Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor ofte pusser du tennene ?


Lumpness

Hvor ofte pusser du tennene?  

139 stemmer

  1. 1. Hvor ofte pusser du tennene?

    • Annen hver dag
      10
    • 1 gang pr dag
      34
    • 2 ganger pr dag
      89
    • 3 ganger pr dag
      6
    • 4 ganger eller mer pr dag
      0


Anbefalte innlegg

Tannpuss er det tredje jeg gjør om morgenen etter pissing og påfølgende håndvask. Man våkner så fint av det.

 

EDIT: Dere som sjelden pusser tennene og slipper unna med det: har dere egen brønn? Jeg spør fordi brønnvann pleier å innholde mye mer fluor enn kommunalt drikkevann.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Latskap kalles det isbilen. Full av anger den dagen man har time hos tannlegen. 10 hull og 6 rotfyllinger = 80.000 kr

0 hull så langt og kommentarer om flott tanngard/kjøtt :)

Isbilen: Har det værste drikkevannet i landet tror jeg (Oslo), så nei. Tok en del fluor når jeg var mindre, henger kansje sammen med det.

Lenke til kommentar

Styrken på tennene er individuelt og eit resultat av gener, difor er det ikkje noko poeng å samanlikne seg med andre. Du vil finne eksempler på både dei som har sterke tenner og unngått hol sjølv med dårlig pleie, og dei med mindre sterke tenner som har god pleie, men likevel hol.

 

Dessutan, det å ha gode tenner i tidleg alder er ingen garanti for at dei vil halde seg like godt seinare i livet.

 

Tannpuss er for å fjerne matrester og bakterier som bryt ned emaljen.

Tanntråd har same jobb, men kjem til mellom tennene der kosten ikkje får plass.

Fluor legg seg på tennene for å beskytte emaljen.

 

Mitt tips til tannpleie:

 

1: Puss alle tenner på alle sider, helst med elektrisk børste.

2: Spytt ut.

3: Bruk tanntråd.

4: Skyll.

5: Bruk munnskyll.

 

Mange vil oppfordre til å ikkje skylle etter pussinga sidan det er fluor i tannkremen. Eg vil heller anbefale å skylle vekk tannkrem og eventuelle bakteriar som har løsna når du pussa og heller skylle med fluor etterpå. Det er ikkje alle som synest det er så greit å gå med tannkremrestar i munnen. Fluorskyll har gjerne ein betre smak og.

 

Kveldspleie er viktigast sidan du har gått ein heil dag og inntatt mykje mat og drikke som er skadeleg. Om natta kjem det ikkje så mykje bakteriar til, og sånn sett er tannpussen kanskje like mykje for å friske opp om morgonen.

Det med tanntråd er kun ein vanesak. Eg bestemte meg ein dag for snart to år sidan at eg skulle bruke tanntråd kvar dag. Sidan den dagen kan eg telle antal dagar eg ikkje har brukt tanntråd på ei hand, det er kanskje snakk om 2-3 dagar.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

nej men så spiser ikke dyr like mye shit som er skadelig for tennene som oss heller da. Jeg pusser når jeg føler for det, skippe to dager funker fett. Pusse tennene på morningen når en kan sove 1 ekstra minutt? jezuz.

Dere som får dårlig ånde viss dere ikke pusser tennene 3 ganger til dagen bør heller skjekke tankjøttet for sykdomer, noe stemmer ikke.

Lenke til kommentar

Hva er nå dette for noe humbug, hvorfor er det ikke ytterlig sjeldnere enn "annenhver dag" som valg i pollen? Er ikke alle som digger å kverke emaljen med tannbørsten hele tida. Tror dere vi ble født med en tannbørste i hånda eller? Dyr pusser ikke tennene heller.

Dyr vasker seg gjerne ved å slikke seg på kroppen. Er det og noko du meiner me bør prøve?

 

Det er sjølvsagt mogeleg å pusse for mykje og hardt, men to gonger om dagen er anbefalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...