Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Orker ikke mat om morgenen, hvordan forbedre?

Myst

Anbefalte innlegg

Dette har jeg hatt hele livet. Aldri klart å spise frokost, men siden jeg driver med fysisk arbeid så er jeg blitt nødt til å få i meg noe på morgenen. Er ofte jeg sitter å venter helt til rett før jeg må gå før jeg spiser noe.

Er det noen som vet hva årsaken til dette er?

Dette har også fått meg til å se på dette fenomenet fra et evolusjonistiskt synspunkt. Vi har jo levd i betydelig flere generasjoner som jegere enn vi har levd som sankere og jordbrukere. Vil ikke dette bety at kroppen vår er vant til å måtte vente noen timer før den får i seg mat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk er dette helt normalt og ikke farlig i det hele tatt. Så lenge dette er en del av spisemønsteret ditt så har det ikke noe å si om du spiser senere eller før, så lenge du får nok måltider om dagen. Det er en myte at frokost er så vanvittig viktig. For folk som har innarbeidet et kosthold hvor det er normalt; ja, men for andre; nei.

Har selv ikke spist tidlig frokost siden 90-tallet og det har aldri vært et problem.

Lenke til kommentar

Det er vel fordi kroppen din har blitt vant til det. Den sier fra når den har behov for noe. Eller den trenger en "system startup" etter du har stått opp. Er sånn med meg hvertfall, er ikke sulten med en gang jeg står opp og trenger litt tid til å våkne skikkelig opp før jeg kan tvinge meg i noe. Særlig i helgene kan det gå 1-2 timer før jeg tar meg tid til frokoost.

Lenke til kommentar

Det er veldig lite sannsynlig at steinaldermennesket var konsekvent med "6 måltider om dagen"-paradigmet. Det som er sannsynlig at de fråtset når de hadde sjansen, f. eks én eller høyst to ganger dagen. Tror dette er en minst like god måte å få i seg næring på (dvs. to-tre store måltider), såfremt man faktisk får dekket kalori- og næringsbehovet.

Lenke til kommentar

Har ikke vurdert at det faktisk er mangelen på "Kvinnelig nærkontakt" som har påvirket deg litt da ? ;)

Spiser sjeldent på morgenen selv, men hvis jeg absolutt skal så blir det havregryn, melk og jordbær. Det gir næring frem til lunch, der jeg tar et litt mer solid måltid.

Det som jeg gjorde før når jeg måtte ha i meg noe frokost, så endte jeg opp med å ta et glass frokost juice, og et eple / pære. Juicen er litt "mektig" og frukten er mettende. Veldig lett frokost som ikke påvirker magen på samme måte som hvis man spiser mye på morgenen, da noen kan føle seg kvalm og uvell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...