Gjorken Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Hei, jeg skal ha meg en ny gaming PC (oppgradere det meste untatt hardisk) og lurte på om det var mulig å få noen råd har sett litt rundt på nettet og satt sammen noe jeg syntes ser bra ut, men siden jeg ikke akuratt er den fødte datamann tenkte jeg jeg skulle spørre om det var noen som hadde noen andre gode forslag her er det jeg har satt sammen. Prossesor Skjermkort Strømforsyning Ramm Hovedkort Lurte også på om noen vet hvor stort kabinett man må ha for det 5850 grafikkortet. Takk for alle svar Endret 30. august 2010 av Gjorken Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Handlevognen er lagret i dine cookies, vi andre kan ikke se den. Bruk www.prisguide.no istedet, lag en offentlig liste over komponentene du hadde valgt EDIT: Kan legge ved en link til en fin komponentguide her på diskusjon, selv om prisen på en PC bygget med de komponentene vil legge seg på rundt 10 000 kroner: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248508 Endret 30. august 2010 av Cellon Lenke til kommentar
Gjorken Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Handlevognen er lagret i dine cookies, vi andre kan ikke se den. Bruk www.prisguide.no istedet, lag en offentlig liste over komponentene du hadde valgt EDIT: Kan legge ved en link til en fin komponentguide her på diskusjon, selv om prisen på en PC bygget med de komponentene vil legge seg på rundt 10 000 kroner: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248508 Fikk ikke helt til prisguide.no og siden noen av produktene ikke hadde pris der la jeg bare inn linken på hvert enkelt produkt:) Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Det ligner ganske på det oppsettet jeg har fått masse råd om her, du kan se hva jeg endte opp med her. Dersom du fjerner skjermen, harddisken, og brenneren, sitter du med en total pris på rundt 9000, og det er med 460 GTX i SLi! :-) Samt også black edition X6 med høyere klokk og klokkemuligheter. Det er tatt i betraktning at du bestiller alt ifra Netshop :-) Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) skal gå på nød med PSU og tar i5 Endret 30. august 2010 av Gjest Lenke til kommentar
Gjorken Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 skal gå på nød med PSU og tar i5 Så jeg kommer til å trenge 850w isteden for 750w? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) jeg sier om ditt valg 1000w chief. Endret 30. august 2010 av Gjest Lenke til kommentar
Gjorken Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Det ligner ganske på det oppsettet jeg har fått masse råd om her, du kan se hva jeg endte opp med her. Dersom du fjerner skjermen, harddisken, og brenneren, sitter du med en total pris på rundt 9000, og det er med 460 GTX i SLi! :-) Samt også black edition X6 med høyere klokk og klokkemuligheter. Det er tatt i betraktning at du bestiller alt ifra Netshop :-) Etter å ha sett på denne, og lest gjennom en test av GeForce GTX 460 begynnte jeg å bli litt i tvil. er HD 5850 verd alle de nesten 2500 kronene eller bør jeg gå for GTX 460 som koster merkbart mindre? en annen ting, det finnes jo mange forskjellige GeForce GTX 460 kort, noen som har noen erfaring med noen av dem? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Det ligner ganske på det oppsettet jeg har fått masse råd om her, du kan se hva jeg endte opp med her. Dersom du fjerner skjermen, harddisken, og brenneren, sitter du med en total pris på rundt 9000, og det er med 460 GTX i SLi! :-) Samt også black edition X6 med høyere klokk og klokkemuligheter. Det er tatt i betraktning at du bestiller alt ifra Netshop :-) Etter å ha sett på denne, og lest gjennom en test av GeForce GTX 460 begynnte jeg å bli litt i tvil. er HD 5850 verd alle de nesten 2500 kronene eller bør jeg gå for GTX 460 som koster merkbart mindre? en annen ting, det finnes jo mange forskjellige GeForce GTX 460 kort, noen som har noen erfaring med noen av dem? Har vel hørt at de fleste skal være ok, utenom om Zotac, som kan ha en del produksjonsfeil. 5850 er bedre enn GTX460, men du får langt mer for pengene ved GTX460, derfor velger mange GTX460 idag og eventuelt planlegger en utvidelse ved senere tid. Lenke til kommentar
Gjorken Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Har vel hørt at de fleste skal være ok, utenom om Zotac, som kan ha en del produksjonsfeil. 5850 er bedre enn GTX460, men du får langt mer for pengene ved GTX460, derfor velger mange GTX460 idag og eventuelt planlegger en utvidelse ved senere tid. Ok, jeg har hørt et sted at Nvida sine kort sammarbeider bedre med intel, er det noe i dette eller kan jeg bare la det andre stå som det står? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Har vel hørt at de fleste skal være ok, utenom om Zotac, som kan ha en del produksjonsfeil. 5850 er bedre enn GTX460, men du får langt mer for pengene ved GTX460, derfor velger mange GTX460 idag og eventuelt planlegger en utvidelse ved senere tid. Ok, jeg har hørt et sted at Nvida sine kort sammarbeider bedre med intel, er det noe i dette eller kan jeg bare la det andre stå som det står? Det tror jeg er fra gammelt av, når du forsatt fikk nforce-chipsetene, som forøvrig var på AMD også, men som aldri ble noen suksess i forhold til intel/nvidia. Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Kan anbefale Palit sitt GeForce 460 GTX Sonic Platinum-kort dersom du må velge ett av alternativene. