Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe - anbefalinger, funksjoner, valg av pumpe?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt varmepumpe i mine to tidligere boliger og ser på dette som eneste alternativ i dag for å få jevn varme i huset hele døgnet. Slippe å stå opp til iskaldt hus osv osv.

Det første jeg lurer på er om det finnes noen med en slik funksjon som gjør at man kan sette en TIMER-funksjon til å bare øke/senke temp ved ønskete tidspunkt. Dvs ikke skru hele pumpa av og på. Skrur man hele greia av bruker man en masse strøm ved at systemet skal lukke seg og åpne opp alle sluser og varme opp fra begynnelsen av. De fleste vil jo senke tempen om natten da man ikke er i stua likevel, og kanskje når en er på jobb også. Må man gjøre dette manuelt er det noe å huske på samt at om man står opp kl 07 så tar det jo en stund før varmen er oppe fra f.eks 18 grader til 22 og da er man gjerne allerede på vei til jobb.

Valget står egentlig mellom to pumper. Mitsubishi toppmodell, skal i følge egen reklame være svært stillegående (betyr mye HVIS det er sant da pumpa skal være midt i stua) og den pumpa som gir mest effekt i hardeste minus. Pris 20000 hos Elkjøp + montering 3500=23500 totalt. Alternativet er Panasonic CE12JKE, tilbud på Coop obs nå til 15500 inkl montering. Rimelig, men usikker på kvalitet og evne ved hard kulde.

Spm er om det er verdt prisen for Mitsubishi? Toshibas toppmodell var det en selger som skrøt veldig av. Jeg kjøpte den, men ble skuffet. Den gav nesten ikke varme når det var minusgrader og gav mye støy innendørs.

Lite tester og de fleste er gamle. Testene har heller ikke fokus på de viktigste tingene. Pengesparing bryr jeg meg katta om, har ikke god råd men om det koster 2000 kr mer eller mindre per år spiller ingen rolle. Det som betyr noe er å slippe å fryse! Da må pumpa kunna yte når det først er kaldt! Dernest gir disse mye støy og kan en dempe det noe så ja takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...