Stigma Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Hei, Jeg har i lengre tid hatt et problem med at mine Speedtouch rutere som jeg bruker på min ADSL linje spontant rebooter. (Bare for å være klar så gjelder dette ikke en ustabil linje, den er faktisk meget stabil, det er faktisk ruterene som rebooter uten åpenbar grunn). Jeg har også jobbet flere år i ISP der vi faktisk brukte disse modellene så jeg har allerede utelukket alle de vanlige mulige problemene, testet et utall forskjellige firmware versjoner, variasjoner av modeller (3 forskjellige) osv. osv. Jeg har dog hørt (og erfart via support) flere historier om at disse modellene er spesiellt sårbare mot såkallte power-spikes. Anyway - jeg kom i senere tid på at jeg pleide ikke å ha dette problemet før, inkludert på samme de samme ruterene som nå har problemer, så jeg gikk systemetisk tilbake og prøvde å tenke gjennom hvordan ting var koblet opp osv. Jeg kom frem til at èn ting jeg ikke hadde testet var overspenningsvernet mitt. Jeg hadde tidligere brukt et billig overspenningsvern fra clas ohlson (prisklasse typ 100kr), men brukte det ikke lenger i oppkoblingen nå. Så... jeg koblet det på igjen for å teste - og nå for første gang på meget lenge har ruteren vært online uten avbrudd i 48 timer. Normalt har jeg opplevd spontane reboots hver 1-6 timer ca (varierende). Det er sikkert ikke umulig at dette bare er en tilfeldighet, men det virker i så fall til å være ganske usansynlig statisitks sett basert på hva som er normalt. Jeg vil oppdatere posten senere med om denne tilsynelatende endringen i stabilitet forsetter å være konstant. Jeg har også en mistanke om at min husstand har et problem med overspennings spikes. Dette er basert på: - Problemene med ruterene jeg har hatt - Et problem med at lyspærene i en del av huset (der ruterene også står) virker å bli defekte ekstremt raskt, estimert 5-6 ganger så fort som resten av huset (glødepærer i dette tilfellet) - De enkle målingene jeg har gjort viser at spenningen her er generellt ganske høy (mitt vanlige multimeter går mellom 238-242volt, men jeg har ikke utstyr for å grafe endringer skikkelig over tid og avdekke et evt. problem med spennings-spikes) Kort sagt virker det som om overspenningsfilteret mitt retter problemet mitt, men jeg kan alt for lite om sterkstrøms applikasjoner for å kunne tolke hva dette faktisk betyr i forhold til om det bekrefter et spenningsproblem og hva spenningsfilteret faktisk gjør for å bedre dette. Jeg håper derfor at noen med elektro bakgrunn eller god kunnskap om slik kan gi litt innsikt i hvordan forskjellige spenningsfiltre fungerer og hvorfor dette tilsynelatende virker å fungere. Jeg trodde slike filtre (spesiellt billige slik som mitt) hvoedsakelig bare hadde som oppgave å takle lynnedlsag og lignende. Kan de faktisk rette mindre spikes også eller er dette bare et eksempel på min hjerne som lager en feil kausal forbindelse? I dunno... håper noen kan hjelpe meg slik at jeg kan vurdere om det er verdt å investere i et litt mer avansert filter som en permanent løsning både for ruterproblematikken og evt. andre ting som dette feneomenet sikkert kan gi utslag i (som evt. ustabilitet i PCer osv?). På forhånd takk for all hjelp -Stigma PS: Moderatorer: føl fri til å endre kategorien for dette innlegget. Jeg var usikker på hvilken kategori som best passet for dette - denne generelle vs. PSU katogien osv. Endret 30. august 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Håper du liker å lese engelsk. Les kapittel 9, spesielt under Surge Protection Circuits, der har du mange forskjellige kretser som kan brukes for beskyttelse, og informasjon om hvordan de virker. Rectifier Applications Handbook.pdf Ellers er det også en del litt enklere oversiktsinformasjon på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Transient_voltage_surge_suppressor Endret 30. august 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Jeg drømmer på engelsk, så det skal nok gå greit hehe (en liten bieffekt av å leve litt for mye på nettet kanskje). Jeg håper deg at noen med praktisk erfaring kan kommentere litt på situasjonen min. Jeg skal sele opp på kildene du gav, men jeg vet ikke om det vil gi meg nok kunnskap til å forstå alle de små detaljene ved min egen problemstilling. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Urk... nei der rebootet ruteren igjen, så da er jeg like langt. Om jeg faktisk opplever spikes så dette kjipe overspenningsvernet ihvertfall ikke løsningen likevel. Det var synd - jeg trodde jeg kanskje endelig hadde funnet feilårsaken. Det er kanskje på tide å gå over til annet ustyr. -Stigma Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Urk... nei der rebootet ruteren igjen, så da er jeg like langt. Om jeg faktisk opplever spikes så dette kjipe overspenningsvernet ihvertfall ikke løsningen likevel. Det var synd - jeg trodde jeg kanskje endelig hadde funnet feilårsaken. Det er kanskje på tide å gå over til annet ustyr. -Stigma Har du åpnet routeren og inspisert hardwaren på innsiden ? Det er mulig at det kan være synlige feil, som f.eks avbrente beskyttelsesdioder eller blåste kondensatorer. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Urk... nei der rebootet ruteren igjen, så da er jeg like langt. Om jeg faktisk opplever spikes så dette kjipe overspenningsvernet ihvertfall ikke løsningen likevel. Det var synd - jeg trodde jeg kanskje endelig hadde funnet feilårsaken. Det er kanskje på tide å gå over til annet ustyr. -Stigma Har du åpnet routeren og inspisert hardwaren på innsiden ? Det er mulig at det kan være synlige feil, som f.eks avbrente beskyttelsesdioder eller blåste kondensatorer. Det kunne vært en mulighet, om det ikke var for at jeg har testet 3 forskjellige rutere (med medfølgende strømadaptere). 2 av dem helt nye ut av boks, og alle 3 fra forskjellige produksjons-batches. Alle viser nøyaktig samme feilmønster desverre. Jeg var heldig å kunne teste så grundig pga. ISPen jeg jobbet hos. Ved mindre du mener at alle tre evt. kunne ha fått synlige skader pga. power spikes og jeg burde sjekke det av den grunn? ... -Stigma Endret 30. august 2010 av Stigma Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Har du sjekket om hvordan dette henger sammen med aktiviteten på nettverket når dette skjer? Enten fra ISP eller fra maskinene, har lagt merke til at ruteren vår her har begynt å hoste å harke litt med tanke på torrents enn hva den gjorde før. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Tenkte på det samme. At dine nettvaner, antall pc-er på ruteren osv. har endret seg, og belaster den kanskje for mye? Endret: Om jeg ikke husker feil kan man logge på ST ruteren og se hvor mye den arbeider osv. Endret 30. august 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Jeg har selvfølgelig sett på denne muligheten, men desverre så har jeg dokumentert mange ganger at det har forekommet reboots når ruteren har vært 100% idle (ingen maskiner på i hele nettverket). Jeg har da som regel sett det fra loggene over natten f.eks. i tilfeller der det ikke har vært noen maskiner på om natten heller. Den eneste form for korelason jeg kan mene å ha funnet er at det noen ganger virker som en reboot kan bli provosert når man kobler seg på det trådløse nettverket. Det er dog vanskelig å si om dette er bare min fantasi som spiller meg et puss. Det stopper uansett ikke problemet å både disable wireless interface på min 585, og min 546 (basically 585 uten wireless) fortsetter også å ha samme problemer. Samtidig virker det ikke som å blaste ruteren kontinuerlig med 20mbit verdt med torrent-trafikk har noen effekt på stabilitet fra eller til. Det virker å være like mange reboots uansett forhold. Det virker kort sagt ikke å være noe særlig mønster på det. -Stigma Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Hvilken type nettadapter er det routerene brukes sammen med? Dersom det er en switsjet type kan det være støyen fra adapteren som i visse tilfeller klarer å slå ut hele mikrokontrolleren inne i routeren. For å luke ut feil som kommer fra strømnettet er det beste å kjøre enheten fra en batteriforsyning, (f.eks dersom adapteren lager ~12-14V kan du prøve å kjøre enheten fra et allerede ladet bilbatteri), eller på en lineær regulator. Dersom du har mulighet til noe slikt vil det iallefall kunne eliminere eller bekrefte mistanken om at ustabiliteten skyldes forsyningssiden. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Hvilken type nettadapter er det routerene brukes sammen med? Dersom det er en switsjet type kan det være støyen fra adapteren som i visse tilfeller klarer å slå ut hele mikrokontrolleren inne i routeren. For å luke ut feil som kommer fra strømnettet er det beste å kjøre enheten fra en batteriforsyning, (f.eks dersom adapteren lager ~12-14V kan du prøve å kjøre enheten fra et allerede ladet bilbatteri), eller på en lineær regulator. Dersom du har mulighet til noe slikt vil det iallefall kunne eliminere eller bekrefte mistanken om at ustabiliteten skyldes forsyningssiden. Vel jeg har en switch på nettverket om det er det du refererer til. Det er en ganske standard 5port gigabit ren switch av merke 3com. Jeg var ikke klar over at støy over TP kunne ha noe potensiale til å forårsake noe slikt - men jeg har jo muligheten til å kunne koble utenom denne midlertidig for å teste selvfølgelig. Denne har jeg dog brukt i mange år før problemene oppsto - men jeg er villig til å prøve det meste nå egentlig. Eller mener du den integrerte nettverksadapteren i selve ruteren? de har alle 4 ports switcher innebygget - men jeg ville jo tro at dette var testet under design/produksjon til å fungere med resten av ruteren (på flere modeller til og med), ved midnre det oppsto en defekt i en spesiell enhet (og jeg har som sagt testet med 3 forskjellige). En UPS eller lignende løsning har jeg selvfølgleig tenkt på, men det er for dyrt utstyr til å investere i uten at jeg har noe mer konkret bevis for at det faktisk er power spikes som er problemet mitt synes jeg. -Stigma Endret 31. august 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Oi sorry, tenkte elektronikk her. Nettadapter som den strømforsyningsdingsen du plugger i strømNettet Denne typen her: Min ide: Dersom denne routeren får inn f.eks rundt 12V likespenning fra en kontakt som dette: Kan du på en veldig billig måte teste teorien din. Alt du trenger er et bilbatteri (som du sikkert har liggende) og så kutter du ledningen og kobler pluggen til batteriet (pluss og minus rett selvfølgelig). Endret 31. august 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 det er 18volt (15volt for 546 som ikke har wlan). Disse er vl neppe switchet (dog jeg kan lite om det egentlig). Det er vel rimeig standard typer power bricks som lever rundt 1A. -Stigma Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Her tenker jeg switchet som i at strømforsyningen regulerer spenningen ved å skru strømmen av og på mange ganger i løpet av et sekund (gjerne flere hundretusen ganger). De fleste PSU-er er i dag switchede. Motstykket er lineære som brenner vekk (som varme) den spenningen som er for mye. Et eksempel kan du se nedenfor: Det jeg ville gjort dersom du vil utelukke strømforsyning fra mulige problem: (Gjelder hvis PSU gir likespenning) -Brukt routeren uten wlan (546), da denne sannsynligvis vil kjøre fint på et bilbatteri. (mest lik spenning) -Mål spenningen på pluggen, bilde i min forrige post. Finn ut polariteten, altså om center er pluss eller minus. (Normalt er center pluss). -Hent et ladet bilbatteri, du kan gjerne ta et som står i en bil om du har, men pass på at du har et i reserve (eller en lader) slik at du kan få start på bilen om du tapper batteriet. -Mål spenningen på bilbatteriet, denne vil være rundt 12-14V -Klipp ledningen til pluggen, og fest ledningen til batteriet. Pass på at du ikke får strøm i deg. Det er viktig at ledningene festes godt. -Mål spenningen på pluggen, denne skal nå være den samme som batteriet, og polariteten skal være som den var når forsyningen ble brukt. -Sett pluggen tilbake i routeren og be en stille bønn. -Forhåpentligvis starter routeren opp. -Enjoy Routeren kjører nå på den reneste spenningskilde som er mulig å oppdrive. Ingen spikes, og ingen støy. Dersom du opplever samme type problemer så kan du utelukke at de skyldes routerens strømforsyning. Når det gjelder levetid på batteriet vil det med et forbruk på 1A vare ca like mange timer som det står påtrykt kapasitet (Ah-ampertimer). Endret 31. august 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå