Deaktivert Konto Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Har du noen rettigheter ang. (se tittel)? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Du må kunne sannsynliggjøre et kjøp. Du må kunne bevise at du har kjøpt noe, hvor og når. Uten det har du svært lite å reklamere på. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Kontoutskrift burde holde. Det har holdt som bevis for meg tidligere. 1 Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Vil bare bifalle Zeitgeist sitt innlegg og si at en kontoutskrift har holdt for meg også. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Ja med en kontoutskrift så sannsynliggjør du et kjøp. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Imidlertid så har de fleste forhandlere mulighet til å lete opp kvittering på eldre kjøp om det ble registrert på navn/telefonnummer/annet søkbart. Vet du sånn cirka når gjenstanden ble kjøpt, bør de fleste med et datasystem greie å finne kvitteringen. De færreste som leverer noe til reparasjon der jeg jobber har tatt med seg kvitteringen, men vi finner den i datasystemet så lenge kunden vet hvilket tlfnr den ble kjøpt på, hvilken avdeling og cirka når. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Bankutskrift + varekode gjør det uansett greit å søke opp kvittering selv om navnet er stavet feil eller telefonnr ikke ble notert . Så det løser seg nok. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Har varen et serienummer, er det stort sett mulig å søke etter det også. De fleste butikksystemer har greie muligheter for å lete opp kvitteringer, selv om systemet der jeg jobber er ekstremt tregt om vi må søke gjennom mer enn 6-9 måneder om gangen. Nettopp derfor er det greit å tenke gjennom ca når varen ble kjøpt, eventuelt finne datoen på en bankutskrift. Lenke til kommentar
reor Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hvis du har handlet i en butikk som ikke registrerer sine kunder ut over "tilfeldig kunde", samt at du like før har vært i banken og tatt ut penger har du lite å stille opp med ovenfor butikken hvis du da ikke blir gjenkjendt av ekspedetøren. Det er endel butikker som ikke registrerer sine kunder samt gir kassalapper på dårlig papir med dårlig blekk og man kan jo gruble på hvorfor. Butikkene oppnår ihvertfall at kassalappene raskt blir uleselig og garantitiden fordufter. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Eh, nei? På bankutskriften din så står det hvor du har handlet. Hvis beløpet på denne utskriften i det minste er større en det varen koster så har kunden sannsynliggjort kjøpet. Da er det opp til butikken og "motbevise" dette om de ønsker det. Hvis du mente at det her var betalt kontant, så har man ingen god måte å sannsynliggjøre kjøpet hvis kvitteringen er borte/ubrukelig... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det er endel butikker som ikke registrerer sine kunder samt gir kassalapper på dårlig papir med dårlig blekk og man kan jo gruble på hvorfor. Butikkene oppnår ihvertfall at kassalappene raskt blir uleselig og garantitiden fordufter. Du kommer med en ganske grov og mildt sagt tullete beskyldning, totalt uten grunnlag. For det første: Hadde det vært slik du påstår, så hadde ikke butikkene giddet å finne kvitteringen for kunder som ber om det. Alle dyrere varer registreres med navn og/eller telefonnummer i alle butikker jeg har handlet. I utgangspunktet har ikke kunden noen rettigheter overhodet om han/hun ikke har tatt vare på kvitteringen, men allikevel så velger butikkene å lete frem kvitteringen i systemet om kunden spør. Hvorfor gjør de det om det er slik du påstår? For det andre: Mange steder skrives det ut et A4 ark som kvittering når man kjøper dyrere varer. Og så vidt jeg vet har alle butikker mulighet til å skrive ut alle kvitteringer på A4 ark om kunden spør. Hvorfor gjør de det om det er slik du påstår? For det tredje: De fleste kvitteringsskrivere er såkalte termiske (heter det vel) fremfor blekk fordi termiske skrivere er både mindre, raskere og krever ikke bytte av blekk eller farge. Papiret må da lages på en slik måte at det reagerer på varme, men dessverre har disse kvitteringene den ulempen at de kan falme eller bli helt mørke over tid om de krølles sammen i en lomme. Men kvitteringer bør tas vare på på samme måte som et verdipapir. Det behøver ikke være verre enn å legge det flatt i en skuff sammen med andre kvitteringer, mens andre igjen legger de inn i en perm. Da holder de seg stort sett ut garantitiden. Jeg har ikke hatt problemer med det selv, og jeg ser veldig sjelden dårlige slike kvitteringer der jeg jobber. Tror du ikke de hadde laget papiret enda dårligere om det er slik du påstår? For det fjerde: En butikk har ingenting å tape på å godta en garanti/reklamasjon. Det sendes inn til et verksted, som sender regninga til importør eller produsent. Butikken har ingen utlegg (fraktkostnaden er som oftest allerede er dekket av verksted/importør så lenge det er en garantisak). Så hvorfor mener du de har grunn til å gjøre som du påstår? Lenke til kommentar
reor Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Eh, nei? På bankutskriften din så står det hvor du har handlet. Hvis beløpet på denne utskriften i det minste er større en det varen koster så har kunden sannsynliggjort kjøpet. Da er det opp til butikken og "motbevise" dette om de ønsker det. Hvis du mente at det her var betalt kontant, så har man ingen god måte å sannsynliggjøre kjøpet hvis kvitteringen er borte/ubrukelig... Som det fremgikk av mitt innlegg hadde jeg først vært i banken og tatt ut penger for å kjøpe varen kontant. Årsaken kan jeg nevne. På daværende tidspunkt benyttet jeg en bank som tok seg godt betalt når kortet ble benyttet. Ved planer om å kjøpe i flere butikker var jeg først i minibanken for uttak og deretter i butikkene. Jeg har byttet bank nu. En eldre person som meg prøver å spare der man kan. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 En eldre person som meg prøver å spare der man kan. Nå kan du jo spørre deg om det du sparte der kanskje gjør at du taper verdien på varen nå? Lenke til kommentar
reor Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) En eldre person som meg prøver å spare der man kan. Nå kan du jo spørre deg om det du sparte der kanskje gjør at du taper verdien på varen nå? Jo takk. Jeg har gjort mine refleksjoner. Når det gjelder min sak så vil den bli sendt til forbrukerrådet. Når dette har skjedd vil det bli opprettet ny tråd på dette forum i forbinnelse med saken. Endret 11. september 2010 av reor Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Heh, ser nå i etterkant at vi har prata forbi hverandre. Jeg trodde du mente at trådstarter hadde betalt varen kontant når han ikke har uttalt seg om det. Jeg tok det som en selvfølge at det var brukt kort. Når det er sagt så har tilogmed DnBNor gått over til gratis bruk av debetkort så at noen fortsatt betaler for å få betale er for meg en gåte. Jeg har INGEN grunn til å gå rundt med kontanter lenger, alt av handling foregår på plastikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå