KoR Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Er en gutt på 20 år som for øyeblikket går på høyskolen i oslo på maskin ingeniør linja. Synes deler av yrket virker veldig interessant, og planen var å jobbe med noe innen produksjon, gjerne innenfor forbrenningsmotorer eller noe lignende. Har nå gått der i 2 uker, og har fått et inntrykk av at så og si hele utdanningen foregår med en blyant i hånda og et regneark på pulten. Synes forelesningene er alt for teoretiske og rett og slett dritt kjedelig. De få gangene jeg får opp øynene er når de drar inn praktiske eksempler, men dette foregår kanskje i 3 minutter av hver 2 timers forelesning. Alltid hatt sansen for tekniske ting og hvordan ting fungerer. Liker å fikle med alt fra elektriske /mekaniske ting til å programmere på PCen. Har jobbet som ventilatør/blikkenslager i 2 år, og synes det var greit til tider. Ble kjedelig i lengden og er ute etter noe litt mer avansert enn å legge spirorør og skru ventiler. Hvilke muligheter har jeg med mine interesser, når ingeniør blir for døft og teoretisk? Har allmenn fra videregående med matte og fysikk, ca 4,5 i snitt. Endret 31. august 2010 av KoR Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Etter hva jeg har erfart så er det veldig teoretisk i starten. Og etterhvert blir det mer praktiske ting man gjør. Lenke til kommentar
KoR Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 hvis vi ser helt bort fra ingeniørutdanning da, hvilke veier kan jeg gå istedet for å drive med noe jeg interesserer meg for? Er lite keen på å bare hoppe på BI sånn som mange jeg kjenner har gjort bare for å få en utdanning. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Vel, jeg ser du har interesse for data. Hvis du kan tenke deg å jobbe med det, så finnes det ganske så praktiske utdannelser på diverse høgskoler som kan være interessante. Sjekk f.eks. Høgskolen i Sør-Trøndelag om du vil til Trondheim (anbefales!), eller HiG eller HiB. HiO kjenner jeg ikke så mye til, men det kan godt hende at de har noe snacks der de også. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Dei fyrste tre semestera er dei værste, men etter 1½ år så er du ferdig med det meste av dei generelle ingeniørfaga og du vil starte på dei meir fagrelaterte faga. Ein ting du kan gjere er rett og slett å stikke innom ei forelesning for andre eller tredjeårs studentar og sjå kva dei jobber med. Ser det interesangt ut så får du vurdere om du skal bite tennene sammen og komme deg gjennom dei tre fyrste semestera eller om du skal hoppe av. Eg vil i alle fall ikkje anbefale deg å hoppe av studiet no basert på berre to veker. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Har selv gått på ingeniørhøgskole innen bygg og anlegg, så her er min mening. Før du gjør noe som helst, anbefaler jeg du tar en prat med skolerådgiveren/eldre studenter for hvordan opplegget blir for de andre årene. Syns også du gir opp for fort, muligens uten å ha sett hvilke programmer hele studiet gir. Jeg må si ingeniørutdanningen er slik, vi må lære å krabbe før vi kan gå vettu. Vi lærer teorien først, så vi kan anvende det i praksis. 1. året pleier å være ganske kjedelig, mye teori, lite praktisk arbeid. I 2. året kan det bli noen prosjekter og utflukter og mer fagrelatert innhold som nevnt, og i 3. kan du velge valgfag etter egen interesse. Ingen som sier at du skal ha kontorjobb etter endt utdanning heller, med nødvendig kunnskap og erfaring kan du få jobb hvor som helst. Det som er fordelen med å være ingeniør syns jeg. Uansett, håper du tenker godt nok på dette og ikke tar et forhastet valg. 1 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Sjekket ut Fagskolen? Mange av fagskolene har mekanisk linje. Sjekk ut Fag-skole.no, de fokuserer ofte mye mer på praktisk arbeid enn teori. Lenke til kommentar
KoR Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 har ikke gitt opp enda, men sliter voldtsomt med mattematikken. kommer ikke igang med oppgaveregning, fordi hver gang jeg setter meg ned, står jeg fast på som regel første oppgave. Jeg skjønner hva oppgaven går ut på osv, problemet er at jeg aldri er sikker på framgangsmåte og hvilke regler som skal brukes, også hoper det seg opp og så må jeg sjekke fastiten 38 ganger før jeg får riktig svar. teknisk fagskole hadde vært veldig aktuelt, hadde det ikke vært for at de krever fagbrev. Da må jeg jo gå 5 år (??) i praksis, og 2 år skole etterpå. Dvs. 7 år utdanning kontra 3, og de 3 åra på allmenn var jo greit wasteda isåfall. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Er en gutt på 20 år som for øyeblikket går på høyskolen i oslo på maskin ingeniør linja. Synes deler av yrket virker veldig interessant, og planen var å jobbe med noe innen produksjon, gjerne innenfor forbrenningsmotorer eller noe lignende. Har nå gått der i 2 uker, og har fått et inntrykk av at så og si hele utdanningen foregår med en blyant i hånda og et regneark på pulten. Synes forelesningene er alt for teoretiske og rett og slett dritt kjedelig. De få gangene jeg får opp øynene er når de drar inn praktiske eksempler, men dette foregår kanskje i 3 minutter av hver 2 timers forelesning. Alltid hatt sansen for tekniske ting og hvordan ting fungerer. Liker å fikle med alt fra elektriske /mekaniske ting til å programmere på PCen. Har jobbet som ventilatør/blikkenslager i 2 år, og synes det var greit til tider. Ble kjedelig i lengden og er ute etter noe litt mer avansert enn å legge spirorør og skru ventiler. Hvilke muligheter har jeg med mine interesser, når ingeniør blir for døft og teoretisk? Har allmenn fra videregående med matte og fysikk, ca 4,5 i snitt. Ingeniørjobb er faktisk teoretisk arbeid og de som sier det ikke er det, lyver deg rett oppi trynet. Forvent deg en kontorrottejobb mest sannsynlig...de fleste ender opp sånn.Er utdannet selv som el-ing og har en bror som har master i bygg/struktur (han jobber for aker solutions)så jeg vet hva jeg snakker om.Kjenner også mer enn 10stk andre som er ingeniører i forskjellige disipliner og stort sett er det samme visa. Sitter nå med en dirttkjedelig kontorrottejobb som jeg ikke kommer ut av. Jeg trodde man skulle jobbe med konkrete ting som å bygge maskiner, drive å mekke litt,koble,teste ut løsninger på kokrete produkter/maskiner osv samtidi som man bruker teorien og regner, for man er jo tross alt ingeniør. Realiteten for de fleste er at man blir satt i flere år bak en kontorpult for å utarbeide skjemaer/tegniner/beregninger for et enormt anlegg hvor man engang ikke ser helt klart hva man bidrar med engang. Bruttern satt og plugga inn tall i en excel sheet i et helt år, holdt på å bli gærn. Finnes sikkert interessante ingeniørjobber,skal ikke benekte det jeg, men det er stor fare for at man ender opp bak en kontorpult i en sjeleløs og drittkjedelig jobb. Lenke til kommentar
Tommy_1984 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Jeg ville gitt ingeniørlinja en fullverdig sjangse før gir opp, det er sant som folk over her skriver at de første 1,5 årene er de tyngste, er blant annet flere rene matte og fysikk fag som må til slik at du skal ha et fundament for å skjønne det mer artige tingene du lærer seinere. BI vil jeg absolutt ikke anbefale, med fare for å sparke til et vepsebol; Du får en bachelor i festing og glir lett over i NAV på ubestemt tid. Pluss du får et studielån fra en annen verden. Et forsiktig anslag på ca (380-400)K medregnet skolepenger + studielån må være et slit å nedbetale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå