Gå til innhold

iPhone 4 eller Samsung Galaxy, hva skal jeg velge?

Bispen

Anbefalte innlegg

Skal ha ny tlf og er nå ganske sikker på at det blir enten iphone 4 eller samsung galaxy s. Men nå har jeg vurdert frem og tilbake og er fortsatt veldig usikker. Har skrevet en liste over hva som er viktig for meg, håper dere kan hjelpe meg.

1. basisfunksjonalitet

Jeg går ut fra at det er 3g og wlan på begge og at begge kan brukes som modem. Kan noen bekrefte? Det bør også være ganske enkelt å bruke. Går ut fra at begge tlf bruker wlan automatisk når man trenger nett og man er i et trådløst nett?

2. organisering

Jeg kommer til å bruke tlf mest til å "organisere min hverdag", dvs at funksjonalitet for kalender, notater og mail må vere god. Dette må vere lett å synkronisere. Dersom det har noe å si er jeg generelt glad i google sine løsninger. Er en android tlf lettere å synke mot gmail f.eks?

3. dokumenthåndtering

Har lest at samsung galaxy har noe opplegg for å redigere officedokumenter. Hvordan er denne muligheten evt alternativene på iphone? Er det mulig å se/redigere/synke office dokumenter?

4. apps

er begeistret for appstore men kanskje er android market bra nok? Jeg er selv utvikler og det hadde vært gøy å prøve å lage noen små applikasjoner selv, først og fremst til eget bruk. Har hørt at appstore har høye kvalitetskrav, men er det mulig å legge egenproduserte programmer på egen tlf uten å passere disse kravene? Hvilke språk kan man evt bruke for å lage programmer til iphone eller til en android?

5.gps

Vil gjerne ha gps/navigasjonsmulighet. Forstod det som at dette var noe begrenset på samsung galaxy?

6.generelt.

Kamera bør vere ok, og det bør vere en bra musikk/video-avspiller. Ellers ikke så opptatt av video, spill osv. Viktigere at tlf er kjapp å bruke til nyttige formål. Pris spiller selvfølgelig en rolle men er ikke avgjørende.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har begge to, skal prøve å svare på spørsmålene dine.

1. Begge har 3G og Wlan. Begge prioriterer Wlan dersom det er tilgjengelig. Galaxy S har innebygget støtte for å være modem over WiFi, dvs at den oppretter et trådløst nett du kan koble deg på med din PC/iPad/PSP/osv. iPhone kan også brukes som modem, men kun med kabel. (Du må jailbreake og installere ikke-godkjent tilleggsprogramvare for å kjøre WiFi modem på iPhone.)

2. Begge støtter Exchange. Begge støtter POP/IMAP. Begge støtter Gmail. Android er definitivt bedre integrert mot Gmail og gir blant annet push mail der iPhone i praksis gir pull. I tillegg får du kontaktlisten og kalenderen fra Gmail inn på Galaxy, det gjør du ikke like enkelt på iPhone. Jeg liker mail-applikasjonen bedre på iPhone fordi den støtter trådet mail ("samtaler") men jeg liker kalenderen bedre på Galaxy fordi den gir bedre oversikt.

3. Begge lar deg åpne Office-dokumenter og PDF-filer. Galaxy lar deg redigere dem, lagre dem og sende dem videre eller kopiere til minnekort/PC.

4. Det er mye bedre utvalg av apps til iPhone enn til Android, men personlig vil jeg påstå at 95% er enten spill, tidsfordriv eller tull. Det er noen gode applikasjoner som f.eks. Spotify, DropBox og Shazam som finnes til begge platformer. Når det gjelder applikasjoner og utvikling er det også et poeng at Android lar utviklere integrere seg tettere med telefonens øvrige funksjoner enn det Apple gjør. For eksempel vil man med 1881-applikasjonen på Android få opp navn på den som ringer når det ringer. På iPhone må man åpne 1881-applikasjonen og gjøre søket manuelt. Når det gjelder utvikling så er det krav for å få lagt ut applikasjoner i begge programbutikkene. Du kan også utvikle for deg selv og legge inn på både iPhone og Galaxy. For iPhone har Apple egne verktøy. For Galaxy bruker du f.eks. Eclipse og skriver i Java.

5. Dette kommer an på applikasjonen du kjøper. På iPhone 4 kjører jeg TomTom. Flott program. På Galaxy S kjører jeg CoPilot. Også et flott program. Out-of-the-box er det ingen av disse som gir deg navigering, de gir deg bare kart i form av Google Maps.

6. Kamera er godt på begge to. Ikke noe speilrefleks vi snakker om, men de tar greie bilder både ute og inne. De er også kjappe nok til å ta bilder av unger som løper rundt.

Jeg kjøpte Galaxy S i påvente av at iPhone 4 skulle komme. Har ikke klart å bestemme meg for hvilken jeg vil beholde, så inntil videre bruker jeg begge to. iPhone er utvilsomt enklest, på godt og vondt. Design og utseende er smak og behag. Prisen er omtrent den samme for disse telefonene. Merk deg den vesentlige forskjellen i håndtering av filer. På iPhone må du bruke iTunes for å overføre musikk, film og bilder. Ikke noe galt i det, men det er noe man bør være klar over. På Galaxy kan du koble til og får opp minnekortet / internminne som en disk på din Mac/PC. Kopier som du vil frem og tilbake til filsystemet, telefonen gjør så et søk og en indeksering etter at du kobler fra Mac/PC. Frihet, men også mulighet til å rote til med duplikater osv.

Lykke til :)

Endret av snubbel
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei!

1. Begge har 3G og Wlan. Begge prioriterer Wlan dersom det er tilgjengelig. Galaxy S har innebygget støtte for å være modem over WiFi, dvs at den oppretter et trådløst nett du kan koble deg på med din PC/iPad/PSP/osv. iPhone kan også brukes som modem, men kun med kabel. (Du må jailbreake og installere ikke-godkjent tilleggsprogramvare for å kjøre WiFi modem på iPhone.)

iPhone støtter thetering både via Bluetooth og kabel.

Dette burde du da vite om du har iPhone 4..

Det har vært standardfunksjonalitet siden OS 3.0 elns..

Lenke til kommentar

iPhone støtter thetering både via Bluetooth og kabel.

Dette burde du da vite om du har iPhone 4..

Det har vært standardfunksjonalitet siden OS 3.0 elns..

Du har helt rett, iPhone støtter både kabel og bluetooth. My bad. Men ingen av delene måler seg med Galaxy S sin løsning, der det opprettes et trådløst nett som man kan koble seg på uten drivere, og uansett om man har en PC eller en annen enhet med WiFi-støtte. På hytta kan Galaxy'en ligge på bordet og hele familien surfer, spiller og hører på musikk med det de har av gadgets.

Hei, tusen takk for gode og utfyllende svar, det var over all forventning! Sånnt setter jeg pris på! Har nå bestilt meg en samsung galaxy. Gleder meg!

Hyggelig med en slik tilbakemelding! Du kommer til å bli fornøyd med Galaxy'en :)

Lenke til kommentar

2. Begge støtter Exchange. Begge støtter POP/IMAP. Begge støtter Gmail. Android er definitivt bedre integrert mot Gmail og gir blant annet push mail der iPhone i praksis gir pull. I tillegg får du kontaktlisten og kalenderen fra Gmail inn på Galaxy, det gjør du ikke like enkelt på iPhone. Jeg liker mail-applikasjonen bedre på iPhone fordi den støtter trådet mail ("samtaler") men jeg liker kalenderen bedre på Galaxy fordi den gir bedre oversikt.

Dette er ikke helt riktig, man kan fint sette opp Gmail med push gjennom Exchange: http://www.google.com/support/mobile/bin/answer.py?hl=en&answer=138740

Selv uten det så kan man synkronisere både kontaktene og kalenderen. Jeg vil påstå at iOS er bedre på dette hvis man har flere mailkontoer, da man slipper å ha to forskjellige mailprogram for å lese/sende mail.

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktig, man kan fint sette opp Gmail med push gjennom Exchange: http://www.google.com/support/mobile/bin/answer.py?hl=en&answer=138740

Selv uten det så kan man synkronisere både kontaktene og kalenderen. Jeg vil påstå at iOS er bedre på dette hvis man har flere mailkontoer, da man slipper å ha to forskjellige mailprogram for å lese/sende mail.

Ja, man kan få push Gmail ved å sette opp som en Exchange-konto, men min erfaring er at dette er langt fra stabilt. Enig med deg i at mail-programmet på iPhone generelt er mer oversiktlig, både med tanke på samling av forskjellige konti og, som jeg nevnte i mitt opprinnelige svar, muligheten for tråding av meldinger.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

3. Begge lar deg åpne Office-dokumenter og PDF-filer. Galaxy lar deg redigere dem, lagre dem og sende dem videre eller kopiere til minnekort/PC.

4. Det er mye bedre utvalg av apps til iPhone enn til Android, men personlig vil jeg påstå at 95% er enten spill, tidsfordriv eller tull. Det er noen gode applikasjoner som f.eks. Spotify, DropBox og Shazam som finnes til begge platformer. Når det gjelder applikasjoner og utvikling er det også et poeng at Android lar utviklere integrere seg tettere med telefonens øvrige funksjoner enn det Apple gjør. For eksempel vil man med 1881-applikasjonen på Android få opp navn på den som ringer når det ringer. På iPhone må man åpne 1881-applikasjonen og gjøre søket manuelt. Når det gjelder utvikling så er det krav for å få lagt ut applikasjoner i begge programbutikkene. Du kan også utvikle for deg selv og legge inn på både iPhone og Galaxy. For iPhone har Apple egne verktøy. For Galaxy bruker du f.eks. Eclipse og skriver i Java.

5. Dette kommer an på applikasjonen du kjøper. På iPhone 4 kjører jeg TomTom. Flott program. På Galaxy S kjører jeg CoPilot. Også et flott program. Out-of-the-box er det ingen av disse som gir deg navigering, de gir deg bare kart i form av Google Maps.

6. Kamera er godt på begge to. Ikke noe speilrefleks vi snakker om, men de tar greie bilder både ute og inne. De er også kjappe nok til å ta bilder av unger som løper rundt.

Jeg kjøpte Galaxy S i påvente av at iPhone 4 skulle komme. Har ikke klart å bestemme meg for hvilken jeg vil beholde, så inntil videre bruker jeg begge to. iPhone er utvilsomt enklest, på godt og vondt. Design og utseende er smak og behag. Prisen er omtrent den samme for disse telefonene. Merk deg den vesentlige forskjellen i håndtering av filer. På iPhone må du bruke iTunes for å overføre musikk, film og bilder. Ikke noe galt i det, men det er noe man bør være klar over. På Galaxy kan du koble til og får opp minnekortet / internminne som en disk på din Mac/PC. Kopier som du vil frem og tilbake til filsystemet, telefonen gjør så et søk og en indeksering etter at du kobler fra Mac/PC. Frihet, men også mulighet til å rote til med duplikater osv.

Lykke til :)

hei:) bestillte meg samsung galaxy på nettet for noen dager siden, og i morgen kommer den enderlig,, og jeg lurer på om du vet noe om det går ann og bruke itunes på samsungen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...