Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Norges Lover, hvor står mine rettigheter...?


dimetho

Anbefalte innlegg

kanJeg er 16 år og vet at da har jeg lov til å bestemme over mine egene penger hvordan dette bryr meg, men tingen er at hjemme hos meg tilater foreldrene mine meg ikke dette. Jeg får ikke bruke penger på det jeg vil, og hvis de oppdager at jeg har gjort dette tar de bankkortet ifra meg :oops:

 

Men nå vil jeg ta hardt mot hardt, å vise de hva som er lov men da er jeg nødt til å vite hvor i Norske LOver denne loven står, så jeg har noe å motbevise. Pengene er egen tjent, og mine så det er ikke fare i det. Alle på min alder får lov til å bruke pengene sine på hva det ønsker dem, men ikke jeg noe jeg finner veldig urettferdig og surt gjort, jeg forteller dette til foreldrene mine men de sier at så lenge jeg bor hjemme så bestemmer jeg ikke over alle pengene mine, dvs jeg kan kjøpe meg billige ting som brus osv. men spill, data deler o.l. blir det nei.

Kjenner noen noen som har kjennskap til den lille røde, eller er det noen på forumet som kanskje vet hvor jeg kan finne dette, har dere noen andre løsninger til meg? Jeg prøvde å bla/lete litt i boken selv men fant ikke så mye nyttig.

 

Dette har irritert meg lenge! :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Du får ha lykke til i din "kamp" med loven i hånd (...), men først lurer jeg bare på èn ting: Hvorfor lar ikke foreldrene dine deg bruke din egne, surt ervervede penger? Syntes de du er veldig uansvarlig eller noe slikt? Selv har jeg fått disponere mine egne penger fritt så lenge jeg kan huske...

Lenke til kommentar

Du har allikevel ikke full rådighet over dine penger. Snakker man om store beløp, tar overformynderiet over pengene dine til du er 18år. Dette er en beskyttelse for barn (under 18 ) som tjener/har/vinner/etc.. større beløp, slik at ikke foreldrene dine bruker dem opp.

 

Hvis det er lomme pengene dine/bursdag/julegaver, etc.. det er snakk om har du i teorien full rådighet over dine penger, men det ligger mye idet som dine foreldre sier; Så lenge du bor hjemme så bestemmer de. Jeg antar du ikke betaler noen husleie, osv...? Så du må nok ta til takke med at de bestemmer, hvis du da ikke har tenkt å gå til sak mot dem :lol:

Lenke til kommentar
Hvis det er lomme pengene dine/bursdag/julegaver, etc.. det er snakk om har du i teorien full rådighet over dine penger, men det ligger mye idet som dine foreldre sier; Så lenge du bor hjemme så bestemmer de. Jeg antar du ikke betaler noen husleie, osv...? Så du må nok ta til takke med at de bestemmer, hvis du da ikke har tenkt å gå til sak mot dem :lol:

 

Hva når han flytter hjemmefra da?!

Etter at jeg fikk bestemme fullt og helt over mine egne penger har jeg blitt mye mer økonomi bevisst enn hva jeg var når de hjemme "styrte" pengebruken min.

 

Det gjelder vel flere enn meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...