Gå til innhold

Kan legen min erklære meg tjenesteudyktig?

MagnusW

Anbefalte innlegg

Da jeg var på sesjon var jeg utrolig innstilt på å gjennomføre førstegangstjenesten min, på tross av sterk allergi og astma. Jeg nevnte derfor ikke at jeg hadde astma, men fortalte om allergien min. Jeg sa også at jeg trodde jeg kom til å klare å gjennomføre førstegangstjenesten og jeg er nå innkalt til mars 2011. Nå er situasjonen annerledes. Jeg har blitt dårligere og plages enda mer av astma. I tillegg har jeg kommet inn på studier i utlandet fra februar.

Det jeg nå lurer på er om legen min kan erklære meg tjenesteudyktig og at jeg da slipper? Eller kan han bare komme med en "anbefaling" og at militæret selv må vurdere om jeg slipper tjeneste?

Skal til legen i morgen (har begynt på en 3 år lang vaksinering mot bjørkepollen og timotei) og er ganske sikker på at han vil si at jeg ikke er egnet til å være i militæret.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen kan vel si at du ikke er egnet ja, det skjedde med broren min ihvertfall. Selv nevnte jeg bare på sesjon at jeg var passifist og fikk skjelven bare jeg så et våpen. Jeg var vel inne i totalt 15 minutter før de hivde meg ut :)

Men nå angrer jeg egentlig, militæret tror jeg er bra for en ung kropp. Skaper karakter.

En annen ting er jo at du kan være helt ærlig. Si at du ville inn og fortsatt vil det, men astmaen har blitt verre, noe du ikke visste om da du var på sesjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er uhyre få som blir kalt inn. Var vell 8% av alle som var på sesjon.

Det var litt lite, 8000-10000 av 25 000-30 000.

Jeg var heller ikke motivert til og bruke et år i millen (selv om dog hadde vert gøy) og gikk ikke igjennom legekontrollen for en tilstanden jeg ikke viste jeg hadde :!:

Militæret kan strengt talt plukke og velge pr. dags dato, så vist en person ikke er spesielt motivert, er det grunn nok for de til og ikke ta med personen.

Lenke til kommentar

Da jeg var på sesjon var jeg utrolig innstilt på å gjennomføre førstegangstjenesten min, på tross av sterk allergi og astma. Jeg nevnte derfor ikke at jeg hadde astma, men fortalte om allergien min. Jeg sa også at jeg trodde jeg kom til å klare å gjennomføre førstegangstjenesten og jeg er nå innkalt til mars 2011. Nå er situasjonen annerledes. Jeg har blitt dårligere og plages enda mer av astma. I tillegg har jeg kommet inn på studier i utlandet fra februar.

Det jeg nå lurer på er om legen min kan erklære meg tjenesteudyktig og at jeg da slipper? Eller kan han bare komme med en "anbefaling" og at militæret selv må vurdere om jeg slipper tjeneste?

Skal til legen i morgen (har begynt på en 3 år lang vaksinering mot bjørkepollen og timotei) og er ganske sikker på at han vil si at jeg ikke er egnet til å være i militæret.

Ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg har migrene, men kunne gjennomført 1. gangstjenesten uten problemer. Men siden jeg heller hadde lyst til å gjøre andre ting, så stakk jeg til legen min og fikk en fin legeattest på det og slapp militæret. Enkelt og greit. Riktignok tok den snille legen min skikkelig i og skrev blant annet ".... blir nærmest invalidisert dersom han ikke har faste søvn og matrutiner..." Militæret vil vurdere legeattesten ja, det er ikke legen som avgjør om du er tjenesteudyktig, men det er uproblematisk.

Btw, du trenger ikke lyve og si at du er blitt værre til oss, vi vet jo at du sier det bare fordi du heller vi gå på skolen ;P

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Legen kan erklære deg tjenesteudyktig ja, men ellers er det bare å møte opp og si du har astma, og deretter bli sendt hjem.

Var flere med astma, da jeg var på innrykk i sommer, som ble sendt hjem samme dagen. Men kan jo hende det er ulikt fra avdeling til avdeling.

Ellers finnes det jo mange andre "unnskyldninger".

Var jo en som sa at han følte at maten satte seg fast i halsen, så han ikke fikk spist..

Han må jo selvfølgelig møte til en senere anledning :p

..men allikevel. De er jo mest interessert i de mest motiverte

Lenke til kommentar

Sånn btw, vist du dimmer uten legeerklæring må du høyst sannsynlig drive med tilbakekalling til hjemmevern osv.

Og hvordan skal han dimme uten legeerklæring? Uten legeerklæring er det svært få som dimmer for tidlig. De som dimmer til vanlig tid (etter ett år) må for øvrig stort sett i heimevernet (ikke hjemmevernet) de også, grunnet stort personellbehov der og ingen egen soldatutdannelse. Verneplikten er på rundt 18 måneder, mens førstegangstjenesten er på 12, tross alt.

Til trådstarter: En hvilkensomhelst fastlege kan ikke erklære deg tjenesteudyktig, nei. Det må en militær lege gjøre.

Lenke til kommentar

Kun militærlege som kan gje deg fritak, men det hjelper sjølvsagt på saken om du går til ein fastlege og får ein skriftleg erklæring på din helsetilstand. Fastlegen kan gje anbefalingar til militæret, men til sjuande og sist er det uansett militærlegen som bestemmer det.

Det du kan gjere er å sende søknad om fritak med dine helseplager som grunnlag og legge ved erklæring frå fastlegen. Skal du studere vil du kunne få fritak for det, men du må søke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...