Gå til innhold

PC med god skjerm?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har tenkt å skaffa meg ny bærbar snart, men anar ikkje kva eg skal gå for. Derfor hadde det vore gull om nokon her kan gi meg gode tips.

Bruksområde:

-Windows 7

-Photoshop

Krava:

-God skjerm. Må vera 15" med oppløysing på minimum 1600x1050.

-Bra batteri. Rundt 10 timar batteritid hadde vore perfekt.

-Hadde vore greit med ein liten ssd-disk til OS i tillegg til ein større 7200rpm.

Budsjett:

12000 (Rundt 10 hadde vore optimalt)

Til no trur eg Dell Studio XPS 16 er mest aktuell. (Sjølv om battertida ikkje møter kravet mitt).

Takk på førehand!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eventuelt http://www.prisjakt.no/product.php?p=641981 HP envy 14.5" med 1600 x 900 radiance skjerm. Denne klarer også batterikravet ditt.

Jeg har akkurat bestilt HP Envy 14-1090eo fra Amentio. De har den soleklart beste prisen på den modellen, til 12853 kr. (Komplett har en mer komplett beskrivelse av modellen.) Jeg vurderte lenge å gå for Dell Studio XPS 16, men valget falt på Envy 14, først og fremst pga. lavere vekt, bedre batteri, bedre byggekvalitet, bedre kjøleegenskaper, noe bedre ytelse og penere design (i mine øyne). Envy 14 er fullstendig bygget i aluminium og magnesium, og det er ikke noe glossy plast på kontaktflatene. XPS 16 er derimot en fingeravtrykksmagnet.

Skjermen (Radiance) skal være meget god. Den oppfyller ikke helt kravet ditt om 1600x1050 (det er få PC-er med 16:10-format nå om dagen), men 1600x900 er slett ikke dårlig, særlig med tanke på at de fleste PC-er tom. 15,6 tommer som selges nå ikke har mer enn 1366x768. Radiance-skjermens kontrast og fargerikdom skal også være blant det beste du får tak i på en laptop. Sammenlikner du skjerm-delen av anmeldelsene av Envy 14 og XPS 16 på www.notebookcheck.net, ser du at Envy 14 slår XPS 16 soleklart både på lysstyrke, svartnivå og kontrast. Det er ingen som slår XPS 16 hva gjelder størrelse på farge-gamuten (forutsatt at du oppgraderer til RGBLED-skjermen, som er en dyr fornøyelse), men Envy 14 er blant de aller beste på dette også.

Batteritiden er i utgangspunktet rundt 4-5 timer ved vanlig bruk, men det følger med et ekstra "slice"-batteri som enkelt klipses på undersiden av PC-en. Dette gjør PC-en tykkere og tyngre, men batteritiden økes til 9-10 timer ved vanlig bruk (basert på rapporter her). Ser for meg at det ekstra batteriet blir liggende hjemme når jeg drar på skolen, men jeg tar det definitivt med på lengre turer.

PC-en kommer med 500 GB (7200 RPM) harddisk. I følge anmeldelsen på Notebookcheck, skal denne være rask til å være en tradisjonell harddisk. Det er lett å bytte den ut med en SSD hvis det er ønskelig. Jeg har tenkt å kjøpe en SSD etter hvert. Den gamle harddisken vil jeg da sette i en såkalt drive caddy og sette den inn i stedet for DVD-brenneren. Det finnes noe info om dette her. Jeg vet at det er folk som har gjort dette med Envy 14. Liker definitivt tanken på en 160 GB SSD + 500 GB HDD i samme maskin.

Det er massevis av nyttig informasjon om Envy 14 i den første posten i denne tråden på notebookreview-forumet.

En meget god og inngående anmeldelse av Envy 14 finner du på Notebookcheck. Søker du litt der, finner du også anmeldelser av diverse utgaver av Dell Studio XPS 16.

Utifra dine krav, mener jeg at Envy 14 er det riktige valget. Den er ikke direkte billig, men med en gang man begynner å bli kresen på skjermkvalitet, så skyter prisene i været. God skjerm prioriteres rett og slett ikke på PC-er som koster under 10000 kr.

Endret av oddsock
Lenke til kommentar

Skulle til å foreslå Envy 14, jeg også, og må si meg enig i forrige post. Har en selv, se signatur, og er meget godt fornøyd. 1600x900 på 14,5" er nydelig sammenlikna med den forrige laptopen min med 1200x800 på 15,4".

Da jeg valgte E14, var kriteriene mine god skjerm, god batteritid, god grafikkytelse og at den ikke skulle være for stor. Da sto det mellom en Sony Vaio Z (hvor du kan få opptil 1920x1080 på en 13") og en Envy 14, hvorav Vaio Z er uhyre overprisa. Er vel også mulig å få en MBP15 med 1680x1050 skjerm, men det koster også skjorta. Jeg fikk min i USA og ga litt under 10 000 NOK for en modell med i5-450, 1600x900 og en Intel x25 160 GB SSD, så om du har anledning til å kjøpe på andre siden av dammen, gjør det. Hvis ikke, blir det et spørsmål om du vil fire litt på krav eller om du vil opp i pris.

Lenke til kommentar

Takkar for tipsa om HP Envy! Det freistar å kjøpa ein sånn, sjølv om den er litt i overkant dyr.

Fleire som kan anbefala denne maskina? (Eller som har negative opplevingar med den)

Ser ut som du har uflaks. Amentio har plutselig satt opp prisen til 15945 kr. Du kan kanskje ringe/sende en mail og spørre om du kan få den til prisen de nettopp hadde, men det spørs vel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...