sdf123 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Jeg har et par punkter(tv uttak) i huset hvor jeg ønsker å sette opp noen mediaspillere(popcorn hour). Jeg har en server stående i et rom hvor jeg har modem og router + et tv-uttak. Finnes det noen covertere som kan gjøre om rj45 til coax? Slik at jeg har mulighet til å koble opp disse mediaboksene mot serveren? Jeg hadde da sluppet å strekt masse nye nettverkskabler. Tv kablene er koblet slikt i dag: Splitter | |__Tv i stua | |__Tv på rom1___Tv på rom2 Serveren står på rom2, øsnker å få nettverk i stua og rom1. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Nei, det finnes ikke. Man brukte coax for lenge siden, men det var en annen type coax og bare 10 Mb/s. Du kan jo vurdere nettverk over strømnettet. http://www.hardware.no/artikler/200_mbps_over_stromnettet/37667 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg drev og mekket en del nettverk med bl.a. kombinasjoner av coax og tp på slutten av 90-tallet og mener jeg hadde en tranciever for ren overgang, samt en hub med begge typer porter. Kanskje en slik: Om dette finnes i dagens nettbutikker tviler jeg litt på, men du kan vel prøve. Evt hør med bedrifter, skoler osv, som gjerne har gammelt materiell liggende. Lenke til kommentar
grooovy Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Det finnes jo også muligheter for å bruke strømnettet som "nettverkskabler" i dag. Dette sparer deg for mye jobb, og skal være relativt enkelt å sette opp. Ikke er det noe ekstremt høy kostnad rundt dette heller. http://www.hardware.no/artikler/200_mbps_over_stromnettet/37667 http://www.idg.no/produkter/nettverktelekom/nettverksutstyr/article18781.ece http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=387710 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Men er ikke sånne Powerline saker veldig ustabilt og veldig avhengig at dem er på samme kurs ol? Jeg fasnt dette settet D-Link DXN-221 HD MediaBridge Coax Network Starter Kit It's taken almost a year, but D-Link is finally shipping its DXN-221 Coax Ethernet network adapter. The MoCA-certified box does exactly what it says -- it turns your existing coax cabling into a giant Ethernet network without interfering with TV signals, allowing you to get hardwired network speeds anywhere in your house without having to run Cat6. A pair will set you back $239 at retail, but it looks like D-Link is selling them direct for $156. Endret 31. august 2010 av everlong Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Det virker som det er en del forskjellige produkter: The Multimedia over Coax Alliance (MoCA®) Og en del utstyr: Certified Products Men finner lite tester av det! MoCA 1.1 On October 23, 2007, Entropic Communications announced the first availability of a MoCA 1.1-enabled chipset, scheduled for release in November 2007. Features of the new standard include net data throughput of up to 175 Mbit/s and support for up to 16 devices, two advancements that are important "to accommodate an increasing number of MoCA devices in the home entertainment network of the future".[2] Today there are several devices complying to the MoCA specifications. [edit] MoCA 2.0 On June 15, 2010 MoCA 2.0 was ratified. MoCA 2.0 offers two performance modes, Basic and Enhanced, with 400 Mbps and 800 Mbps net throughputs (MAC), using 700 Mbps and 1.4 Gbps PHY rates, respectively. For point-to-point WAN applications, performance can be optimized for two node networks with Basic mode delivering 500 Mbps net throughput (MAC) and Enhanced mode providing 1 Gbps net throughput. http://en.wikipedia.org/wiki/Multimedia_over_Coax_Alliance Endret 31. august 2010 av everlong Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hei! MoCA fungerer ganske bra, har selv Netgear MCAB1001, og får rundt 60mbps uansett om boksene er koblet rett til hverandre eller gjennom coaxnettet i huset. Bruker det faktisk selv til en PopCornHour boks! Tester av MoCA finner vi hos vår alles favoritt nettverkstestside, SmallNetBuilder: Netgear MCAB1001 D-Link DXN-221 & Actiontec ECB2200 Lenke til kommentar
M.H Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Vi har så vidt testet nettverk over strømnettet. Den løsningen vi har funker dårlig i større bygg med flere sikringsskap osv. Men i et vanlig bolighus funket det bra, og det er i bruk der den dag i dag. I tillegg til vanlig datatrafikk, kjøres det IP-telefoni via samme boksen, og det fungerer helt fint. Har ikke målt hastighet og slikt, siden det ikke er PCer, men kun to terminaler som er koblet via den boksen. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Hei! MoCA fungerer ganske bra, har selv Netgear MCAB1001, og får rundt 60mbps uansett om boksene er koblet rett til hverandre eller gjennom coaxnettet i huset. Bruker det faktisk selv til en PopCornHour boks! Tester av MoCA finner vi hos vår alles favoritt nettverkstestside, SmallNetBuilder: Netgear MCAB1001 D-Link DXN-221 & Actiontec ECB2200 Akkurat det samme jeg skal bruke den til, Popcorn Hour! Jeg har internett gjennom kabel-tv i dag, så har jo også et kabelmodem koblet til på coaxen, vet du om det vil føre til problemer? Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Har selv internett gjennom kabel-tv på det aktuelle stedet, og det er null problem Netgear boksene har både coax inn og ut (F-connector), så du tar bare coaxkabelen som går til modemet, og flytter over til Netgear boksen, og så kobler du den korte kabelen som følger med mellom MoCA boksen og modemet - funker fett! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Da er 2 stk på vei til meg med posten Endret 2. september 2010 av everlong Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Vi har så vidt testet nettverk over strømnettet. Den løsningen vi har funker dårlig i større bygg med flere sikringsskap osv. Men i et vanlig bolighus funket det bra, og det er i bruk der den dag i dag. I tillegg til vanlig datatrafikk, kjøres det IP-telefoni via samme boksen, og det fungerer helt fint. Har ikke målt hastighet og slikt, siden det ikke er PCer, men kun to terminaler som er koblet via den boksen. Nettverk over strømnettet er jo ikke noe bedre enn wifi i dag. MoCa ligger jo tett oppom cat5! Lenke til kommentar
M.H Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Nettverk over strømnettet er jo ikke noe bedre enn wifi i dag. MoCa ligger jo tett oppom cat5! Mye mulig. Har som sagt ikke mye kjennskap til dette, og vi har ikke målt hastigheten heller. Vi har ikke gjort noe med det siden det fungerer. Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Tror nok MoCA er bedre teknologi enn de over strømnettet ja, vil tro at Coax er et lettere medium å sende datasignaler over... Håper du blir fornøyd! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Tror nok MoCA er bedre teknologi enn de over strømnettet ja, vil tro at Coax er et lettere medium å sende datasignaler over... Håper du blir fornøyd! Er det plug-n-play? Eller må det konfigureres? Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Bare å plugge inn og spele ja, men du kan sette opp kryptering om du ønsker det. Da setter du boksene i en spesiell Config modus ved hjelp av en knapp bakpå og så setter du opp kryptering via et eget program som følger med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå