Gå til innhold

Hvordan fikk du jobben din?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noke spesielt du er ute etter her?

Dei aller fleste har nok ordna seg jobben sin gjennom utlysning av ledig stilling. Men det er nok kanskje litt avhengig av kva slags jobb du leiter etter og kva slags utdanning/erfaring du har.

Dei fleste studierettningar og bransjer har eigne fagblad der du finner mange annonser som er relaterte opp til ditt fag (det var dette eg gjorde). Veit du kva bedrift du vil jobbe i så har dei fleste større arbeidsplassar utlysninger på sine heimesider.

Er det derimot snakk om mindre jobber som deltidsjobb eller sommerjobb som ufaglært så er det nok mest vanlig å finne jobben gjennom generelle annonser eller bekjente.

Du bør derfor presisere kva du ønsker å få svar på, er du ung og leiter etter deltidsjobb eller er du ute etter å samle informasjon om korleis folk med spesifikk utdanning orienterer seg på arbeidsmarkedet?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Sendte en kort mail med CV som vedlegg til arbeidsgivere jeg synes var interessante. Ikke noe søknad, bare en forspørsel om de trengte folk. Fikk napp hos flere, og valgte til slutt en basert på tilbakemeldinger fra folk som kjente til bedriften. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Søkte på stilling gjennom bemanningsbyrå. Ble leid ut derfra men fikk tilbud om fast jobb ganske fort. Etter det har jeg fått tilbud fra tidligere arbeidsgivere, konkurrenter, headhuntere og via linkedin. Men har det godt der jeg er.:-)

Lenke til kommentar

Hadde nettopp hvert på 4 forskjellige plasser og spurt om jobb og lagt inn søknad. Så gikk jeg videre til siste jobben jeg skulle søke på. Det hele endte med at jeg kom inn og snakka med sjefen og fikk jobb etter 2 minutt uten å ha vist fram noen form for søknad :p

Men sjefen var en bekjent av min forje arbeidsgiver så det har nok mye av skylda.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har ikke jobb akuratt nå, men i sommer jobba jeg på klesbutikk.

jeg gikk bare innom de i begynnelsen av sommerferien og spurte om det ikke var noe mulighet for å få noe sommerjobb her?

de sa kanskje, og jeg leverte åpen søknad og CV-en min. (gikk forøvrig rundt i byen og leverte åpne søknader andre steder og)

en liten stund senere ringte de meg og lurte på om jeg ville komme på intervju.. dro på intervjuet en ukes tid senere.. noen dager etter ringte sjefen meg og lurte på om jeg ville komme ned på en prat.

hun sa ikke noe om at jeg hadde fått jobben, haha.. men hun sa det da jeg kom nedom.

^^

Lenke til kommentar

Søkte lærlingeplass rett etter skolen, gjennom skolen vel å merke, men fikk avslag. Så jeg fikk meg jobb på rimi i stedet. Plutselig en dag handlet en jeg gikk i klasse med på butikken min, vi snakket litt og jeg fikk vite at han jobbet som det jeg søkte på. Endte med at jeg fikk nr til sjefen av han, ringte dagen etter, intervju dagen etter der igjen og begynte som lærling uka etter :)

Lenke til kommentar

Har ikke jobb nå, men kan si hvordan jeg fikk læreplassen min (IKT servicemedarbeider).

Orginisasjonen (VGS) ringte å spurte om jeg kunne komme på et intervju, jeg sa ja, kom på intervju og deretter startet jeg læretid når jeg var ferdig på vgs.

Fikk også tilbud på en annen VGS, samt et avslag på et universitet (samme inkallignsmetode).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...