Gå til innhold

Sjekke om et gullkjede er ekte? Og hva det er verdt?

Nitrius

Anbefalte innlegg

Har et gullkjede liggende som jeg aldri har brukt, men er litt nysgjerrig på om dette er ekte, er det noe måte å finne ut dette på? Og evt. hva det er verdt? Det står blant annet 14K på en av hengslende, og 583 eller 585(Er så lite at det er vanskelig å se nøyaktig) på ene siden av låsen, men selv om dette står så betyr det vel ikke at gullet er ekte? Om jeg husker riktig så ble dette kjøpt i utlandet en plass for mange år tilbake, muligens Tyrkia, var en gave, så ikke jeg som har kjøpt det.

Og disse sidene som kjøper gull, gullvekten.no f.eks, er de til å stole på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første gangen jeg hørte radioreklame for dette stedet trodde jeg det var en spøk, helt til neste reklame kom og jeg fant ut det faktisk var seriøst. Ved nærmere ettertanke er det jo egentlig en god idè. Jeg ser på hjemmesidene at de har en slags angrerett. Den må man vel kunne bruke dersom man ikke er fornøyd med svaret man får fra dem.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke om kjedet smelter ved 1064 grader celsius. Om kjedet smelter før eller etter, så er det ikke rent gull. Siden gull koset i overkant av 1000 USD/oz. så er et bare å gange vekter av den smeltede klumpen din med denne prisen.

Lenke til kommentar

Tyrkia er et av de billigste stedene man får kjøpt gull. Det er riktignok 14k som blir brukt der, men håndtverket er som regel meget bra.

Jeg kjøpte et panser armbånd til ca 3000,-, og noen måneder senere fikk jeg takst på nesten 7500,- her hjemme. Ikke noe problem å tjene noen slanter når man går lei.

Om du skal selge det må du nesten få et sertifikat, så du burde stikke innom en gullsmed.

Hva slags kjede er det? Klassisk anker eller panser?

Lenke til kommentar

Null peiling, hvordan finner man ut slikt? Dog tror "designet" kalles kongekjede eller noe i den duren.

Edit: Så jeg kan stikke innom en gullsmed å finne ut om kjedet er av ekte gull? Er dette noe som tar langt tid eller er det gjort relativt kjapt? Og koster det noen å få det sjekket?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Null peiling, hvordan finner man ut slikt? Dog tror "designet" kalles kongekjede eller noe i den duren.

Edit: Så jeg kan stikke innom en gullsmed å finne ut om kjedet er av ekte gull? Er dette noe som tar langt tid eller er det gjort relativt kjapt? Og koster det noen å få det sjekket?

Det er nok mulig å finne en gullsmed som kan foreta en kjapp syretest på bakrommet, men noen fullverdig taksering med lapp blir det ikke.

De fleste gullsmeder må sende inn smykket, men det finnes også noen som gjør det selv. Hvor lang tid det tar varierer veldig. Alt fra over natten til en uke.

Det vil bli foretatt en syretest for å finne renhetsgrad. Etter det vil de kunne gi en takst basert på vekt, mønster og håndtverk.

Husk bare at du også må betale for rensing. Rens er en betingelse for taksering, naturlig nok.

Om det er kongemønster skal det ikke stort mer til en 30-35g før taksten runder 10.000,-

Lenke til kommentar

Hmm, hvor mye pleier det å koste å få en syretest/rensing av kjedet? Og denne taksering med lapp, er dette noe som er inkludert eller noe du må spørre om? Og den taksten du evt. får, det er ikke hva de du sender inn kjedet til vil kjøpe det for? Men heller en pris du kan gå utifra om du har tenkt til å selge kjedet på finn.no o.l?

Edit: Kjedet er så og si prikk likt dette: http://cache.finn.no/mmo/2/232/517/92_-1582378068.jpg dog ikke samme lås.

Edit2: Er det noen gullsmed kjeder som er anbefalt? Funker Bjørklund f.eks?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Prisene varierer, og nå er det lenge siden jeg har taksert noe. Med litt prisstigning tipper jeg 300-500,- ... med mindre det intrikate mønsteret byr på problemer i forhold til rensing. Om det er så godt som ubrukt holder det nok med et lite bad.

Taksten er rett og slett verdien. Som regel er det i forbindelse med forsikring at taskt kommer inn i bildet, men også for å verifisere og/eller finne en verdi ifb. salg.

Du får med et dokument/sertifikat med stempel og underskrift fra en godkjent takstmann.

Jeg har ingen butikker jeg kan anbefale desverre. Jeg har et par kontakter i bransjen som har ordnet alt for meg, og navnet på takstmannen bet jeg meg aldri merke i.

Vet du hvor mye det veier? Burde ikke være så vanskelig å finne ut hva det er verdt, sånn ca. i alle fall.

Lenke til kommentar

Veier 35g, har ikke vært mye brukt, dog har vel hatt det liggende i en 5-6år+ nå.

Er mest interessert i å finne ut om det er ekte egentlig, greit at det står 14K og 583/585 på kjedet, men det er vel ikke noe garanti for at det er ekte, finnes vel måter å fake slikt på kan jeg tenke meg? Hadde jo vært fint å fått en pris også, men hadde egentlig i tankene å bare sende det inn til gullvekten.no, men vil vite først om det er ekte eller ikke som sagt, men om jeg får en taksering i tillegg som ligger høyere enn hva gullvekten.no gir per. gram gull, så blir det vel til å prøve å selge det via finn.no først tenker jeg.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Var innom Juvelen og Aseco på Stovner her om dagen, Juvelen sa at det tok 2uker før jeg ville få tilbake kjedet igjen, mens hos Aseco så var gullsmeden på ferie, fikk ikke noe pris hos Juvelen for syretesten, men hos Aseco sa de at det ville koste 80kr, noe som hørtes rimelig ut, dog kan ikke skjønne at det skal ta to uker hos Juvelen, hvor lang tid Aseco ville brukt fikk jeg ikke vite da gullsmeden var på ferie som sagt.

Om noen skulle vite om noen fine gullsmeder i Oslo området så nevn de gjerne her.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til "Gull for penger" som reklameres på norsk radio, men identisk konsept i USA (cash4gold tror jeg de het) viste seg å være lureri hele greia. Dvs gull som ble sent inn ble taksert til en brøkdel av reel verdi (google it). Så vær litt skeptisk til slike tjenester.

Lenke til kommentar

Man får ca 100 kr pr gram for 14 karat gull, de som kjøper gullet driter i mønster, alt blir smeltet om, antagelig til nye smykker.

Såvidt jeg vet er gullvekten.no en seriøs bedrift.

Du vil få mer for pengene hvis du leverer det som byttegull, men da må du kjøpe et nytt smykke og betale mellomlegg.

14 karat er forøvrig det aller vanligste her hjemme, 18 karat og opp blir ofte for bløtt. 14 karat inneholder ca 58% gull.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Man får ca 100 kr pr gram for 14 karat gull, de som kjøper gullet driter i mønster, alt blir smeltet om, antagelig til nye smykker.

Såvidt jeg vet er gullvekten.no en seriøs bedrift.

Du vil få mer for pengene hvis du leverer det som byttegull, men da må du kjøpe et nytt smykke og betale mellomlegg.

14 karat er forøvrig det aller vanligste her hjemme, 18 karat og opp blir ofte for bløtt. 14 karat inneholder ca 58% gull.

Samboeren prøvde gullvekten.no og det var mye styr. Ikke fikk hun pengene så raskt som lovet og de trakk fra masse og det var elendig betalt. Hun ble skikkelig skuffet og vil ikke anbefale det til noen! Gå til gullsmeden var hennes råd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samboeren prøvde gullvekten.no og det var mye styr. Ikke fikk hun pengene så raskt som lovet og de trakk fra masse og det var elendig betalt. Hun ble skikkelig skuffet og vil ikke anbefale det til noen! Gå til gullsmeden var hennes råd.

Hvorfor gidder folk registrere seg for å si noe positivt/negativt om et navngitt firma? Hvor mye tror de utsagnet deres er verd?

Hos gullsmeden (de jeg har vært hos) deler de ikke ut kontanter men tilbyr innbytte, mot et mellomlegg i deres favør selvsagt.

Om jeg selger et ødelagt armbånd er det ikke dermed sagt at jeg vil ha et nytt et.

Sendte nylig masse skrot og ødelagte smykker (masse som må renses, noe sannsynligvis feik) til gullvekten nylig.

Kjøpte en digital narkovekt på ebay som viste 55,4 gram. Om jeg får mer enn 4500 for sendingen gir jeg nettstedet min uforbeholdte anbefaling.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig må folk registrere seg for å si slikt, så sant det ikke er snakk om trolling, reklame eller uriktige opplysninger.

Dersom 3-4 andre hadde skrevet noe lignende om firmaet kan det jo begynne å danne seg et mønster. Dersom ingen skriver noen få aldri folk vite om slike ting.

Man kan heller spørre om hva ditt utsagn er verdt i denne sammenheng allerede før du har fått tilbakemelding fra firmaet. Dersom du skulle ha lignende opplevelser som antonek tror jeg folk vil være glad for at han tok seg tiden med å poste.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må folk registrere seg for å si slikt, så sant det ikke er snakk om trolling, reklame eller uriktige opplysninger.

Dersom 3-4 andre hadde skrevet noe lignende om firmaet kan det jo begynne å danne seg et mønster. Dersom ingen skriver noen få aldri folk vite om slike ting.

Man kan heller spørre om hva ditt utsagn er verdt i denne sammenheng allerede før du har fått tilbakemelding fra firmaet. Dersom du skulle ha lignende opplevelser som antonek tror jeg folk vil være glad for at han tok seg tiden med å poste.

Hva i all verden, her poster jeg at jeg skal følge opp firmaet live i tråden, også er dette det jeg får tilbake.

Kanskje du burde tenke før du bidrar med absolutt ingenting.

E: Eller vent, jeg leste postehistorikken din. Ser ikke for meg at trenden snur akkurat.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Andre erfaringer her:

http://www.samlerforum.no/viewtopic.php?f=46&t=4166

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=485479

OT @Liliac1

Jeg er enig i at forrige innlegget mitt bidrar ingenting til det som er topic i tråden, men synes det er rart at du kritiserer noen for å registrere seg ens ærend for å komme med en tilbakemelding om emnet.

Det jeg påpekte er at du i praksis sier "hvorfor gidder du å plage oss med dette" til noen som kommer med en konkret erfaring, samtidig som du poster et innlegg som i realiteten ikke er en erfaring (enda).

Jeg synes det er positivt at du poster til emnet (både at du har sendt inn og vil følge opp) og mener at din erfaring og at evt oppdateringer du kommer med til emnet er nyttig, det var sleivsparket til antonek jeg kommenterte. Jeg mener et nytt medlem bør få en bedre mottakelse enn som så. Jeg vegrer meg egentlig litt for å poste dette i emnet, men hadde jeg sendt det som en PM hadde ikke feks antonek hatt mulighet til å få dette med seg.

Når det gjelder postehistorikken min er jeg litt usikker på hva du sikter til, men vil du utdype, send meg gjerne en PM, jeg er åpen for konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar

Uansett, fikk oppgjørsberegningen min i dag to dager etter de mottok varene, som jeg trodde var noe av det jeg sendte uekte, men oppgjørssummen kom på 4600, så jeg står ved mitt ord og framhever gullvekten.no som seriøse aktører.

Har du satt deg inn i hva du sender, hva gullprosenten er, i mitt tilfelle 0,585%/14k og hva vekten er, blir du ikke skuffet.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...