Gå til innhold

Forslag til surroundanlegg til ca 15000

Anbefalte innlegg

En sub vil gi mer bass og dypere bass, dette utmerker seg mer når du ser på film og vil at det skal dundre i sofaen :D Du får selvfølgelig bass uten sub, Jamo S606 er ikke akkurat noen øre-plugger :p Da jeg kjøpte mitt første ordentlige anlegg (som var noe alla dette her) syns jeg det leverte mer enn bra nok, så hvis du ikke har så alt for mye peil innen feltet blir du nok mer enn fornøyd nok uten sub. Etterhvert som du blir særere på lyden vil du antagelig finne at en sub kunne gjort seg alike vel, men du må opparbeide deg øre for det først :D

Vel. Skal du har surround eller stereo? Hvis det kun er stereo du er ute etter vil du få et vanvittig mye bedre resultat ved å gå for en stereoforsterker i samme prisklasse som:

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c316bee-_integrert-forsterker_grafitt.htm

Eller enda bedre, finn deg en gammel stereo forsterker på bruktmarkedet. En 10-år gammel forsterker kan spille 10x bedre enn en ny en i samme pris.

Er det surround du skal ha så kan du godt gå for onkyoen. Dette er receivere som har vunnet flere tester og blir generelt sett betraktet som veldig gode. Jeg vil fortsatt at du skal vite at det er veldig mye mer potensiale i høyttalerne dine enn det en slik receiver vil gi. Helst skal forsterkeren koste minimum av det høyttalerne koster :p Ofte er det langt mer å tjene på å kjøpe en kraftigere forsterker framfor en større høyttaler ;)

Endret av Olli12345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for utfyllende og godt svar. Jeg skal ha surround, og i og med at lommeboken er minimal for tiden må jeg gå for det billigste nå, og heller bruke den til noe annet fornuftig eller selge den om jeg kjøper sub og forsterker til sommeren. Godt mulig at jeg også da kjøper den stereoforsterkeren du linket til. Akkurat nå vil jeg bare ha utstyret til å drive dette annlegget fort som mulig :)

Jeg har selvsagt tenkt å få det ypperste ut av høyttalerene, men siden situasjonen er som den er så kjøper jeg den nevnte forsterkeren og får heller sette av penger til en dyrere forsterker når jeg har blitt kresen og lyst på mer futt. Hva trenger jeg av kabler for å koble jamo s606 til forsterkeren og de andre kildene? Holder det med en optisk kabel fra ps3 til forsterker, og en eller annen form for minijack til pc? Trenger virkelig guiding her, målet er å lære litt og kunne vokse på dette..

Beklager til trådstarter om jeg stjeler denne, tenkte det var greit å unngå å lage en ny om tilnærmet samme problemstilling :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kabler trenger du ikke tenke stort på. Du skal ha et anlegg til over hundre tusen før du i det hele tatt kan delta debatten om hvorvidt kabler har noe å si i det hele tatt. Mellom høyttaler og forsterker så kjøper du det billigste du finner bare det ikke er lakris-snorer du kjøper. En mellomstor clas-ohlson kabel holder lang vei.

Som signalkabel vil den ene optiske kabelen være like god som den andre. Kjøp det billigste du finner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager til trådstarter om jeg stjeler denne, tenkte det var greit å unngå å lage en ny om tilnærmet samme problemstilling :)

Ikke noe problem :)

Nå selges Jamoene for 2000 på Lefdal. Det er vel i kategorien løp og kjøp (det mente jeg det var da de kostet 3000 også...)

http://www.lefdal.com/product/lyd-bilde/loskomponent/JS426HCS3/jamo-426-hcs-3-hoyttalerpakke;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Lenke til kommentar

Ikke noe problem :)

Nå selges Jamoene for 2000 på Lefdal. Det er vel i kategorien løp og kjøp (det mente jeg det var da de kostet 3000 også...)

http://www.lefdal.com/product/lyd-bilde/loskomponent/JS426HCS3/jamo-426-hcs-3-hoyttalerpakke;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Satt nesten en pepperkake i halsen da jeg så posten, men linken viser at det er snakk om Jamo 426 HCS 3 og ikke 606 HCS3. Jeg kan dessverer ikke si noe om denne modellen kontra 606, men det kunne vært interessant å sett om 606 var verdt de 1000 ekstra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...