det 150 kg. Så jeg, som hadde A1, hadde tenkt å bruke dette argumentet dersom politiet skulle lure. Men de carer helt i det. Når de ser det står "MOPED MED 4 HJUL" i vognkortet, lar de deg bare bromme videre som oftest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...