Gå til innhold

Hva betyr enmannsbolig?

andersen91

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hva som betyr enmannsbolig og tomannsbolig? Hva er forskjellen?

Jeg bor i ett hus der ett ektepar bor nede, og jeg leier en leilighet oppe og ei annen leier en annen leilighet vegg i vegg med meg. Vi har alle felles inngang nede. Hva er det jeg bor i? Ååå skjønner ikke sånt jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tomannsbolig er to separate boenheter i samme bygning. Dvs at man eier hver sin del. At det er utleie i kjelleren tilsier nødvendigvis ikke at det er er snakk om mer enn en enebolig.

Et rekkehus er f.eks flermannsbolig. I dag er det veldig populært å lage tomanns-boliger, fordi det er billigere å sette opp bolig sammen med en annen part. Da er det gjerne snakk om et vertikaltdelt, der man eier en halvpart hver.

Lenke til kommentar

Så jeg bor i tremanssbolig?

Ja, hvis det er 3 separate enheter, vil det kunne kalles en tremannsbolig.

tremannsbolig er ein term eg tviler på at finnes.

Dog vil nok rekkehus, lelighet eller kjedet enebolig bli brukt om eit slikt oppsett.

Litt ann på korleis dei er kobla saman og størrelsen / oppdelinga av seksjonene vil avgjere kva type bolig det blir definert som.

Lenke til kommentar

Så jeg bor i tremanssbolig?

Ja, hvis det er 3 separate enheter, vil det kunne kalles en tremannsbolig.

tremannsbolig er ein term eg tviler på at finnes.

Dog vil nok rekkehus, lelighet eller kjedet enebolig bli brukt om eit slikt oppsett.

Litt ann på korleis dei er kobla saman og størrelsen / oppdelinga av seksjonene vil avgjere kva type bolig det blir definert som.

Derfor endret jeg det til evt. flermanns. Termen tremanns brukes i boligannonser, men jeg selv i tvil om den alltid er riktig brukt. Derimot er firemannsbolig et faktisk ganske vanlig begrep om boliger der fire leiligheter er i samme bygning, men ikke på rekke. F.eks Firemannsbolig (lenke)

Lenke til kommentar

Det er ett hus, der vi har alle en inngang, og ett ektepar bor der nede ved inngangen og opp trappa så er det to leiligheter vegg i vegg, men jeg og den andre leieboeren har felles vaskemaskin i gangen. Men vi har alle hvert "vårt" av alt det andre.

Så jeg bor i flermannsbolig?

Lenke til kommentar

Nei, du bor nok i en enebolig med utleiedel.

En tomannsbolig er to (ofte like store) boenheter som er bygget inn i ett hus. Disse selges som regel separat. En enebolig med utleiedel selges som nettopp det. Da kan eierne velge å leie ut om de vil det - eller de kan bygge utleiedelen inn i huset.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...