Asus Radeon 9800XT Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Hva har jeg gjort galt siden jeg ikke får vist fram indexen til den største verdien? Det som skjer er at etter jeg har kompilert vises det bare blankt og ikke noe index. public class oppg11x { public static void main(String[] args) { int[] a = {2,4,5,7,8,9}; // a VISES MED GUL SKRIFT " THE LOCAL VARIABLE IS NEVER READ" } public static int maks(int[] a) { if (a.length < 1) throw new IllegalArgumentException("a er tom"); int m = 0; for (int i = 1; i < a.length; i++) { if (a > a[m]) m = i; } System.out.println(m); return m; } } Svar mottas med takk! Lenke til kommentar
quantum Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) spørsmålet er vel heller hva du ikke gjør ... f.eks. å kalle maks-funksjonen fra main ... :-) edit: det er jo det warningen du får sier også, variablen a blir aldri brukt av programmet til noen verdens ting, deriblant å finne maks-verdien. Endret 31. august 2010 av quantum Lenke til kommentar
Asus Radeon 9800XT Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Hva må jeg skrive om for å få programmet til å fungere da? Er ganske nybegynner u see. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Du må kalle på metoden int resultat = maks(a); Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Det er slitsomt å lese kode som er limt inn uten formattering. Lær deg å poste kode på en ordentlig måte. --- BalleB Lenke til kommentar
quantum Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Du må kalle på metoden int resultat = maks(a); Jepp, og det må gjøres inni main-metoden, f.eks. slik: public static void main(String[] args) { int[] a = {2,4,5,7,8,9}; // a VISES MED GUL SKRIFT " THE LOCAL VARIABLE IS NEVER READ" int maksInt = maks(a); System.out.println("maks verdi er: " + maksInt); } Endret 2. september 2010 av quantum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå