cmyrland Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Jeg ønsker å prøve meg på et helt enkelt plattformspill (tenk gamle supermario-spill) i Python. Jeg vil ha tastaturstyring, enkel fysikk (What goes up must come down) og et kamera som følger karakteren jeg spiller med. Jeg er ganske blank innenfor programmering, selv om jeg kan litt teori rundt det. Spørsmålet mitt er hvilke biblioteker jeg trenger og hva jeg kanskje bør tenke på/ta hensyn til. Jeg har prøvd å følge ymse tutorials for å lære programmering før, men mister alltid interessen fordi lysten til å skape noe selv alltid overgår lysten til å følge en "oppskrift" for å lage et simpel program. Da blir jeg sittende halvveis mellom to ting, og det ender med at jeg slutter å bry meg. Derfor skal jeg nå bare prøve meg helt fra null, med mine egne tanker og ideer, og så heller lese meg opp på de punktene hvor det trengs underveis. Jeg kjenner til pygame og ønsker å benytte deres biblioteker, men er i grunn alt for blank til å begynne på scratch uten å spørre om råd først Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) PyGame og tilhørende tutorials er nok en bra start. http://www.pygame.org/wiki/tutorials Prøv å fullfør en enkel tutorial først, som f.eks http://www.pygame.org/docs/tut/tom/MakeGames.html - Den viser en Pong implentasjon, som IMHO er en av de beste spillene for slik tutorial, siden det er noe av det enkleste man kan lage og fremdeles ha de viktige tingene (event loop, user input, sprites, collision detection). Den tutorialen der er 6 sider lang, og når du er ferdig der så har du sett hvordan de forskjellige tingene fungerer, og du bør være klar for å tenke på noe å lage selv Tenk mer på tutorial som "her er et prinsipp, det er slik og slik, og her har vi et praktisk eksempel". Endret 31. august 2010 av Terrasque Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Denne serien er grei. Mere grunnleggende. Gui wxpython. Noen random tutorials. http://www.cs.iupui.edu/~aharris/pygame/ http://www.learningpython.com/2006/03/12/creating-a-game-in-python-using-pygame-part-one/ http://inventwithpython.com/ http://eli.thegreenplace.net/2008/12/13/writing-a-game-in-python-with-pygame-part-i/ http://en.wordpress.com/tag/pygame-tutorial/ http://ravuya.com/article.php?a=pygame http://www.gamedev.net/community/forums/topic.asp?topic_id=444490 Jeg har prøvd å følge ymse tutorials for å lære programmering før, men mister alltid interessen fordi lysten til å skape noe selv alltid overgår lysten til å følge en "oppskrift" for å lage et simpel program Du må forandre tankgangen litt,sette det og lære små ting om språket mye høyere. Mange går i denne fellen og ønsker og lage spill - GUI - Web applikasjoner - mobil applikasjoner,men blir frustert når det låser seg helt(noe det gjør for alle i perioder)og gir opp. Det og skape noe uten et språk som man virklig liker og forstår,blir mye vanskligere. Det var dagen moral preiken,lykke til med pygame og python Endret 31. august 2010 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Panda3D er utrolig lett å sette seg inn i. Selv om 3D-spill er hovedfokus, kan du også lage 2D-spill med den. Folk i forumet og på IRC er veldig hjelpsomme. Verdt å ta en titt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå