Gå til innhold

Hvorfor skal religioner respekteres?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det slik at andre religioner skal respekteres når man sier de er feil hved å ha en annen oppfatning?

Folk sier at religioner skal respekteres, i betydningen, de skal ha et vern mot å bli fornærmet.

 

Grunnen til dette, er at de ønsker å tro, uten at du skal legge kjepper i hjulene på troen deres. Jeg har f.eks aldri hørt om en nihilist, eksistensialist eller solipsist som krever at de skal ha et vern mot kritikk. Har du?

 

Jeg lar være å pepre venner og besteforeldre med kristen-killer-utsagn av egeninteresse/ønske om å opprettholde kontakt. Andre grunner til å respektere noen er vel sannsynligvis bare oppkonstruerte løgner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neinei. Man mobber ikke barn som er født med downs syndrom eller utsatt for overgrep, på samme måte som man ikke kan si noe stygt til de religiøse, som gjerne er født inn i et liv med gud på toppen, og utsatt for et overgrep ved å oppdras innenfor en religion. Religionen i seg selv kan vi jo mislike, men ikke dem som er deltakere i den. Litt forsiktig diskusjon er derimot å anbefale, det er det jeg kaller det når de plutselig blir VELDIG sinte av noe en opplyst ateist har sagt ;)

Lenke til kommentar

Vi bør respektere andre menneskers syn på livet. Religionen i seg selv kan vi kritisere, det heter ytringsfrihet. Både religiøse og ateister er mennesker, og alle leirer har parter som ikke hjelper sin "sak" nevneverdig.

 

Er ikke toleranse et bedre ord? Selv har jeg ingen respekt for religiøse personer, jeg tolererer de.

Endret av Flexi
Lenke til kommentar

Vi bør respektere andre menneskers syn på livet. Religionen i seg selv kan vi kritisere, det heter ytringsfrihet. Både religiøse og ateister er mennesker, og alle leirer har parter som ikke hjelper sin "sak" nevneverdig.

 

Er ikke toleranse et bedre ord? Selv har jeg ingen respekt for religiøse personer, jeg tolererer de.

 

Har du heller ikke respekt for mennesker som støtter ett politisk parti du ikke deler meninger med? Sett at du ikke er enig i Høyres politikk. "tolererer" du da høyrevelgere, eller respekterer du dem?

 

Du kan tolerere religionen, men du bør ha respekt for menneskene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bør respektere andre menneskers syn på livet. Religionen i seg selv kan vi kritisere, det heter ytringsfrihet. Både religiøse og ateister er mennesker, og alle leirer har parter som ikke hjelper sin "sak" nevneverdig.

 

Er ikke toleranse et bedre ord? Selv har jeg ingen respekt for religiøse personer, jeg tolererer de.

 

Har du heller ikke respekt for mennesker som støtter ett politisk parti du ikke deler meninger med? Sett at du ikke er enig i Høyres politikk. "tolererer" du da høyrevelgere, eller respekterer du dem?

 

Du kan tolerere religionen, men du bør ha respekt for menneskene

 

For å være helt ærlig, så er jeg usikker på hvordan man skal definere respekt.

Jeg synes ordet blir misbrukt alt for mye.

 

"Respekter ditt, respekter datt"

 

Hvordan definerer du ordet respekt, Tenklitt?

Lenke til kommentar

Vi bør respektere andre menneskers syn på livet. Religionen i seg selv kan vi kritisere, det heter ytringsfrihet. Både religiøse og ateister er mennesker, og alle leirer har parter som ikke hjelper sin "sak" nevneverdig.

 

Er ikke toleranse et bedre ord? Selv har jeg ingen respekt for religiøse personer, jeg tolererer de.

 

Har du heller ikke respekt for mennesker som støtter ett politisk parti du ikke deler meninger med? Sett at du ikke er enig i Høyres politikk. "tolererer" du da høyrevelgere, eller respekterer du dem?

 

Du kan tolerere religionen, men du bør ha respekt for menneskene

 

For å være helt ærlig, så er jeg usikker på hvordan man skal definere respekt.

Jeg synes ordet blir misbrukt alt for mye.

 

"Respekter ditt, respekter datt"

 

Hvordan definerer du ordet respekt, Tenklitt?

 

Hvorfor skal du ikke respektere både ditt og datt?

 

Respekt går hånd i hånd med alminnelig høflighet. Hvorfor skal du ikke respektere naboen din som menneske, bare fordi han eventuelt tror på Gud?

Lenke til kommentar

En definisjon jeg fant på nettet:

 

Respekt - Å høyakte, ære, beundre, frykte.

 

 

Jeg beundrer/ærer/akter/frykter veldig få.

 

Det er derfor jeg mener det blir feil å si at jeg skal "respektere ditt og datt".

 

Jeg synes som sagt respekt er et vanskelig ord å definere, så kom gjerne med din egen definisjon.

 

Edit: Bare så det er sagt, jeg er hølig mot nye mennesker, lærere, sjefer osv.

Men jeg synes fortsatt det blir feil å si at jeg respekterer de.

Endret av Flexi
Lenke til kommentar

En definisjon jeg fant på nettet:

 

Respekt - Å høyakte, ære, beundre, frykte.

 

 

Jeg beundrer/ærer/akter/frykter veldig få.

 

Det er derfor jeg mener det blir feil å si at jeg skal "respektere ditt og datt".

 

Jeg synes som sagt respekt er et vanskelig ord å definere, så kom gjerne med din egen definisjon.

 

Edit: Bare så det er sagt, jeg er hølig mot nye mennesker, lærere, sjefer osv.

Men jeg synes fortsatt det blir feil å si at jeg respekterer de.

Jeg vil ikke si at det er respekt når man frykter noe. La oss ta et eksempel noen har vært borti: "DU SKAL VISE MEG RESPEKT ELLER SÅ BANKER JEG DRITTEN UT AV DEG!". Flere blir redde, og frykter personen. De respekterer dem ikke.

 

Jeg liker Wikipedia sin def. på respekt:

Respekt eller aktelse er et begrep for vår holdning overfor andre som kan vise at vi anerkjenner at den andre er verdig en aktelse enten som vår likemann eller som en vi setter høyere enn oss selv. Ordet respekt kommer fra det latinske spici og spectare. Begge varianter av verbet har betydningen «å se, å skue noe fremfor seg». Med «re-» foran verbet får vi «respici» eller «respectare». Det norske verbet «respektere», kan bety: «å se om igjen, se påny».
Lenke til kommentar

Respekt er i alle fall galt ord for det jeg tenker; respekt er tross alt noe man må opparbeides. Jeg har respekt for min kollega, som tar til seg all den kritikk hun måtte få og justerer seg deretter. Jeg kan ikke ha respekt på samme måte for en som ikke gjør det.

 

Jeg kan anerkjenne personen som et menneske, som et individ, eller hva det måtte være, men "respekt" er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Vi bør respektere andre menneskers syn på livet. Religionen i seg selv kan vi kritisere, det heter ytringsfrihet. Både religiøse og ateister er mennesker, og alle leirer har parter som ikke hjelper sin "sak" nevneverdig.

Enig. Religion må tåle kritikk, men det er ofte denne kritikken vipper over mot latterliggjøring (som f.eks. tegn Muhammed-dagen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Respekt er i alle fall galt ord for det jeg tenker; respekt er tross alt noe man må opparbeides. Jeg har respekt for min kollega, som tar til seg all den kritikk hun måtte få og justerer seg deretter. Jeg kan ikke ha respekt på samme måte for en som ikke gjør det.

 

Jeg kan anerkjenne personen som et menneske, som et individ, eller hva det måtte være, men "respekt" er noe helt annet.

Liker bedre å bruke ordet aksept.

Jeg kan akseptere en person sitt livssyn, men ikke tving meg til å respektere det. Jeg må få ha mine innvendinger basert på mitt livssyn.

 

Jeg aksepterer at en person har sex med mange, ofte, men jeg respekterer det ikke.

 

 

Om en skal kritisere, så er det minste jeg forventer at en åpner seg selv for kritikk.

Lenke til kommentar

Hver gang jeg ser et ord som folk ikke klarer å forklare, så tenker jeg at her må det være ha gått inflasjon i den politisk korrekte bruken. :innocent:

 

Respekt beyr å gi tilkjenne at noe annet har verdi, det vil si holde ved ære.

 

Jeg har null respekt for religion, men det betyr vel ikke at jeg må fortelle bestemora mi hvor dum hun er, eller dra julenissen-vitser til venner.

 

Folk som bruker ordet respekt, har ofte enten en veldig lovisk og rettskaffen personlighet, eller de er religiøse selv - eller de er politikere.

 

Jeg krever ikke respekt for nihilisme. Jeg krever ingenting, og ser ned på mennesker som mener respekt er en selvfølge. Respekt er noe du gjør det fortjent til, i mine øyne. Det er ingenting med religion som fortjener respekt.

Lenke til kommentar

Religion må tåle kritikk, men det er ofte denne kritikken vipper over mot latterliggjøring (som f.eks. tegn Muhammed-dagen).

 

På et mer generelt grunnlag finnes det jo masse konstruktiv komikk som går på bekosting av alt mulig folk tror og ikke tror på. Jeg ville aldri gått inn for å nekte denne uttrykksformen, og heller ikke du ville vel ønsket det?

Lenke til kommentar

Vi bør respektere andre menneskers syn på livet. Religionen i seg selv kan vi kritisere, det heter ytringsfrihet. Både religiøse og ateister er mennesker, og alle leirer har parter som ikke hjelper sin "sak" nevneverdig.

Enig. Religion må tåle kritikk, men det er ofte denne kritikken vipper over mot latterliggjøring (som f.eks. tegn Muhammed-dagen).

 

Nja.. Tegn Muhammed dagen er jo ikke for å latterliggjøre muslimer. Ekstreme muslimer ønsker å stoppe vår ytringsfrihet med vold, og derfor blir dette, etter hva jeg kan forstå, gjort i solidaritet med personer som er truet av disse ekstreme.

 

Edit: Tror ikke mange kristne hadde personlig blitt fornærmet av en Jesus karikatur. Selv om de kanskje ikke hadde likt karikaturen. Man tulle-tegner ikke muhammed for å erte mennesker, men for å tulle med selve muhammed fyren. At menneskene selv blir personlig fornærmet får stå til deres egen regning.

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

På et mer generelt grunnlag finnes det jo masse konstruktiv komikk som går på bekosting av alt mulig folk tror og ikke tror på. Jeg ville aldri gått inn for å nekte denne uttrykksformen, og heller ikke du ville vel ønsket det?

Selvsagt ikke, men latterliggjøring blir ofte et spark i egen balle i mine øyne. At én person gjør et poeng ved å karikere Muhammed har jeg ikke noe problem med, men at det fikk den effekten det gjorde hvor folk ukritisk hev seg med på en trend, så syns jeg det fordummer og trivialiserer det opprinnelige budskapet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hvorfor er det slik at andre religioner skal respekteres når man sier de er feil hved å ha en annen oppfatning?

 

Det er fordi det er flere som er religiøse, enn de som ikke er det.

 

Hvorfor tror du vi leser om Islam, kristendommen og Jødedommen i krl ?

Hvorfor ikke om andre religioner som har eksistert før jødedommen ?

 

Svaret er fordi over halvparten av menneskene tror på en av disse religionene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...