B_G Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hallo! Jeg driver å forbereder meg på et medisinintervju i Tyskland. Fra før av har jeg lær om Mendels 2 lover: - Spaltningsregelen: Hver av genvariantene i genparet skiller lag tilfeldig og har derfor lik sannsynlighet for å bli ført videre til neste generasjon. - Uavhengighetsregelen/Rekombinasjonsregelen: Ulike genpar fordeles til neste generasjon uavhengige av hverandre (gjelder for gener på forskjellige kromosomer (dihybrid arv)) Men nå leser jeg i tillegg om en 3. regel som heter Uniformsregelen. Noen som kan formulere og forklare den for meg? Takk! Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hallo! Jeg driver å forbereder meg på et medisinintervju i Tyskland. Fra før av har jeg lær om Mendels 2 lover: - Spaltningsregelen: Hver av genvariantene i genparet skiller lag tilfeldig og har derfor lik sannsynlighet for å bli ført videre til neste generasjon. - Uavhengighetsregelen/Rekombinasjonsregelen: Ulike genpar fordeles til neste generasjon uavhengige av hverandre (gjelder for gener på forskjellige kromosomer (dihybrid arv)) Men nå leser jeg i tillegg om en 3. regel som heter Uniformsregelen. Noen som kan formulere og forklare den for meg? Takk! Ser ut som den du mangler heter noe sånn som "principle of uniformity / law of uniformity" som du sier selv. Dette mener jeg egentlig er tidligere omtalt som mendels 1.lov Denne går ut på at alle hetrozygote har samme (felles) fenotype og kryss herfra vil gi bare den samme fenotypen i neste generasjon. Det han så var egentlig dominante fenotypiske trekk som f.eks at glatte erte-planter er dominant over rynkete. Lenke til kommentar
B_G Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Aha, takk. Vi snakker egentlig om den første oppdagelsen av fenomenet dominante/recessive gener? Leste på tysk wikipedia at krysningen som lå til grunn var to celler som begge var homozygote for hver sin forskjellige egenskap. F.eks blå øyne (A)og brune øyne (a) AA x aa = Aa Aa Aa Aa som alle gir samme fenotype, og A må derfor være dominant over a. Er vi enige da? Lenke til kommentar
B_G Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Forresten, for å slå til med et nytt spørsmål... Kan noen forklare forskjellen mellom komplimentær polygeni og epistase. Jeg synes begge fenomener er eksempler på samvirkende gener. Hva kaller man dette (bortsett fra samvirkende gener..)? Substans 1 -----enzym 1/gen 1----> Substans 2 ------enzym 2/gen 2------> Produkt Takk igjen! Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Aha, takk. Vi snakker egentlig om den første oppdagelsen av fenomenet dominante/recessive gener? Leste på tysk wikipedia at krysningen som lå til grunn var to celler som begge var homozygote for hver sin forskjellige egenskap. F.eks blå øyne (A)og brune øyne (a) AA x aa = Aa Aa Aa Aa som alle gir samme fenotype, og A må derfor være dominant over a. Er vi enige da? Jeg mener det var slik ja. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Forresten, for å slå til med et nytt spørsmål... Kan noen forklare forskjellen mellom komplimentær polygeni og epistase. Jeg synes begge fenomener er eksempler på samvirkende gener. Hva kaller man dette (bortsett fra samvirkende gener..)? Substans 1 -----enzym 1/gen 1----> Substans 2 ------enzym 2/gen 2------> Produkt Takk igjen! hmmm. Kjenner ikke igjen "komplimentær polygeni", men jeg tror du tenker på egenskaper eller trekk som er avhengig av flere gener. Ikke flere alleler, men gener (som hver av dem kan ha flere alleler). Et eksemplet her vil være hvor høy/lang/stor man blir. Epistase er når et gen/genprodukt modifiserer et annet gen/genprodukt. Årsaken til bruk av ordene "gen/genprodukt" er at dette fenomenet kan skje på gennivå der transkripsjon av et gen blir undertrykket av uttrykket til et annet gen. Eller det kan skje på fenotype der en fenotype blir undertrykket av en annen. F.eks man kan ha trekk for albionofenotype men som blir undertrykket av trekk for pigment dannelse. Dette ble litt rotete forklart, men det er ca slik jeg har forstått det, mulig at vi trenger flere inn i tråden for en diskusjon. Er rimelig rusten på dette Lenke til kommentar
B_G Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Takk for det Angående "komplimentær polygeni" så kan det godt hende at jeg ikke har oversatt det helt riktig, leser nemlig på tysk wikipedia. Den tyske wikipediaen deler forresten polygenie (polygenie = "deltagelse av flere gen i utviklingen av en fenotype") inn i to grupper - "komplimentær polygeni" og - additativ polygeni Additativ polygeni er forsåvidt greit. Det er at flere gener virker inn på én fenotype, men at hvert gen kun koder for en del, slik at summen av alle genene utgjør den endelige fenotypen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå