Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bærbar, skal brukes til Pro Tools Hjemmestudio

palstian

Anbefalte innlegg

Er det noe spesielt jeg bør tenke på av spesifikasjoner for å få Pro Tools til å drive stabilt og effektivt?

Ellers skal maskinen brukes til tekstbehandling, film-titting og surfing.

Har budsjett på 6000-8000. Ser at Asus får mye skryt rundt om, noen som har erfaringer, eller som kan anbefale noe annet?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Protools og film? Det låter veldig som en MacBook. 8500 cirka og verd det.

Beste hilsen Harald

Takk for svar. Vurderer MacBook, men må vel da legge til 2 gb Ram, og da blir det 10000. Regner med at det i så fall er en god investering.

Har MacBook vesentlige fordeler hva angår Pro Tools i forhold til en Pc til 6-800?

Lenke til kommentar

Nei. MacBook har ingen vesentlige fordeler hva angår ProTools. Faktisk får du mer ytelse for pengene dersom du velger en ikke-Apple bærbar. Men nå vil jeg ikke legge an til en Mac vs pc-debatt her, bare så det er sagt. Mitt anliggende går bare på pris kontra ytelse, og her er det stor enighet om at Mac kan synes noe overpriset. Jeg er klar over at Mac-tilhengere vil trekke fram andre kvaliteter ved Mac som de mener forsvarer merprisen, men den debatten lar jeg ligge. Og da kommer vi til det andre punktet; Hvis du skal kjøpe mer RAM og putte inn i MacBook'a - ikke kjøp RAM hos Mac-pusheren! Apple tar seg svært godt betalt for denslags. Kjøp RAM hos en uavhengig nettbutikk, og putt inn selv.

Hvis du vil ha et alternativ som ikke er Mac, så kanskje denne kan passe ... god prosessor, nok RAM, rikelig harddisk-plass, stor og god skjerm med plass til mye ProTools, og i tillegg et skjermkort som ikke trenger å skamme seg.

Det er nok ram, rask og stor harddisk, samt en god prosessor som skal til for å kjøre ProTools effektivt. Ideelt sett ville en 7200 rpm harddisk vært bedre, men det er jo både enkelt og forholdsvis billig å kjøpe en sånn separat og putte inn selv. Hvis man virkelig skal gjøre noe med ytelsen, så er jo en kombinasjon av en SSD til OS, programmer og selve arbeidsøkten + en intern eller ekstern snurredisk til lagring, det optimale for sånt bruk. Det er også noe man kan investere i ved en senere anledning.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Nei. MacBook har ingen vesentlige fordeler hva angår ProTools. Faktisk får du mer ytelse for pengene dersom du velger en ikke-Apple bærbar. Men nå vil jeg ikke legge an til en Mac vs pc-debatt her, bare så det er sagt. Mitt anliggende går bare på pris kontra ytelse, og her er det stor enighet om at Mac kan synes noe overpriset. Jeg er klar over at Mac-tilhengere vil trekke fram andre kvaliteter ved Mac som de mener forsvarer merprisen, men den debatten lar jeg ligge. Og da kommer vi til det andre punktet; Hvis du skal kjøpe mer RAM og putte inn i MacBook'a - ikke kjøp RAM hos Mac-pusheren! Apple tar seg svært godt betalt for denslags. Kjøp RAM hos en uavhengig nettbutikk, og putt inn selv.

Hvis du vil ha et alternativ som ikke er Mac, så kanskje denne kan passe ... god prosessor, nok RAM, rikelig harddisk-plass, stor og god skjerm med plass til mye ProTools, og i tillegg et skjermkort som ikke trenger å skamme seg.

Det er nok ram, rask og stor harddisk, samt en god prosessor som skal til for å kjøre ProTools effektivt. Ideelt sett ville en 7200 rpm harddisk vært bedre, men det er jo både enkelt og forholdsvis billig å kjøpe en sånn separat og putte inn selv. Hvis man virkelig skal gjøre noe med ytelsen, så er jo en kombinasjon av en SSD til OS, programmer og selve arbeidsøkten + en intern eller ekstern snurredisk til lagring, det optimale for sånt bruk. Det er også noe man kan investere i ved en senere anledning.

Takk.

Denne blir litt stor for meg, tenkte 13 eller max 15 tommer. Er det mulig med noenlunde tilsvarende ytelse som Asusen du nevner i en 13 tommer? Eller er da MacBook uten sammenligning best egnet?

Lenke til kommentar

Takk.

Denne blir litt stor for meg, tenkte 13 eller max 15 tommer. Er det mulig med noenlunde tilsvarende ytelse som Asusen du nevner i en 13 tommer? Eller er da MacBook uten sammenligning best egnet?

vet timeline modellene er i den gaten, men skal du drive med prosessortunge oppgaver og video bør du jo sikte etter quad core og mye ram. er det et must at den skal være liten så sjekk ut timeline modellene, hvis ikke, ta en titt på denne:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXPUB02105/acer-aspire-5553g

6 gig ram, 4 kjærner, og et godt grafikkkort. veier bare 2,6 kilo, så skal da ikke være så grusom å dra på heller:) 640 gig hdd er jo heller ikke å grine av:)

Lenke til kommentar

Jeg la inn et søk på Prisjakt.no - kriterier som følger:

Max 8,000 kr

Harddisk min. 320Gb, 7200 rpm

Prosessor Intel Core i5

Max. 15,6 tommer

RAM min. 4Gb

- og fikk fram denne listen.

Skal legge til at det ikke dukket opp en eneste maskin i søket dersom jeg prøvde meg med en mindre skjermstørrelse enn 14 tommer - som ventet. Altså har du her seks 15,6-tommere og èn 14-tommer.

Edit: I tillegg har du denne, som ikke kommer fram på søket hos Prisjakt.no pga at den er konfigurerbar. Her kan du for en stor del styre selv hva du vil ha. Hvis du f.eks konfigurerer denne med 1366 x 768 matt skjerm, Core i5, 500Gb 7200 rpm harddisk, 4Gb RAM - så får du altså en maskin som spiser MacBook'en til frokost...du kan til og med utstyre den med en SSD - da trenger du en ekstern harddisk til lagring av prosjekter i tillegg. 80Gb blir litt i minste laget.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg la inn et søk på Prisjakt.no - kriterier som følger:

Max 8,000 kr

Harddisk min. 320Gb, 7200 rpm

Prosessor Intel Core i5

Max. 15,6 tommer

RAM min. 4Gb

- og fikk fram denne listen.

Skal legge til at det ikke dukket opp en eneste maskin i søket dersom jeg prøvde meg med en mindre skjermstørrelse enn 14 tommer - som ventet. Altså har du her seks 15,6-tommere og èn 14-tommer.

Edit: I tillegg har du denne, som ikke kommer fram på søket hos Prisjakt.no pga at den er konfigurerbar. Her kan du for en stor del styre selv hva du vil ha. Hvis du f.eks konfigurerer denne med 1366 x 768 matt skjerm, Core i5, 500Gb 7200 rpm harddisk, 4Gb RAM - så får du altså en maskin som spiser MacBook'en til frokost...du kan til og med utstyre den med en SSD - da trenger du en ekstern harddisk til lagring av prosjekter i tillegg. 80Gb blir litt i minste laget.

Takk for hjelpen. Alt tatt i betraktning tror jeg HP Pavilion DM4-1050so trer frem som den jeg bør velge..

Gleder meg til ny maskin!

Endret av palstian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enden på visen:

Jeg bestemte meg for å kjøpe en HP Pavilion DM4-1050so for 7500 kr. Fikk den meget kjapt levert fra mpx.no. Etter å ha prøvd den et par timer ble den sendt rett i retur:

1: Tastaturet var helt elendig.

2: Skjermen var blass og med dårlig oppløsning. Svært trang innsynsvinkel.

3: Musen var meget vanskelig å bli vant med, merkelig patent.

4: Hp Quick-start, eller hva det heter: ikke noe å skryte av.

5: Lyden var ikke bra i det hele tatt, hverken fra innebygde høytalere og ved kobling til eksterne høytalere.

6: Treg oppstart, og ikke umidelbart imponerende hastighet (prøvde den naturlig nok ikke med særlig tung programvare siden jeg bare hadde den et par timer)

Min samboer har MacBook pro 15. Etter å ha brukt denne en del, må jeg si at Pavillion er i en utrolig mye lavere divisjon. Windows virker også utrolig tunggrodd og tregt i sammenligning

Går nå for å kjøpe MacBook pro 13. Virker helt greit å betale et par tusen mer for denne.

Ellers må MPX.NO berømmes for meget god service og rask tilbakebetaling av kjøpesummen.

Gleder meg til ny maskin atter en gang:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Thread necromancy + thread hijacking på G her!

Jeg skal også fikse pc til pro tools, og har sett gjennom forslagene her. Dog er det ofte en ting folk glemmer:

Firewire!

Jeg skal for alt i verden ikke ha mac, så jeg trenger en PC som holder pro tools flytende. De anbefaler faktisk et quadro skjermkort, men jeg klarer ikke helt å se poenget med det til et musikkprogram?

Noen forslag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...