Nihilist1 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Å få seg en på trynet kan være vondt, og det kan være nedverdigende. Får du en ørefik, går hevelsen og rødheten over på noen dager. Dersom du er gjenstand for degradering av deg som person, og angrep på din egen selvtillitt, så er dette noe du muligens aldri kommer over. Det kan til og med koste deg livet. I Norge har vi et straffesystem hvor dynamikken har gjort at man blir straffet for legemsfornærmelse. Du blir derimot ikke nødvendig straffet for å krige retorisk på jobben. Du kan sannsynligvis følge de skitneste amoralske triksene for å komme deg opp og fram, og samtidig gå klar av lover om trakassering. Som oftest går det fra en i maktposisjon mot en underordnet. Omtrent aldri andre veien. I familiesituasjoner er det liknende. Det er ikke barna som støter ut foreldrene, det er foreldrene som støter vekk barna blant jehovas vitner. Psykisk terror. Du har svigermødre som forteller damer hvor udugelige de er, hvor feite de er, og mye annet, og pakker det inn på snedige måter. Livet er full av slike forskjellsbehandlinger. På diskusjon.no vil du sannsynligvis bli moderert om du kaller noen for en jævla faens drittsekk, men om du sier at argumentene er av en slik karakter som vanligvis gjenspeiler manglende oxytocin-utskillelse hos individer som hadde ansvar for amming, så er det noe som kanskje glir igjennom. Vi setter premissene for hvem vi ønsker å beskytte. Samfunnet har satt premisser som gunstiggjør misbruk fra personer med høy intelligens og makt. Hvorfor det egentlig? Hvorfor er det greit at dama di gjør narr av penisstørrelsen din i en forsamling, eller mora din forteller deg at det ikke er så rart at du tapte pengene på børsen, fordi du ikke var den smarteste på skolen heller, mens det er fy-fy å gi begge to en på trynet? Jeg har hørt kriminologer si at vold ofte treffer presist. Om du ikke dealer dop, så får du heller ikke usympatiske torpedo-drittsekker på døra. Hvorfor ikke bare la det skure, fjerne lover om legemsbeskadigelse, og la folk ordne opp som i friminuttene på skolen? Hvis sjefen din skriker til deg, kaster papirene dine på bakken, og krever at du skal plukke dem opp, hvorfor ikke da bare gi ham en skikkelig karamell, eller nikke ham i trynet, før du sier opp? Hvorfor skal samfunnet beskytte de som har makta i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 De smarteste vinner uansett. Den eneste forskjellen med ditt system er at sjefen vil ha lov til å ha sin egen hær som kan banke deg opp hvis han mener du ikke gjør jobben. Akkurat det eksempelet du beskriver vil uansett regnes som mobbing på arbeidsplassen, og det er straffbart. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 De smarteste vinner uansett. Nei, du kan forminske fortrinnet de verbalt smidige har. Den eneste forskjellen med ditt system er at sjefen vil ha lov til å ha sin egen hær som kan banke deg opp hvis han mener du ikke gjør jobben. Ja, men sjefen har allikevel høyere risiko for vold, om han er en drittsekk. Et system som tillater vold, vil åpne mer opp for "what comes around, goes around" Og det liker jeg. Akkurat det eksempelet du beskriver vil uansett regnes som mobbing på arbeidsplassen, og det er straffbart. Har du en rettskjennelse fra lovdata som viser dette? For løse paragrafer uten makt bak i praksis gir ingen beskyttelse. I sommer har det blitt dysset ned i media at legen som varslet fra om jukset ved Asker og Bærum ifjor, nå har fått sparken pga angivelig faglig inkompetanse, som plutselig og helt tilfeldig har oppstått etter mange år som overlege. De med makt kan bruke hva som helst mot deg, mobbe deg så mye de vil, og gjerne med statens (dvs skattebetalerenes) penger og velsignelse i bakhånd. Jeg tror det hadde vært mye godt som kom ut av å åpne opp i rettsystemet for mer utstrakt bruk av vold. Det jevner ut maktgapet. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Ja, absolutt. La oss gå tilbake til huleboerdagene der vårt eneste verktøy er en klubbe vi kan slå andre med. Vold løser alt. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 En gang fornærmet jeg en fyr så hardt at han falt bakover, slo hodet i en fortauskant og døde. Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Jeg har hørt kriminologer si at vold ofte treffer presist. Dette er i nærheten av å være et godt poeng, men jeg kjøper det ikke. Ingen skal finne seg i fysisk vold, uansett. Om noe så mener jeg vi bør bli rausere med negative sanksjoner mot de som utøver vold, ikke motsatt. Man skal aldri akseptere et onde og tilpasse seg, man skal bekjempe det, ellers bekjemper det deg. Logikken i argumentet ditt kræsjer med moralen min, og de fleste andres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå