Teac Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Trenger litt hjelp til hvordan jeg skal få pekt sub-domener til en nettside. Det jeg ønsker er å peke f.eks fotball.mittdomene.com til www.vg.no/fotball Dette kan vell løses med et php script? Tidligere har jeg hatt det slik at dersom jeg lager et sub-domene og kaller den f.eks fotball og deretter lager en mappe på webserveren så heter fotball så vil en havne på fotball.mittdomene.com/index Webserveren og domene er hos myhosting.com I tillegg lurer jeg på om noen kan forklare meg hvordan de ulike DNS recordene betyr, NS,A, TXT osv Endret 31. august 2010 av Teac Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 (endret) kan leses ved php som igjen krever at du bruker virtual host på din webserver som hører på fotball.mittdomene.com som <?php header( 'Location: www.vg.no/fotball' ) ; ?> Men det enkleste er om du bruker der du kjøpte domene til og bare videresende.... NS: Name Server A: Adress AAAA: IPv6 MX: Mail (SMTP) TxT: vanlig text. PTR: reverse. Det er de mest vanlige som du trenger og tenke på. Endret 11. september 2010 av -Night- Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Du har også CNAME-recorden som kan peke fra et domene-/hostnavn til et annet. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 Takk. Dersom jeg skal peke til min egen IP adresse (NAS server). Eks server.mittdomene.com Hva bruker jeg da? inkluderer jeg port nummer dersom bruker det? Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Der bruker du A Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 DNS har ingenting med portnumre å gjøre, med unntak av SRV-recorden som er et kapittel for seg. Lenke til kommentar
IBTB Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Jeg har et lite oppfølgings-spørsmål om det går greit (ikke meningen å ta fokus bort fra ditt spørsmål Teac ). Jeg har per nå 2 servere stående bak samme router (dvs. samme IP). - På den ene kjøres web-server, programmer og noe annet småtteri. Denne har A * "min IP" -oppføring og bruker deretter apache sitt vhost-system for å lage underdomener i mappestrukturen til web-serveren. (f.eks side1.domene.com, side2.domene.com, osv...). - På den andre serveren kjøres en mail-server hvor jeg gjerne vil ha underdomenet mail.domene.com pekende til. Per nå har jeg bare fått til en viderekobling fra mail.domene.com ---> mail.domene.com:port/mappestruktur/ slik at når jeg skriver mail.domene.com i nettleseren viderekobles jeg til rett server/plass. Jeg ønsker å spesifisere at mail.domene.com er mail.domene.com:port/mappestruktur/, ikke bare viderekoble. Noen som vet hvordan dette gjøres? Har lest ganske mye på apache sine sider, men ettersom jeg ikke helt vet hva jeg leter etter, er engelske fagord enda vanskeligere å skjønne seg på... Setter pris på alle tips! //IB Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 @IBTB Forutsatt at du med mailserver mener en webmail-løsning (noe jeg antar, siden du snakker om nettlesere), så vil Apache med mod_proxy gjøre det du leter etter. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 (endret) IBTB: Vil det si at du har en mappe på webserveren din som heter mail hvor du har f.eks et php script som sender deg videre til innloggingssiden til mailserveren din? Problemet mitt er at webserveren ikke kan peke sub-domener til den samme server. Den må liksom gå eksternt. Det da jeg lurer på er dersom jeg peker mitt subdomene til min IP, vil den da peke til NASen min dersom den er på port 5000? Den tidligere webhosten hadde det slik at dersom jeg opprettet et subdomene så ble det automatisk laget en folder under root som hetet det samme. Da kunne sub-domene peke til flere plasser på "samme siden" (serveren). Endret 14. september 2010 av Teac Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Det da jeg lurer på er dersom jeg peker mitt subdomene til min IP, vil den da peke til NASen min dersom den er på port 5000? Som sagt et par poster over her, DNS har ingen formening om portnumre. Dersom du har en tjeneste som kjører på 1.2.3.4:5000, og peker subdomene.domene.no dit, vil du finne denne tjenesten på subdomene.domene.no:5000 Lenke til kommentar
Teac Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 Ok. Det forstod jeg. Da må jeg gi opp hele sub-domenet. Blir vell enklere å lage et php script som flytter til 1.2.3.4:5000 eks. mittdomene.com/fotball Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Er du avhengig av en webhost som ikke du har kontroll over er vel det kanskje det letteste ja. Hvis du kunne påvirket ting selv kunne du satt opp mod_proxy i Apache. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 Hostingen min er myhosting.com Tviler på at de går inn i Apache for sette opp slik at domenet peker til IP:port. Lenke til kommentar
IBTB Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) IBTB: Vil det si at du har en mappe på webserveren din som heter mail hvor du har f.eks et php script som sender deg videre til innloggingssiden til mailserveren din? Problemet mitt er at webserveren ikke kan peke sub-domener til den samme server. Den må liksom gå eksternt. Jeg bruker apache til å videreføre meg, fra "hovedserveren" til en annen server på en annen port. Men det fungerer vell i bunn å grunn som et php-script. @ Sokkalf: Ok, så mod_proxy er det jeg leter etter. Da er jeg iallefall ètt steg nærmere! Sitter å leser litt om dette (http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/mod_proxy.html) og igjen blir det litt vell mye informasjon når man ikke helt vet 100% hva man er ute etter. Nye spørsmål: Apache's proxy features are divided into several modules in addition to mod_proxy: mod_proxy_http, mod_proxy_ftp and mod_proxy_connect. Thus, if you want to use one or more of the particular proxy functions, load mod_proxy and the appropriate module(s) into the server (either statically at compile-time or dynamically via the LoadModule directive). - Må jeg "installere" noe? Isåfall, hvordan? Apache can be configured in both a forward and reverse proxy mode.-------------------- A reverse proxy, by contrast, appears to the client just like an ordinary web server. No special configuration on the client is necessary. The client makes ordinary requests for content in the name-space of the reverse proxy. The reverse proxy then decides where to send those requests, and returns the content as if it was itself the origin. A typical usage of a reverse proxy is to provide Internet users access to a server that is behind a firewall. Reverse proxies can also be used to balance load among several back-end servers, or to provide caching for a slower back-end server. In addition, reverse proxies can be used simply to bring several servers into the same URL space. - Det er "reverse proxy jeg er ute etter, ikke sant? - Det står veldig mye om sikkerhet. Noen spesielle ting jeg må huske på her? - Andre enkle ting å huske på? Viktige ting å få med seg? Takk for hjelpen så langt! Endret 14. september 2010 av IBTB Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Det er en revers proxy du trenger, ja. Jeg kan dessverre ikke så mye om dette, altså oppsett og sånt, da jeg aldri har brukt det selv. Bare "visste om det" Hvordan du installerer mod_proxy avhenger jo litt av OS og sånt. I en linuxdistro vil denne typisk installeres via pakkebehandleren, hvis den ikke følger med apache. Ser at på min server med debian følger mod_proxy med apache, den må bare enables og konfigureres før man tar den i bruk. Endret 14. september 2010 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
IBTB Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Får prøve meg litt frem når det blir noen ledige timer en kveld Vet ihverfall hva jeg er ute etter nå da, så det forenkler alt! Takk igjen! =) @ Teac: Hvorfor skal du route til port 5000? Og hva er på port 80? Er NAS'en din linux-basert? Isåfall klarer du logge deg inn i den? Min NAS kjører ihvertfall apache. Om du da kommer inn i filene dens kan du få til ganske mye. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 NASen er ikke kjøpt inn enda Det blir hvertfall en Synology NAS,så da blir det linux, apache og mysql. Satser på at jeg finner ut av det. Synes jeg leste meg frem til at NASen gikk ut som port 5000. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 kan jo også gjøre det enkelere åpne apache som den også hører på port 5000 som gjøres fort i configen så kan du bruke php scripter til resten Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg har et lite oppfølgings-spørsmål om det går greit (ikke meningen å ta fokus bort fra ditt spørsmål Teac ). Jeg har per nå 2 servere stående bak samme router (dvs. samme IP). - På den ene kjøres web-server, programmer og noe annet småtteri. Denne har A * "min IP" -oppføring og bruker deretter apache sitt vhost-system for å lage underdomener i mappestrukturen til web-serveren. (f.eks side1.domene.com, side2.domene.com, osv...). - På den andre serveren kjøres en mail-server hvor jeg gjerne vil ha underdomenet mail.domene.com pekende til. Per nå har jeg bare fått til en viderekobling fra mail.domene.com ---> mail.domene.com:port/mappestruktur/ slik at når jeg skriver mail.domene.com i nettleseren viderekobles jeg til rett server/plass. Jeg ønsker å spesifisere at mail.domene.com er mail.domene.com:port/mappestruktur/, ikke bare viderekoble. Noen som vet hvordan dette gjøres? Har lest ganske mye på apache sine sider, men ettersom jeg ikke helt vet hva jeg leter etter, er engelske fagord enda vanskeligere å skjønne seg på... Setter pris på alle tips! //IB Du peker mail.domene.com til IP'en din, så lager du en vhost i apache for mail.domene.com/mappestruktur/ som da blir noe ala /home/deg/mail/mappe Da vil mail.domene.com åpne seg direkte i undermappen. Lenke til kommentar
IBTB Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Hvis den hadde kjørt på samme server ja... Noe den ikke gjør. Har ikke hatt tid til å prøve meg frem enda, men kan summere opp en liten forklaring når jeg har fått det til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå