Delvis Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Er det ikke mange elementer som tyder på det? Det minner om et Romerrikets fall i stor skala. Normer og moral går i oppløsning. Respekt for autoriteter (politikere, lærere, foreldre osv) forsvinner. Folk spjåker seg mer og mer til og tatoverer snart hele kroppene. Satanisme, Kristne verdier som blir mindre og mindre verd. Folk vil bare ha brød og sirkus. Standupkomikere vrimler over alt, og alt skal bli mer og mer vulgært. Også i tv film og medier. På arbeidsplasser, skoler og i hjemmet. Festivaler, sydenturer med fyll og sjau etc er alt som opptar folk. Familier oppløses. Nå er det blitt en sportsgren hvem som er flinkest i å skille seg eller skifte samboer. Kriminalitet og vold florerer. Lureri svindel og bløffmakeri øker på. Ikke minst blant folkevalgte og toppelite. Rikmannskap stormannsgalskap og dekadense florerer mer og mer. Samtidig flommer horder av Asiatere inn over vesten. skaper konflikter og motsetninger. Akkurat som de gjorde under Romerrikets siste tider. Er det ikke mange tegn som tyder på at vår sivilisasjon er på vei til å falle sammen? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Du kan ikke sammenligne Romerriket og Vesten. Du kan kanskje klare å gjøre det med enkeltland, f.eks. USA. Det kommer an på hva du legger i det, men jeg vil ikke si at vi er i fare for vår sivilisasjons kollaps. Kanskje økonomien raser sammen, og det kan knekke en del nasjoner, og føre til opprør, evt. hvis de er heldige, blodløst utskifte av politikerstaben. Med nye systemer. Men Vesten vil bestå, og jeg tviler på at noen nasjoner vil forsvinne. Uten krig tror jeg ikke vi vil se noen endringer av landegrensene på mange generasjoner. Asiatene kan ta over økonomisk på mange områder, men ikke i den form av at vestlig sivilisasjon står for fall. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Er det ikke mange elementer som tyder på det? Det minner om et Romerrikets fall i stor skala. Normer og moral går i oppløsning. Normer og moral går ikke i oppløsning, de forandrer seg. Folk spjåker seg mer og mer til og tatoverer snart hele kroppene. Mener du virkelig at tatoveringer er et tegn på at vår sivilisasjon er på vei mot stupet? Satanisme, Kristne verdier som blir mindre og mindre verd. Nevn hvordan satanisme er et problem i vesten idag. Det at kristne verdier påvirker mindre og mindre er et naturlig resultat av en sekulariseringsprosess som startet for hundrevis av år siden. Men mamge samfunn har eksistert og fungert helt fint uten "kristne verdier" opp gjennom tidene, så det er nok ikke verdens undergang. Er det ikke mange tegn som tyder på at vår sivilisasjon er på vei til å falle sammen? Jeg synes ikke det. For folk som ser fare i enhver forandring er det sikkert en skummel tid, fordi det er tydelig at verden er i forandring, og at det skjer raskt, men det er bare sånn verden er. Forandring er det eneste konstante. Det er en bedre strategi å se hvordan man kan tilpasse seg den nye verden enn å fåfengt forsøke å få verden til å stoppe opp og være i status quo. Det kommer ikke til å skje. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg tror verden er på vei til noe helt annet. Mye tyder på at store forandringer vil skje de neste 50-100 årene spesielt med det moderne samfunn. Klimaet kan også endre seg. Epedimier, flom og naturkatastrofer kan påvirke antall mennesker på jorda, men det vil utligne seg igjen. Det går vel i en balanse, blir det for mye folk betyr det utbrudd av epedimier og sykdommer. Så har vi en gruppe igjen som tåler det og som fører sine gener videre. Husk at vi fortsatt er under evolusjon, det har aldri stanset. Det samme gjelder bakterier og virus også. Det går i en "evig" sirkel hvor det rett og slett er snakk om organismer som tilpasser seg i forhold til hverandre. Men jeg tror ikke at sivilisasjonen er på vei mot stupet, men jeg tror det forandrer seg, som alt annet. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 sokrates sa i sin tid: The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers. Poenget er vel at man ar alltid trudd at værden er på vei mot stupet og at moralen er værre enn noen gang på tross av at det faktisk er akkurat det motsatte som er tilfellet. Vil annbefale å se denne: http://www.youtube.com/watch?v=ramBFRt1Uzk Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hadde mye større forventninger til denne tråden... Asiatere, tatoveringer, kristne verdier, ingen respekt for politikere? 1 Lenke til kommentar
