Gå til innhold

Går noen egentlig fortapt i bibelens øyne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, som jeg har sagt en del ganger, dett er en gud som ikke fortjener min respekt eller tilbedelse!

Og heldigvis er ikke den guden du ikke tror på den samme som kristne tror:D

Hvem av de 35 000 gudene som de kristne tror på sikter du til? Alle kan ikke ha rett vet du... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alt her, men jeg vil allikevel si litt om kristendommen.

Det er mye i Bibelen som er helt absurd. Men jeg synes at De Ti Bud og væremåten til Jesus kan være fine retningslinjer for noen.

Altså, jeg skal nok klare meg igjennom hele livet uten å drepe noen, og jeg tror at så lenge man bruker noe av det som står i Bibelen som retningslinjer, så er det en vei til et godt liv.

Kan jo hende at det er noen som trenger det :) Folk som har gjort mye galt som trenger å føle at det i hvertfall er én som er i stand til å tilgi en.

Det var vel en måte å få folk "på samme side" på før i tiden. For å ha klare meninger om hva som er rett og galt.

Tror at det kan være støttende for mange :)

Lenke til kommentar

Definitvit, og så må vi ikke glemme den sosiale biten oppi dette...

Selv klarer jeg å leve helt fint uten å følge noen av budene i bibelen, hverken det som omhandler å slå ihjel eller de som omhandler de du skal slå ihjel...

Tre av budene, stjele, slå ihjel og lyve passerer under Ærlig i min bok, resten av budene er jo bare piss om en livredd god og forsøk på å vri menneske naturen til å respondere med skam over ting som er naturlige, så de "budene" der ser jeg på som avlegs...

Noen trenger en krykke i livet og noen trenger ikke den krykken, sånn er det bare..

Lenke til kommentar

At man ikke skal ha sex utenom ekteskap og slikt.... vel, det har da gått bra uten at jeg har blitt straffa for det så langt :)

Dessuten, hvorfor ville en Gud som elsker oss så høyt ønske at vi ikke skulle oppleve noe som er så godt utenom ekteskap? :p

Endret av triha
Lenke til kommentar

Sex er skam for den jevne kristenmann i forhold til hans tro. Så det er vel ikke det at den jevne kristenmann ikke har lyst, for det har h*n, men siden det er belagt med skam og skyld og synd er det mange som syntes de ikke kan...

Sex mellom to mennesker er ikke noe galt så lenge det foregår frivillig og konsekvensene er tenk over. Har du et åpent forhold til sex så er du heller ikke redd for å kjøpe kondomer, gå på pilla etc, men har du ikke et åpent og godt forhold til sex og finner det skamfult og tabu belagt, vel, da tør vedkommende ikke å kjøpe kondomer eller spørre mor (Ihvertfall ikke en blod kristen mor!) om å få begynne på pilla.

Husker debatten som raste da det ble bestemt at unger skulle få seksual undervisning i skolen. Husker de kristne som skrek over seg at nå kom det til å bli fritt frem for ALLE å ha seg overalt og at selv barn ville knulle med hverandre overalt men har det blitt sånn? Er det sånn i dagens samfunn at alle har seg med alle og at det er vanlig at barn blir gravide i meget ung alder? Nei, det har ikke det. Tvert i mot har den seksuelle lavalder steget med nesten to år da ungene fikk informasjon om hvorfor det blir barn og hva det faktisk kommer av. Klart at folk har seg i dag også, ikke noe galt i det, men ikke i så ung alder som før og det er jo bra. Viser at informasjon hjelper der religiøse doktriner har feilet i to tusen år.

Har selv hatt far-sønn praten med to av mine gutter og trengte ikke å komme med så mye, for de visste det meste fra før. Min eldste har dame og det blir jo bare tull om jeg skulle forbudt ham å ligge med dama si, såpass skjønner jeg og, så jeg gikk til innkjøp av en kondom pakke hvorpå han fikk fem av dem til å ha med seg med en formaning om at når kuken står er vettet stort sett borte... ;) ... Og så vidt jeg vet har han ikke benyttet noen av dem! Det er opp til ham og dama og ikke jeg eller hennes foreldre når det skal skje syntes jeg, men de trenger jo ikke å få unger med en gang for det da og det er aldri dumt å stille forberedt... :) Har selv erfaring med å måtte stå over noen hyrde stunder med damer fordi jeg ikke hadde kondom.. Fornuftige jenter syntes jeg i dag, men ikke faan om jeg syntes det da... he he.

Men sex er naturlig og lyst er ikke noe vi trenger å få skambelagt av religiøse selvpålagte sølibat tilhengere, ellers takk! Når det er sagt vet jeg om kristne som med den største selvfølge freser over noen mannebein eller fler uten å tenke noe på jesus også, så du har vel begge deler i den leiren ogsågår jeg ut i fra. Aner ikke om de søker om tilgivelse etterpå eller hvordan de takler den unaturlige skammen ved utenomekteskapelig sex....

Lenke til kommentar

*Det RWS sa*

Sett fra en annen side ..

Ekteskap skal komme av at to personer elsker hverandre. Når sex er lov før man gifter seg kan det bidra til å styrke deres vilje til å gifte seg dersom sexen er bra, uten og tenke over de andre mer viktige tingene som trengs for å leve et livslangt forhold.

Når det er gått noen år etter at et sånt kjærestepar har giftet seg kan de bli lei av en og samme kjæresten. De ser ingen grunn til å forbli gift så de skiller seg. Innen den tid er det ofte barn inne i bildet også, som bringer med seg sin porsjon av problemer.

Dersom sexen skulle vise seg å være en skuffelse for en eller begge av partene, vips så har de slått opp. Hadde de giftet seg først, og da samtidig holdt ved regelen at du kun skal gifte deg èn gang ville de blitt nødt til å sette seg ned og finne en løsning på problemet istedet for å gå fra hverandre.

Man får leve som man vil, men ikke rakk ned på andre måter å leve livet på.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alt her, men jeg vil allikevel si litt om kristendommen.

Det er mye i Bibelen som er helt absurd. Men jeg synes at De Ti Bud og væremåten til Jesus kan være fine retningslinjer for noen.

Altså, jeg skal nok klare meg igjennom hele livet uten å drepe noen, og jeg tror at så lenge man bruker noe av det som står i Bibelen som retningslinjer, så er det en vei til et godt liv.

Kan jo hende at det er noen som trenger det :) Folk som har gjort mye galt som trenger å føle at det i hvertfall er én som er i stand til å tilgi en.

Det var vel en måte å få folk "på samme side" på før i tiden. For å ha klare meninger om hva som er rett og galt.

Nå trenger vi strengt tatt ikke de 3 første budene. De er bare ute etter å kontrollere tanker og meninger. Det samme gjelder de to siste (begjær).

Personlig liker jeg George Carlins versjon av budene (Obs: Språkbruk).

Lenke til kommentar

Det er mye i Bibelen som er helt absurd.

Du sier ikke det...

Men jeg synes at De Ti Bud og væremåten til Jesus kan være fine retningslinjer for noen.

Altså, jeg skal nok klare meg igjennom hele livet uten å drepe noen, (...)

Du husker selvsagt at Jesus forsvarte dødsstraff i bibelen?

(...) og jeg tror at så lenge man bruker noe av det som står i Bibelen som retningslinjer, så er det en vei til et godt liv.

Problemet er ikke engang at selektiv utplukking i seg selv ugyldiggjør bibelen som en troverdig referansekilde. Problemet, selv med de ti bud (som er iofs ganske fornuftige), er komplett fravær av begrunnelse for slike regler.

