Gå til innhold

Frisørshampo eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg har i skrivende stund nettopp vært hos en frisør i Ålesund og spurt om dem kunne annbefale meg en sjampo for tynt hår som gir litt volum...

 

Da ble jeg annbefalt "Wella SP Maxximum Shampoo" som dem hadde i sortimentet og denne kostet ikke mindre enn 189,-

 

Jeg ser shampoen inneholder noe som heter Methylparaben, Butylparaben, Ethylparaben, Isobutylparaben og Propylparaben.

 

Jeg ble litt nyskjerrig og søkte på dette, og dette var det jeg fikk opp om parabener:

 

Norske og europeiske ekspertkomiteer har ved flere anledninger vurdert om parabener er trygge å bruke som konserveringsmidler i kosmetikk. I 2005 konkluderte EUs Vitenskapskomité for kosmetikk (SCCP) med at de ikke kan gå god for sikkerheten til fire parabener: Propylparaben, Isopropylparaben, Butylparaben og Isobutylparaben. Methyl- og ethylparaben anså de som trygt. Den norske Vitenskapskomiteen for Mattrygghet (VKM) kom til samme konklusjon i en risikovurdering publisert i juni 2006. SCCP kom med en ny risikovurdering i 2006, men konklusjonen var den samme: Methyl- og ethylparaben er trygt å bruke, de andre må vurderes nøyere. EU har imidlertid oppført alle parabener på listen over mistenkte hormonforstyrrende stoffer, noe som antakelig vil føre til økt fokus på alle parabenenes mulige hormonforstyrrende effekter.

 

Legemidler

Statens Legemiddelverk vurderte våren 2007 om propylparaben, butylparaben og isobutylparaben er trygt å bruke i legemidler til spedbarn. På bakgrunn av foreliggende data valgte Legemiddelverket å fraråde langvarig bruk (over uker, der nytten ikke overstiger en mulig risiko) av legemidler som inneholder de nevnte parabenene

 

- For å være på den trygge siden burde man unngå alle parabener.

 

Her kjøper man da altså en shampo hos en frisør og regner med at man får noe litt eksklusivt, så ender man opp med ett produkt som inneholder stoffer som man bør unngå... ?

 

Her har dere en annen shampo jeg har bestillt:

Anthony Action Restructuring Shampo

 

Der står det utrykkelig i beskrivelsen at denne ikke inneholder Parabener.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener også at frisørshampoer bare er en gimmick altså...?

Interessant...

 

Leste en test som ble gjort av forbrukerrådet (husker ikke linken) hvor dem mente at største forskjellen på frisørshampo og vanlig butikkshampo er stort sett embalasjen samt høyere pris, noe som tiltrekker mange da følelsen av luksus teller mer enn hva som faktisk befinner seg på flasken...

 

Har brukt frisørshampo en uke nå, og kan ikke si jeg kjenner noen forskjell i det hele tatt, bortsett fra forskjellige dufter.

 

Men jeg ser frem til evt. motargumenter som holder...

Altså.. jeg er ikke ute etter hva andre synes om de forskjellige shampoene, da det er mange faktorer som spiller inn. Men jeg er ute etter dokumentasjon og en oversikt over innholdet i frisørshampoer kontra butikkshampoer og hva som gjør en frisørshampo til rundt 200,- bedre enn en butikkshampo til 29,-

Lenke til kommentar

Billig butikkshampoo er ofte ganske sterk, noe som kan føre til tørr hodebunn. Det gjelder spesielt typene som er kombinert shampoo og såpe.

 

Skal du ha frisørshampoo anbefaler jeg å bestille fra lookmantastic. Grei pris, sender i pakker under 200kr så du slipper moms og tollgebyr.

Lenke til kommentar
Billig butikkshampoo er ofte ganske sterk, noe som kan føre til tørr hodebunn. Det gjelder spesielt typene som er kombinert shampoo og såpe.

Det har jeg så absolutt ikke erfart selv...

Vertfall ikke på de få frisørshampoene jeg har brukt...

Vil man ikke måtte bruke mindre mengder av en shampo som er sterkere da? Derfor så burde vel en butikkshampo i så henseende være best på vertfal dette området kanskje?

 

Forskjellen på frisør og daglivarebutikk shampoo er at frisørshampoo trenger du bruke mye mindre av fordi vanlig shampoo fra rimi er mye utvannet

Har du noen kilder som bakrefter dette?