TurboTim Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 He he, litt OT men... Han karen i filmen minnet meg ufattelig mye om en voksen versjon av Sheldon, fra Big Bang Theory :!: Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Denne tråden minner meg noe forferdelig om denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=948247 Nei, den vestlige sivilisasjonen faller ikke sammen, men endrer seg slik så mye annet gjør. Land som Iran der folk henges i full offentlighet og blir pisket for å drikke øl offentlig eller ikke ha på seg hodeplagg og hvor religion er fullt påbudt samt land som Nord-Korea der regimet kun prioriterer de væpnede styrkene for å holde på sin egen makt og holder befolkningen som sultegissler, DET er landene og samfunnene som kommer til å falle sammen! Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Er det ikke mange elementer som tyder på det? Det minner om et Romerrikets fall i stor skala. Normer og moral går i oppløsning. Respekt for autoriteter (politikere, lærere, foreldre osv) forsvinner. Folk spjåker seg mer og mer til og tatoverer snart hele kroppene. Satanisme, Kristne verdier som blir mindre og mindre verd. Folk vil bare ha brød og sirkus. Standupkomikere vrimler over alt, og alt skal bli mer og mer vulgært. Også i tv film og medier. På arbeidsplasser, skoler og i hjemmet. Festivaler, sydenturer med fyll og sjau etc er alt som opptar folk. Familier oppløses. Nå er det blitt en sportsgren hvem som er flinkest i å skille seg eller skifte samboer. Kriminalitet og vold florerer. Lureri svindel og bløffmakeri øker på. Ikke minst blant folkevalgte og toppelite. Rikmannskap stormannsgalskap og dekadense florerer mer og mer. Samtidig flommer horder av Asiatere inn over vesten. skaper konflikter og motsetninger. Akkurat som de gjorde under Romerrikets siste tider. Er det ikke mange tegn som tyder på at vår sivilisasjon er på vei til å falle sammen? JO, tegnene er der, og blir tydeligere for hver dag. Det er sosialistenes kamp mot kristendommen som begynner å gi resultater. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Er det ikke mange elementer som tyder på det? Det minner om et Romerrikets fall i stor skala. Normer og moral går i oppløsning. Respekt for autoriteter (politikere, lærere, foreldre osv) forsvinner. Folk spjåker seg mer og mer til og tatoverer snart hele kroppene. Satanisme, Kristne verdier som blir mindre og mindre verd. Folk vil bare ha brød og sirkus. Standupkomikere vrimler over alt, og alt skal bli mer og mer vulgært. Også i tv film og medier. På arbeidsplasser, skoler og i hjemmet. Festivaler, sydenturer med fyll og sjau etc er alt som opptar folk. Familier oppløses. Nå er det blitt en sportsgren hvem som er flinkest i å skille seg eller skifte samboer. Kriminalitet og vold florerer. Lureri svindel og bløffmakeri øker på. Ikke minst blant folkevalgte og toppelite. Rikmannskap stormannsgalskap og dekadense florerer mer og mer. Samtidig flommer horder av Asiatere inn over vesten. skaper konflikter og motsetninger. Akkurat som de gjorde under Romerrikets siste tider. Er det ikke mange tegn som tyder på at vår sivilisasjon er på vei til å falle sammen? Nå maler vel du en ganske negativt bilde. Normer endrer seg, de forsvinner ikke. Det er forsatt utrolig mye godhet og varme å finne i den vanlige mannen i gata. Det at ting blir med vulgært ser jeg ikke på som et problem, jeg mener hva er galt med en pupp eller to på TV? Hvorfor er kroppen så skummel? Det at kristen verdier svekkes er heller ikke et veldig stort problem, jeg synes faktisk at homofile burde få gifte seg og jeg ser ikke noe problem med sex uten for ekteskapet. Bare fordi ting forandrer seg så betyr det ikke at det er negativt. Dog er jeg litt enig at en del sider av vårt samfunn er stygge. Er mye som kunne vært bedre, men vet du hva jeg tror faktisk vi beveger oss i riktig retning. Jeg er ganske sikker på at alt i alt så er dagens Norge bedre enn det som var for 30,50,70,100 år siden og det kommer bare til å bli bedre! Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Den største trusselen de neste 100 årene er vel den forutsette slutten på oljen. Det er ikke sikkert det trenger å gå så veldig galt, men det skal bli spennende å se hvordan verden takler overgangen. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg ser en større trussel i de sterke spenningene vi ser i Europa idag i forbindelse med islam. Debatter om islam får fram veldig sterke følelser på begge sider, og det virker som om de modererende kreftene er på vikende front. Jeg synes retorikken blir mer og mer ekstrem og jeg liker absolutt ikke det jeg ser. Dette, i kombinasjon med en muslimsk befolkning som stadig blir større, kan helt sikkert by på store utfordringer i tiden som kommer. Når det gjelder energikrise så har jeg ikke helt troen på at den vil bli så forferdelig. Det vil sikkert være en overgangsfase hvor energi blir dyrere, når oljeproduksjonen daler nedover mens etterspørselen stiger, men stigende oljepris vil gjøre det mer og mer lukrativt å investere i utviklingen av alternative energiformer, så det vil nok ikke ta veldig lang tid før vi ser reelle alternativer til olje. Kanskje atomkraft vil få sin renessanse. Forøvrig tror jeg faktisk at økonomisk globalisering vil være en faktor som gjør verden mer fredelig og forutsigbar. Jo mer avhengig av hverandre man er økonomisk jo mindre insentiv vil en stat ha for å krige mot et annet land. Vi ser også at så dyr som krigen i Irak har blitt for USA vil det nok sitte atskillig lengre inne for dem å gå inn i et nytt land, med tanke på hvordan økonomien er idag og hvor stort fokus det er på den. Når alt kommer til alt tror jeg folk setter arbeidsplassene og økonomisk trygghet fremfor å nøytralisere "trusler" på andre siden av jordkloden. Folk bryr seg mest om de nære ting som angår dem daglig. Og politikere tenker selvfølgelig mest på å bli gjenvalgt og vil derfor ikke risikere å få folkeopinionen mot seg ved å starte en krig til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå