Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El og hybridbiler - tilgjengelighet i Norge?

Anbefalte innlegg

Jeg satt å tenkte på dette her en dag. Hvor mange forskjellige modeller er det rett og slett på markedet her i Norge per dags dato? Er det noen som har en oversikt? Gjerne med ca priser og annen informasjon også.

Bensinhybrid, dieselhybrid, ren elbil, og eventuelle andre "miljø"biler, men slike vanlige blå og grønne "øko" utgaver av vanlige biler er ikke interessant.

Personlig syns jeg elbil høres ganske fristende ut, men kravet må nesten være at bilen er som en vanlig bil. God plass, godt utstyrt, komfortabel, sikker osv. Ikke noe Buddy mao, men for å skape større informasjonsverdi så vil jeg gjerne ha info om også slike. Det kan jo være mange andre som vurderer f.eks. elbil som gjerne vil ha en Buddy.

Noe av grunnen til at relativt få enda vurderer eller kjøper elbil tror jeg er dårlig utvalg, dyre priser og veldig begrenset mulighet (både med tanke på utstyr, og lademuligheter o.l.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per dags dato er det kun biler av den størrelsen som er tilgjengelige som elbiler. Think, Reva og Buddy er de tre modellene som kan kjøpes akkurat nå.

Citroën, Peugeot og Mitsubishi kommer alle med varianter av den samme fireseters elbilen på nyåret. Den heter C-Zero, iOn og i-Miev. Førstnevnte vil ha en pris på 239.900 kroner ved lansering.

Det er en hel del flere hybridbiler på markedet, og det vil komme fler og fler av disse fremover. Foreløpig er det kun bensinhybrider som gjelder, men Peugeot kommer snart med en løsning hvor en elmotor driver bakhjulene og en bensinmotor driver forhjulene. Mener å huske at de kaller dette Hybrid4.

Ellers har Toyota/Lexus en hel del modeller med hybridsystem (blant annet Prius, Auris og RX). Volkswagen har akkurat introdusert en ny Touareg som kan fåes med en hybridløsning (i kombinasjon med V6 bensin). Dette er den samme løsningen som Porsche bruker på Cayenne.

Honda har CR-Z og Insight, og BMW har monsteret X6 ActiveHybrid.

Lenke til kommentar

Du mener vel dieselmotor når du skriver om Hybrid4 antar jeg?

Takk for svar begge to. Det er mao fortsatt meget begrenset hva man kan få med helelektrisk drift per dags dato, dessverre. Og av disse er det vel bare Tesla Roadster som til nød kan kalles bil, men også den er jo for spesielt interesserte. Mye på grunn av høy pris.

Lenke til kommentar

Har kjørt en del i en Pug 106 electric og det eneste som var positivt med den var at man kan bruke kollektivfeltet. Alt annet var helt feil. Inntil det blir bedre infrastruktur med ladestasjoner osv., bedre rekkevidde, kortere ladetid og bedre biler med eldrift er det totalt utelukket for min del med en elbil. Normale elbiler (altså ikke Tesla f.eks.) gir deg så lite kjøreopplevelse at det er mer spennende å se maling tørke. Skal man per i dag tenke helt svart-hvitt på det så blir en elbil bil nummer to for de aller, aller fleste.

Etterhvert vil man måtte bytte batteriene på elbilene også og etter hva jeg har skjønt er dette verken billig eller så altfor miljøvennlig.

Per i dag vil jeg aldri gå til innkjøp av en elbil, men det kan for alt jeg vet være at jeg har en helt annen innstilling om noen år.

Lenke til kommentar

Etterhvert vil man måtte bytte batteriene på elbilene også og etter hva jeg har skjønt er dette verken billig eller så altfor miljøvennlig.

Jeg har sittet og regnet litt på det der. De som promoterer elbiler påstår at den er så billig i drift. Det de aldri nevner er batterikostnadene som faktisk er ganske høye.

Jeg fant en oversikt over batterilevetid og priser på forbrukerportalen. Der kommer det fram at det koster så mye som 50 øre til én krone per kilometer for kun batteri. På Thinks hjemmeside står det:

Det trengs ca 25kWt energi for å lade opp et tomt batteri, noe som betyr at å fylle opp THINK City til full tank ikke koster deg mer enn rundt 25 kroner eller kr 1,56 pr mil.

Det mest korrekte regnestykket gir 6,50-11,50 kr per mil. Til sammenligning forbruker en dieselbil i dag 0,5 l/mil. Med en dieselpris på 11 kr/liter gir det 5,50 kr per mil. Altså, mye bedre enn elbil.