Må vel være en enkel grei for noen å finne ut hva innholdet i flaskene er...?

Uansett så sier de få testene jeg har lest at shampoene inneholder stort sett det samme, men med forskjellige embalasjer og blir ofte kalt noe annet enn butikkshampoen...

 

Jeg hadde forstått hvis en dyrere shampo hadde ingredienser som kanskje var dyrere og fremstille etc.

 

I mitt eksempel over så nevner jeg Anthonys Restructing Shampoo. Er ikke sikkert denne er noe bedre i praksis enn en butikkshampo, men denne reklamerer vertfall med at den ikke inneholder Parabener av noe slag (kanskje en grunn til dette?) samt at den er Dhermotologisk testet, OG at den ikke er testet på dyr. Joda... den koster i overkant av 200,- men så lenge folk vil betale dette for en shampo med "renere" innhold så har vertfall Anthony ett argument...

 

Kan noen her gi meg en link til steder som bekrefter at en butikkshampo inneholder mer vann enn en frisørshampo?

Lenke til kommentar

Jeg brukte KMS sjampo over en lengre periode og den ga meg ingenting mer enn hva Sunsilk gjør idag. Hva som fungerer på den enkelte person varierer uansett. Det finnes ikke et mirakelprodukt som fungerer bra på alle hårtyper. Etter det jeg har lært er "frisørshampoer" mer konsentrerte, noe jeg også har merket med både de KMS og Redken produktene jeg har brukt, så det gjør litt opp for prisen. Ellers er det hovedsakelig naturlige ingredienser som vitaminer, ekstrakter osv. og forskning som er med på å dra opp prisen, selv om det ikke burde utgjøre så mye forskjell på prisen.

Men fungerer billig sjampo som Sunsilk er det jo ingen grunn til å bruke noe annet. Håret mitt har det ihvertfall godt med Sunsilk, men jeg har da meget tykt og stritt hår. Jeg har prøvd diverse dyrere sjampoer med som adresserer tykt og stritt hår som temmer det bedre, men prisforskjellen er for stor i forhold til hva jeg føler jeg får.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Det blir vanskelig å konkludere med det ettersom det finnes veldig mange billige og dyre sjampoer. Det kan ikke deles opp i butikksjampoer og frisørsjampoer, men jeg ved å bruke forskjellige sjampoer/balsam og tilegne deg erfaringer om disse kan du gjøre opp din egen mening, og det er det eneste som gi deg et godt svar. Men jeg kan si at Redken generelt pleier å være gode produkter.

Lenke til kommentar

Spurte nettopp i en frisørsalong i Ulsteinvik om hva den egentlig forskjellen var på butikksjampo og frisørsjampo. Før jeg i det hele tatt fikk svaret så regnet jeg med å få ett mildt sagt svevende og eller utydelig svar... noe jeg også fikk...

 

Var to jenter/damer der og begge klarte og svare forskjellig på spørmålet mitt. Men skal prøve å skrive ordrett det dem sa:

 

"Jah... nå spør du godt.... sjampoene vi fører har jo en del høyere kvalitet"

På hvilken måte da sa jeg?

"Sjampoene inneholder ikke skadelige stoffer og ingrediensene inneholdt generelt sett høyere kvalitet"

 

Men annses ikke noen parabener som helseskadelig eller farlig da spurte jeg høffelig?

"Ikke det jeg vet vertfall. Men tror ikke våre produkter har dette...."

 

Det står at denne har alle paraben-slagene i seg sa jeg....?

 

"Javel... det var jeg ikke klar over..."

 

Da kom hun andre for hun overhørte samtalen, og sa følgende:

 

"Det er vertfall tydelig at du bruker skikkelig sjampo sa hun... for det ser jeg på hårtuppene dine"

 

Jeg svarte da at jeg har brukt butikksjampo av ymse slag hele livet...

 

"Det skulle man ikke tro... hehe" sa hun.

 

Jeg ga meg mens leken var god og gadd ikke å pese mer med dem. Vi hadde en hyggelig prat helt på slutten, og jeg kjøpte faktisk en Redken sjampo for å teste. Jeg fikk beskjed om at jeg bare kunne komme og bytte den hvis jeg ikke ble fornøyd, og dette kommer jeg til å gjøre :)

 

Alt i alt så fikk jeg veldig sprikende og usikkre svar og jeg ble så absolutt ikke noe klokere... Ikke viste dem hva Parabener var heller...

 

Blir salongene sponset av de produktene dem bruker og selger?

 

Synes det er veldig merkverdig at det ikke er noen her som kan komme med fakta å slenge på bordet. Trenger som sagt ikke fakta om ha folk synes er best... for det blir bare smak og behag, men vil ha fakta som tilsier at innmaten i en dyr sjampo faktisk er annerledes enn innmaten i en som er billig...

 

Hvis en dyr sjampo er mer konsentrert, så må vel noen ha målt dette og analysert innholdet?

 

Eller er det kanskje en grunn til at slikt virker litt hemmelig... ?

Lenke til kommentar

Husk på at dei fleste frisører har heller lite med teoretisk utdanning, dette er grunnen til at du fort kan få litt forskjellige svar når du stiller vanskelige spørsmål.

 

Frisørsalongene blir ikkje sponset av produkta dei selg, men mange av frisørsalongane er avhengige av å selge ekstraprodukter for å få god nok omsettning. Litt på samme måten som at apoteka no selg alt mulig av produkt som ikkje er legemiddler.

 

Ellers så er nok folk såpass forskjellige at det vil være vanskelig å seie at butikk kjøpt sjampo er dårligare en frisørsjampo. Men frisørsjampo er ofte merkevarer noke som betyr ein høgare pris utan at den nødvendigvis er så mykje betre en anna sjampo.

Fordelen med å kjøpe frisørsjampo er at du då får hjelp til å velge ut ein sjampo som passer til ditt hår og hodebunn, medan om du kjøper butikksjampo så må du nesten teste og prøve litt sjølv til du finner ein god sjampo.

Lenke til kommentar

Jeg fikk hjelp til å velge Redken Shampoen. Jeg sa jeg ville ha en sjampo som ga meg "tykkere" hår siden jeg har såpass tynt hår...

 

Da anbefalte hun Redken sjampoen... så får vi se da om håret mitt blir noe fyldigere...

Skal vel ærlig innrømme at jeg tviler meget sterkt på det... hehe

 

Men da får jeg bare vente til det dukker opp noen her som har noe mer å banke i bordet med da...

Lenke til kommentar

BjerkneZ: Du er ondskapsfull! :p

Men som sagt blir de ikke sponsa, men der en venn av meg jobber er det slik at en ansatt som selger et hårprodukt etter en klipp jobber seg opp bonuspoeng. Det burde jo egentlig være motivasjon i seg selv til å skaffe seg mer kunnskap om produktene slik at man kan argumentere for hvorfor man skal legge ut det det koster for sjampoene de har i hylla.

Lenke til kommentar

BjerkneZ: Du er ondskapsfull! :p

Men som sagt blir de ikke sponsa, men der en venn av meg jobber er det slik at en ansatt som selger et hårprodukt etter en klipp jobber seg opp bonuspoeng. Det burde jo egentlig være motivasjon i seg selv til å skaffe seg mer kunnskap om produktene slik at man kan argumentere for hvorfor man skal legge ut det det koster for sjampoene de har i hylla.

Hehe...

Jeg blir bare så voldsomt ivrig når jeg føler at det finnes ugler i mosen....

 

Missforstå meg rett... jeg synes det er fint å eie flotte ting som koster litt og jeg betaler gledelig for å ha det beste i noen kategorier, men jeg liker ikke å betale ti ganger mer for ett produkt BARE for morro skyld...

 

Kjøper gjerne en BMW som koster vesentlig mer enn en Mazda...

Saken er den at det faktisk ER en forskjell her... Kjøp deg en påkostet Mazda 6 med råeste utstyr og gjør det samme med en BMW. BMW'en koster da sikkert dobbelt så mye etter at utstyrslisten er tom...

 

Om en BMW er dobbelt så bra selv om prisen er det?

Antakelig ikke.... men den er vesentlig bedre/tøffere etc. og det hadde jeg villig betalt for. (hvis jeg hadde hatt penger så klart)

 

Men alle svarene jeg får når det gjelder sjampo spriker voldsomt og ingen har funnet noen fakta og komme med... i frisørsjampoens favør....

Lenke til kommentar

Jeg har fått presentert diverse fakta fra en kamerat av meg med en far importerer og selger diverse frisørprodukter i Norge, og det er veldig lite håndfast jeg har fått derifra ihvertfall. Har lest tester, sammendrag av forskningsrapporter osv., men det er ofte ganske mye sprik der også. Industrien vil jo ikke akkurat at produktene deres skal nedgraderes fra å være såkalte profesjonelle produkter heller, så jeg regner med at de gjør sitt for å forhindre det.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Åpenbart at du misforstod det jeg mente i mitt forrige innlegg.

 

Billigshampoo består stort sett av utvannet såpe og parfyme. For mye av disse ingrediensene kan skade hodebunnen din, og kan føre til flass. Hva som er for mye er åpenbart individuelt. Noen kan bruke billigprodukter i bøtter og spann uten noen konsekvenser, andre får tørr/irritert hodebunn umiddelbart.

 

Ja, du betaler noen kroner ekstra for at det skal stå Redken eller KMS på dyrere shampoomerker. Er det verdt de ekstra kronene? Det bestemmer du helt selv. Fordelen er at det er mye lettere å finne en shampoo som passer akkurat deg, din type hår og hodebunn.

 

Er du så nysgjerrig kan du søke litt rundt på nettet selv. Her er en start.

 

Ps: Får inntrykket av at du er ekstremt emo/grinete når du skriver "..." flere ganger per setning.

Lenke til kommentar

Åpenbart at du misforstod det jeg mente i mitt forrige innlegg.

 

Billigshampoo består stort sett av utvannet såpe og parfyme. For mye av disse ingrediensene kan skade hodebunnen din, og kan føre til flass. Hva som er for mye er åpenbart individuelt. Noen kan bruke billigprodukter i bøtter og spann uten noen konsekvenser, andre får tørr/irritert hodebunn umiddelbart.

 

Ja, du betaler noen kroner ekstra for at det skal stå Redken eller KMS på dyrere shampoomerker. Er det verdt de ekstra kronene? Det bestemmer du helt selv. Fordelen er at det er mye lettere å finne en shampoo som passer akkurat deg, din type hår og hodebunn.

 

Er du så nysgjerrig kan du søke litt rundt på nettet selv. Her er en start.

 

Ps: Får inntrykket av at du er ekstremt emo/grinete når du skriver "..." flere ganger per setning.

Hehe. jeg er ikke grinete. Er bare en uvane å bruke "..." men disse skal jo på en måte indikere en pause da.

 

Men til saken:

Hvilken kilde har du hørt det fra? Altså at billigsjampo stort sett inneholder utvannet såpe og parfyme?

Noe du har hørt av andre bare.. eller har du noe mer konkret å linke til?

 

Jeg har sett den siden det linkes til, og denne blir jeg heller ikke mye mer klok av desverre.

 

Hvorfor?

Fordi jeg også har lest denne siden som kanskje er den mest troverdige så langt:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/shampo_frisor_eller_dagligvare

 

EDIT:

Jeg har også lest at noen typer parabener kan være helseskadelige og bør unngås. Den ene frisørsjampoen jeg kjøpte hadde absolutt alle parabenene og Redken sjampoen har også ett par tre parabener i seg...

 

Athony Logistics derimot selger kun "rene" produkter. Ikke testet på dyr. Dhermatologisk testet samt ingen parabener overhodet... Koster omtrent like mye som Redken sjampoen men Anthony kan vertfall i det minste banke i bordet med at dem har rene produkter...

 

Har bestillt meg en flaske Anthony Action Shampo så denne skal også testes når jeg får den :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Dagligvare-shampooer kan være like gode som de får hos frisør.

 

Forskjellen spurte du?

 

Gode økonomer som har har stått bak frisørshampooene, folk som ikke tenker så langt står bak daglivareshampooene.

 

Tenk deg selv, du oppfant/utviklet noen gode piller som du solgte til rema1000, for la oss si 10 kr. Folk kommer og ser; "oi, det var billig, jeg velger heller apoteket, fordi de er nok sikrere og bedre."

 

På apoteket er det noen som oppfunnet/utviklet akkuratt samme type piller, bare at disse selger de til apoteket for 200 kr. Da kommer kunden og ser: "Ah, disse pillene var jo dyre, det må være noe skikkelig bra greier!".

 

Du ser den? Tenk billig og tenk penger. Hilsen økonomistudent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...