Det å finne en positiv side ved kristendommen er iofs ikke vanskelig. Men det er heller ikke vanskelig for en vilkårlig grusomhet fra menneskehistorien (for et spesielt fargerikt eksempel se på hvor mye rabalder Eva Herman skapte *ett* utplukk fra Nazi-Tyskland (mer spesifikt -- "Es war eine grausame Zeit, das war ein völlig durchgeknallter, hochgefährlicher Politiker, der das deutsche Volk ins Verderben geführt hat (...) Was gut war, das sind die Werte, Kinder, Mütter, Familie, Zusammenhalt."). Men all den tid slik livsrådutplukk glimter med fravær av objektive begrunnelser, er de like verdiløse alle sammen, uansett om kilden er kristen hatpropaganda, eventyr eller ruhnama.

Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra? Gjør seg med en henvisning til bibelsted når du kommer med kontroversielle, og i dette tilfellet feilaktige, påstander.

Joh 8,2-11:

2 Tidlig neste morgen kom han til tempelet igjen. Hele folkemengden samlet seg om ham, og han satte seg og begynte å undervise dem. 3 Da kom de skriftlærde og fariseerne med en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd. De førte henne fram 4 og sa: «Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. 5 I loven har Moses påbudt oss å steine slike kvinner. Men hva sier du?» 6 Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne få noe å anklage ham for. Jesus bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren. 7 Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.» 8 Så bøyde han seg ned igjen og skrev på jorden. 9 Da de hørte dette, gikk de bort, én etter én, de eldste først. Til slutt var Jesus alene igjen, og kvinnen sto foran ham. 10 Da rettet han seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg?» 11 Hun svarte: «Nei, Herre, ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!»

Lenke til kommentar

Men jeg synes at De Ti Bud og væremåten til Jesus kan være fine retningslinjer for noen.

Altså, jeg skal nok klare meg igjennom hele livet uten å drepe noen, (...)

Referanse? Han var imot dødsstraff. Ref: (som også "vad" har skrevet også) Kvinnen som ble grepet i Ekteskapsbrudd.

Og nå var det, som du også kan lese selv, De Ti Bud jeg rettet det mot, og ett av de budene lyder: "Du skal ikke drepe".

Endret av triha
Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra?

Er du blind? Det står ganske tydelig "i bibelen". Så ja, jeg (og du, og alle andre) har det nettopp (overraskelse) fra bibelen.

Gjør seg med en henvisning til bibelsted når du kommer med kontroversielle, og i dette tilfellet feilaktige, påstander.

Hvis du først skal leve etter "regelsettet" til Jesus, så burde du for pokker i det minste sette deg i hva du reklamerer for. Matthew 15:3-4 er et greit eksempel. John 8:13-14 likeså (samtidig så har vi Matthew 5:38-39, så ifølge bibelen oppførte Jesus seg som en god politiker og ikke hadde noen problemer med å preke direkte motstridende livssyn). Revelations 19 setter også ting ganske bra i perspektiv (folkemord er et kristent ideal).

Påstanden var hverken kontroversiell eller feilaktig.

(Vær så snill, begynn å syte nå om at dette selvsagt kan tolkes på mange måter).

edit: trykkfeil

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
(folkemord er et kristent ideal).

Nope. Din tolkning av bibelen stemmer heldigvis ikke med mainstream kristendom (med mainstream mener jeg teologien til kristne flest i Vesten, og spesielt i Norge. Lutheranere, katolikker, pinsevenner, baptister, Smiths Venner, Frelsesarmeen, De Frie Evangeliske Forsamlinger, kvekerne osv. er uenig om veldig mye, men ingen av dem har folkemord som et "kristent ideal").

Endret av bonkytonk
Lenke til kommentar
(folkemord er et kristent ideal).

Nope.

Jo, det er et kristent ideal, både når vi ser på handlinger til kristne OG litteratur som står sentralt i kristen tro (jfr sitatet fra det nye testamentet). At kristne (som en gruppe) samtidig både preker og (prøver) å leve til "elsk din neste" fokuserer kun enda mer på at essensen i kristendommen er en løgn.

Lenke til kommentar

Nå har du forvilet deg ut på dypt vann, zotbar. Referansene dine kan sikkert tolkes på mange måter, men ingen av de tolkningene får Jesus til å forsvare folkemord.

Å hevde at folkemord ellers skulle være et kristent ideal, er i beste fall friskt.

Det er mye med både bibelen og kristendom forøvrig en kan kritisere. På noen områder framstår sågar bibelen tvetydig, og enkelte ganger kan selv NT motsi seg selv. Men du får ikke NT til å ha folkemord som et ideal om du så leser den på skeiva på enten engelsk, gresk eller norsk. Hvis det er slik at du sliter med å oppfatte bibelen når du leser den på engelsk, og ikke har en utgave på norsk, foreslår jeg bibelen.no med den annerkjente 2005-oversettelsen fra bibelselskapet.

Greit. Så var ikke påstanden kontroversiell eller feilaktig.

Den var tullete og ganske enkelt helt feil.

Lenke til kommentar
Jo, det er et kristent ideal, både når vi ser på handlinger til kristne OG litteratur som står sentralt i kristen tro (jfr sitatet fra det nye testamentet). At kristne (som en gruppe) samtidig både preker og (prøver) å leve til "elsk din neste" fokuserer kun enda mer på at essensen i kristendommen er en løgn.

Nei, jeg har aldri møtt eller hørt om noen kristne som har hatt folkemord som ideal. Det nærmeste du kommer er den katolske kirkens korstog og heksebrenninger, men de er heldigvis små i historisk sammenheng, og det er lenge siden de beveget seg bort fra slike uhyrligheter. Det har nok en sterk sammenheng med at bibelen etter hvert ble tilgjengelig på andre språk enn latinsk og at flere fikk tilgang til å lese den selv, starte nye menigheter osv.

Hvis flere millioner kristne som faktisk TROR på bibelen har en annen tolkning enn deg av hva som er essensen i kristendommen, vil jeg tro de kristne har større autoritet. Og heldigvis tolker de bibelen på en mer positiv måte enn du gjør.

Lenke til kommentar

Nå har du forvilet deg ut på dypt vann, zotbar. Referansene dine kan sikkert tolkes på mange måter, men ingen av de tolkningene får Jesus til å forsvare folkemord.

Jesus forsvarer dødsstraff i det nye testamentet. Det er ikke åpnet for noe videre tolkning, da det står i klartekst (vel, i den grad så mange oversettelser kan være klartekst). Hva folkemordet angår, så kan ikke dette knyttes spesifikt til Jesus (noe jeg vel heller aldri har hevdet), men kun til budskapet i det nye testamentet.

Å hevde at folkemord ellers skulle være et kristent ideal, er i beste fall friskt.

Men det er sant, når faktiske historiske hendelser OG den kristne litteraturen bekrefter denne påstanden. Kristne kan føle en viss ubehag når dette blir nevnt, men det ugyldiggjør ikke påstanden i seg selv.

Men du får ikke NT til å ha folkemord som et ideal om du så leser den på skeiva på enten engelsk, gresk eller norsk.

Eh, jo. Det står i klartekst at folk skal dø i hopetall.

Hvis det er slik at du sliter med å oppfatte bibelen når du leser den på engelsk, og ikke har en utgave på norsk, foreslår jeg bibelen.no med den annerkjente 2005-oversettelsen fra bibelselskapet.

Fornuftig råd, iofs, men helt feil språk, da jeg behersker engelsk langt bedre enn norsk. Imidlertid er alle utgavene like.

Den var tullete og ganske enkelt helt feil.

At du ikke kan lese gjør ikke påstanden min feil. Det er også ganske påfallende at du faktisk ikke har tatt deg bryet til å analysere den spesifikke delen:

(...)

With justice he judges and makes war (...) He is dressed in a robe dipped in blood, and his name is the Word of God. The armies of heaven were following him (...) Out of his mouth comes a sharp sword with which to strike down the nations.

(...)

Strike down nations. Vi snakker ikke om "be om tilgivelse og du skal få det" eller om "vend det andre kinnet til". Neida. Vi snakker om å henrette en nasjon. Protip: det skjedde i tidligere Yugoslavia eller i Nagorno-Karabakh. Vi har et ord for det -- folkemord. *Dette* er det kristne idealet og den kristne rettferd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...