Alternativt kan man leie batteri slik man kan med Think. (Se under avsnittet økonomi.) Det koster 1219 i måneden. Kjører man så mye som 3000 km i måneden utgjør dette 4 kr/mil.

Lenke til kommentar

Interessant, var ikke klar over at du i noen tilfeller må ut med 130.000 for nye batterier. Ganske skremmende priser.

En annen ting jeg glemte å nevne er at Pug 106 yter merkbart dårligere når du bikker 25% gjenværende batterikapasitet. Kommer du deg ned på 10% (som går ganske fort) har du en toppfart på rundt 20 km/t. Kan skrive under på at det er lite festlig å ha den maksfarten på motorveien. Er ikke som om du kan stoppe et sted i fem minutter og ha full tank igjen slik som en vanlig bil. (endte med at jeg måtte bli tauet en mil for å få generert nok strøm til å komme meg hjem).

Lenke til kommentar

Det er mao lite praktisk i det daglige å ha elbil enda. Og nå snakkes det jo om å kjøre engangsavgift selv på elbiler (hk og vekt biten av den vanlige engangsavgiften). Dette vil jo mest sannsynlig føre til at elbil blir uaktuelt for veldig mange i flere år enda. Sålenge prisene er som nå.

Det skal uansett bli morsomt å se når de store produsentene kommer med sine plugin hybrider og rene elbiler i den nærmeste tiden. Audi A3 og BMW 1-serie, Ford Focus og alle de andre "vanlige" personbilene. Jeg frykter dessverre at prisene vil virke avskrekkende på folk flest.

Lenke til kommentar

Kommer sikkert tilskade for å nevne allerede nevnte biler

Elbiler:

Mitusbihi imiev (Kommer også med Citroën og peugeot merke :p )

Think City

Reva

Tesla Roadster

Hybrid:

Lexus GS-XXXh, RX-XXXh, LS-XXXh og snart CT200h

Toyota Auris og Prius

Honda Civic, Insight og CR-Z

Mercedes S400 Hybird

VW Touraeg Hybrid

BMW X6 Hybrid

De jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar

Vel, vi har jo alltids Mercedes SLS AMG (elbil variant).. Det er jo en ganske fet ren elbil. Pris og tilgjengelighet er noe annet dog. Mercedes kom jo opp fra Tyskland med flere trailere, for å teste blant annet den nye SLS elbilen, her i Kristiansund for en stund tilbake ;)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Stemmer det. Riktignok var det fortsatt bare en prototype. Husker ikke akkurat hvor mye de få som fikk kjøre den ble fortalt at den kostet, men det var fryktelig mye penger.

Dette vil bli den første rene elbilen fra Mercedes (med unntak av Smart). Audi jobber også med en elektrisk versjon av R8 - som vil bli deres første rene elbil.

Det er også verdt å nevne at Chevrolet Volt/Opel Ampera skal komme på markedet i 2012. Det vil bli en plug-in-hybrid - noe som ikke finnes på markedet i dag.

Lenke til kommentar

Stemmer det. Riktignok var det fortsatt bare en prototype. Husker ikke akkurat hvor mye de få som fikk kjøre den ble fortalt at den kostet, men det var fryktelig mye penger.

Dette vil bli den første rene elbilen fra Mercedes (med unntak av Smart). Audi jobber også med en elektrisk versjon av R8 - som vil bli deres første rene elbil.

Det er også verdt å nevne at Chevrolet Volt/Opel Ampera skal komme på markedet i 2012. Det vil bli en plug-in-hybrid - noe som ikke finnes på markedet i dag.

Sammenligner man Tesla Roadster Sport med Mercedes sin SLS er det litt symptomatisk at Tesla'en har bedre spesifikasjoner. Muligens derfor Mercedes har kjøpt seg inn i Tesla, for å kunne bruke deres kunnskap.

Peugot 106 i elvariant er den svakeste av elbilene man finner på markedet idag. Rekkevidden er heller ikke allverden, men den har 4 seter. En Think vil oppleves som mye sprekere, ikke så mye på motorvei men i bytrafikk. Think selges med en maksfart på 120km/t og ikke 100km/t i USA, og er rimelig sikker på at det er samme motor.

Nissan sin Leaf kommer sent til Norge men lanseres i år i USA, samtidig med GM's Volt. Leaf er billig, 5 seter, og vil fungere som en normal Golf. Rekkevidden er dog 160km. Dermed velegnet for daglig bruk og ikke særlig for langturer.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...