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Har ikke lest alt i denne tråden helt i detalj, men skal du ha HKet :ASUS M4A89TD PRO så støtter ikke dette SLI. Går du for ATI kort så kan du kjøre 2 i CrossFire senere. Vil du ha GTX460 så velg et kort som støtter SLI. F.eks. ASUS M4N98TD EVO, Socket-AM3 Enklere å bygge rene AMD oppsett og Intel / Nvidia da har du mer å velge i føler jeg. Hket over f.eks. støtter maks RAM hastighet PC3 10600 kjøper man nytt i dag bør man kansje skaffe et som takler høyere hastighet for senere oppgr. Raskeste i dag er vel PC3 18000. GTX460 ligger ganske likt med HD5830(noe bedre men ikke i alt) Med 2 GTX460 i SLI eller 2 stk. HD5830 vil du ligge likt ganske likt med et GTX480 og HD5870. Ser man på tester så varierer utfallet fra spill til spill og oppløsning etc. Har en PC med 2xHD5830 og en med et stk. GTX460. GTX460 fungerer nok noe bedre på flere spill enn 1 stk. HD5830 men ikke alltid. ATI har tullet litt med drivere, noe jeg tror har ført til litt lave testresultater på enkelte ting. Siste driveren 10.8 virker veldig bra. Hadde jeg vært deg ville jeg lagt litt mer i GPU og gått for HD5870 og senere satt inn et til. Vil du alikevel ha GTX 460 så finn et med 1GB minne. Men jeg tror du innen kort tid vil syntes GTX460 eller HD5830/50 er litt for svake alene. Men slik er det i GPUenes verden. Det dyreste kortet i dag vil ikke kunne kjøre nye spill om 1 år på maks. (eller hvem vet??) Lenke til kommentar
Gjorken Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 ok, så hvis jeg skulle gå for hd 5870, må jeg ikke ha en veldig god prossesor for å utntte det til maks? eller er det nok med den x6 core prossesoren til under 2000 som er linket lenger oppe her? Er fremdeles usikker på strømforsyning og hovedkort siden jeg egentlig ikke har peiling på hvordan de fungerer og hva jeg burde se etter xD Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 ok, så hvis jeg skulle gå for hd 5870, må jeg ikke ha en veldig god prossesor for å utntte det til maks? eller er det nok med den x6 core prossesoren til under 2000 som er linket lenger oppe her? Er fremdeles usikker på strømforsyning og hovedkort siden jeg egentlig ikke har peiling på hvordan de fungerer og hva jeg burde se etter xD PR. dags dato er spill veldig GPU tungt, du trenger derfor ikke så veldig kraftig CPU for og utnytte et kort som 5870, vil dog ikke anbefale en AMD cpu til 500 kroner, men alle CPUer (intel og amd) til 1000 lappen eller mer har ingen problem med 5870. Har du planer om og sette inn et ekstra kort ved en senere anledning og du skal ha AMD, så må du nok desverre velge et ATi kort. Hovedkortet som Glavalalvavaavava er ikke anbefalt, pga. gammelt og utgått chipset, eller det vil si, nforce chipset produseres ikke lenger :-) Tviler derfor sterkt på at du blandt annet får støtte for 6 kjerner på det kortet. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Har du planer om og sette inn et ekstra kort ved en senere anledning og du skal ha AMD, så må du nok desverre velge et ATi kort. Hovedkortet som Glavalalvavaavava er ikke anbefalt, pga. gammelt og utgått chipset, eller det vil si, nforce chipset produseres ikke lenger :-) Tviler derfor sterkt på at du blandt annet får støtte for 6 kjerner på det kortet. Anbefalte ikke HKet men henviste til det som en løsning for miks med AMD og SLI. Skriver også under at jeg anbefaler å kjøpe nyere nyere kort. Men glemte det med støtte for x6. Smart å sjekke Synd at AMD ikke lager støtte for SLI på brikkesettene sine slik Intel gjør mot CF. Blir bare et problem for brukerene når man setter slike begrensninger. Man ser det allerede med physx som nvidia støtter og ikke AMD. Tror begge legger litt opp til MAC-tendenser ved å gjøre slik. Velger du X6 prosessoren og vil kunne kjøre 2 ATI kort i CF senere så er dette et bra kort ASUS M4A89TD PRO, Socket-AM3 Du klarer deg med 750W strømforsyning Chieftec Super Series 750W PSU Skal du f.eks. ha vannkjøling eller mange vifter så bør du ha overganger fra 8 pins SATA til 4 pins molex. Molex er de gamle pluggene som ble brukt til HD CD etc. Planlegger du stor vannkjøler og mer enn 2 HDer sammen med 2 GPU bør du kjøpe 1000W power. F.eks. Chieftec A-135 Series 1000W PSU Lenke til kommentar
Gjorken Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 okei, jeg har bare tenkt til å ha et hvertfall i starten. men klarer ikke finne forskjeller eller finne ut av hvilken type 5870 jeg skal kjøpe -.- noen som vet noe om det? har 3 som var blitt testet på hardware men vet ikke om det er de som du får mest for pengene xP ASUS XFX HIS Tusen takk alle sammen Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Dette er det rimligste :XFX Radeon HD 5870 1GB ASUS kortet er muligens det "feteste" kortet da du får med program for overklokking. Ikke ekstrem overklokking men det man kan kalle trygg, eller så trygt slik kan bli. Det har Voltage Tweak som muligjør mer riktig overklokking noe som ikke alle kort har. Kortene er i hovedsak like. Om du ikke vil ha Aliens versus Predator så er NetOnNet billigst akkurat nå med sin XFX Radeon HD 5870 1GB. Lenke til kommentar
Gjorken Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Nå har jeg fått noen tips rundt omkring og tror dette blir det endelige oppsettet. men er ikke helt sikker, noen som har noe erfaring med noen av disse produktene de vil dele før det blir forsent? prisguide Ramm takk for alle tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå