Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

CDON og faktura (får ikke bestilt)

Anbefalte innlegg

Hei. Lagde meg en bruker på CDON.no tidligere i dag og tenkte jeg skulle kjøpe litt spill og film. Prisen inkl. frakt kom på nesten 500kr, men da jeg skulle betale med faktura fikk jeg denne meldingen:

"Ditt kjøp kan dessverre ikke sluttføres etter kredittsjekken. Etter Kredittkontroll kan vi dessverre ikke godkjenne kjøpet da ordrebeløpet er høgre enn godkjent kredittgrense for faktura betaling. Kredittgrensen settes individuelt etter automatisk kredittvurdering og kan ikke påvirkes manuelt. Vi ber deg vennligst prøve med et lavere beløp eller velge et annet betalingsalternativ."

- Direkte sitat.

Tingen er at jeg slettet alt fra handlekurven bortsett fra en gjenstand til 69kr, og inkl. frakt ble det da 98kr. Fikk fortsatt samme feilmelding.

Hva er galt? Noen som har hatt et lignende problem?

- Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har rett og slett kjørt en kredittsjekk på deg og funnet ut at de ikke vil ta sjangsen på å sende deg varer som du betaler for i ettertid. Derfor vil det ikke han noe å si hvor lite du kjøper varer for. Kan du ikke betale med en gang?

Jeg har ikke VISA og lignende da jeg fylte 18 år for ikke så lenge siden, men hvordan har de tatt denne sjekken? Jeg har da mer enn nok penger, og synes det er mye stress i å bare be en av foreldrene mine bestille og at jeg betaler dem istedet for å gjøre det direkte... Skjønner ikke hva som er problemet, vil de absolutt ikke at jeg skal handle der?

Lenke til kommentar

De har rett og slett kjørt en kredittsjekk på deg og funnet ut at de ikke vil ta sjangsen på å sende deg varer som du betaler for i ettertid. Derfor vil det ikke han noe å si hvor lite du kjøper varer for. Kan du ikke betale med en gang?

Jeg har ikke VISA og lignende da jeg fylte 18 år for ikke så lenge siden, men hvordan har de tatt denne sjekken? Jeg har da mer enn nok penger, og synes det er mye stress i å bare be en av foreldrene mine bestille og at jeg betaler dem istedet for å gjøre det direkte... Skjønner ikke hva som er problemet, vil de absolutt ikke at jeg skal handle der?

Denne sjekken gjøres på et sekund over internet som en del av bestillingsprosessen og er latterlig streng. Det at du la inn personnummer i registreringsprosessen er alt de trenger av informasjon for å gi deg en kredittscore. Du vil antageligvis få et brev i posten om en ukes tid som nevner sjekken så slipper du i hvertfall å lure på hva brevet gjelder.

Du kan jo registrere en konto i faren eller moren din sitt navn hvis de ikke har noen inkassosaker eller liknende og bare betale fakturaen med egne penger når den kommer. Alt du trenger er jo fødsels og personnummeret deres som burde være lett å få tak i så lenge de godtar at cdon behandler det og sender det til en 3de part for kredittvurdering (dette medfører så godt som ingen risiko for dem).

Lenke til kommentar

Skjønner ikke, jeg har jo ikke gjeld eller inkassokrav eller noe slikt. :hm:

Får vel vente på brevet. I teorien vil det jo si at jeg ikke får bestilt noe over nett (iallfall om de er like strenge som med mindre det er postoppkrav (noe som jeg ikke har sett er et alternativ hos CDON). Har ikke tenkt til å skaffe meg kredittkort som VISA med det første, så er veldig skuffet etter at jeg hadde gledet meg sånn til å kjøpe ting over nett.

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt til å skaffe meg kredittkort som VISA med det første, så er veldig skuffet etter at jeg hadde gledet meg sånn til å kjøpe ting over nett.

Normalt er Visa et debetkort i Norge (visse unntak). Debetkort fungerer slik at betaling debiteres (belastes) din bankkonto direkte.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke, jeg har jo ikke gjeld eller inkassokrav eller noe slikt. :hm:

Får vel vente på brevet. I teorien vil det jo si at jeg ikke får bestilt noe over nett (iallfall om de er like strenge som med mindre det er postoppkrav (noe som jeg ikke har sett er et alternativ hos CDON). Har ikke tenkt til å skaffe meg kredittkort som VISA med det første, så er veldig skuffet etter at jeg hadde gledet meg sånn til å kjøpe ting over nett.

Går også ofte på inntekt. Er du 18 år, student og uten inntekt så skal du ha mye formue for å score høyt på en kredittvurdering.

Og alt du trenger er et VISA debetkort. Det får du i banken din og er knyttet opp til bankkontoen din. Når du bruker det så blir pengene trekt i fra kontoen din direkte.

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt til å skaffe meg kredittkort som VISA med det første, så er veldig skuffet etter at jeg hadde gledet meg sånn til å kjøpe ting over nett.

Normalt er Visa et debetkort i Norge (visse unntak). Debetkort fungerer slik at betaling debiteres (belastes) din bankkonto direkte.

Enig der. Og siden han er 18 år, så behøver han jo heller ikke foreldrenes tillatelse. Bare gå i banken og si at du vil ha et Visa-kort. De tar bilde og slikt i banken, og så har du kortet i posten i løpet av en ukes tid. Et debetkort trenger man heller ikke gjennomgå kredittsjekk på (med mindre banken din er fryktelig sær).

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke sjekke ut de mange nettbankene som tilbyr VISA debit? Der får du VISA kort (uten kreditt, må aktiveres manuelt), nettbank og bedre renter enn hvis du går i en bank med filial som oftest! Det eneste gebyret er VISA-gebyr på 250kr årlig.

Selv bruker jeg Gjensidige og DinBank, er veldig fornøyd med de.

Gjensidige

Skandiabanken

DinBank

Bank Norwegian

~ Mortis

Endret av Mortis
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar. Ser ut til at den eneste løsningen er å skaffe seg VISA, litt synd ettersom Postbanken Leve Ung hadde en del fordeler, så får håpe en oppgradering ikke tar bort disse (mulig at de har kort beregnet på studenter). :)

Tror ikke jeg skal skifte bank, synes Postbanken har vært gunstig og greit for meg så langt.

Lenke til kommentar

Du kan bestille Postbankkort med VISA, og allikevel beholde kundefordelene i Leve Ung-programmet til Postbanken.

Dog, Leve Ung kan erstattes av Leve Student når du blir 18, hvor du har de samme fordelene, men med VISA.

Prisen er den samme (kr 0)

Er det gebyr for å oppgradere til Leve Student (med unntak av de opplagte VISA-kostnadene)?

Lenke til kommentar

Du kan bestille Postbankkort med VISA, og allikevel beholde kundefordelene i Leve Ung-programmet til Postbanken.

Dog, Leve Ung kan erstattes av Leve Student når du blir 18, hvor du har de samme fordelene, men med VISA.

Prisen er den samme (kr 0)

Er det gebyr for å oppgradere til Leve Student (med unntak av de opplagte VISA-kostnadene)?

Nope

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...