energy_x Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 SMC Barricade Wireless G 54 Mbps 802.11g/b (Prism GT), med 4-port switch Vil denne fungere sammen med ngt sin netopia router? Jeg vil bruke denn for jeg skal ha 2 pc'er som skal stå rett ved siden av så de kan jeg da koble i med en vanlig nettverks ledning. men så har jeg en bærbar som jeg skal ha i trådløst nettverk, så jeg lurer på om dette fyngerer sammen? På forhånd takk Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 ingen grunn til at den ikke skulle det. Totalt likegyldig hva slags annet utstyr du har, bare det "jobber med IP" og mediet er RJ45... Uansett; bruker 11Mbps varianten av Barricade, og den virker flott. Eneste minuset er at jeg nå har to routere å forwarde porter gjennom... Nu vel. Denne er MYE enklere å konfigurere enn netopian!! Lenke til kommentar
energy_x Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 skal jeg bare bruke denne eller må jeg koble den til netopia routeren? Lenke til kommentar
wil Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 hmmm, du må vel koble den til routeren ja tror jeg :oops: iallefall, hvis du skal koble maskiner i trådløst nettverk eller annet slags nettverk også så bør du ha automatisk ip stående på. Lenke til kommentar
energy_x Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Ja men da blir det 2 routere... Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 det gjør vel ikkeno med to routere? Skjønner ikke hva alle har mot det Lenke til kommentar
energy_x Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 tror ikke det vil gå så bra, men hvis du er sikker på at det vil fyngere så stoler jeg på det Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 gjør det jo selv, så jeg er rimelig sikker. Vet du hva internett er? Det er en serie med nettverk. Koblingen mellom disse nettverkene er routere... Vet do hav det er som står hos nextgentel og kommuniserer med modemet ditt? Det er en router. Skal tegne litt for deg jeg, og komme tilbake... Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 http://www.fundingsrud.net/div/routerirouter.gif NB 2,2 MB på 380kbps server cluet her er at hver ring er et nettverk. Øverst står routeren til NGT. Denne gir ip til alle modemer hos NGT kunder. Hver kunde har sitt eget nettverk som da er underordnet NGT sitt. (alle de små ringene(mitt og naboen din sitt)). Ditt nettverk er det som ligger bak modemet ditt. Inni det har du nå kun den ene maskinen din (eller fler hvis du har HUB/switch. Ved å legge til en ny router bak modemet ditt vil du starte et nytt nettverk som er underordnet det første nettverket ditt. Når du lærer litt mer om nettverk så ser du at det i praksis ikke er forskjell på maskiner, servere, routere, etc. Alle er bare noder i nettverket. PS. Det jeg kalle modemet ditt er og en router med dhcp(automatisk tildeling av ip) Dette er markert med blått/rødt på tegningen. Litt rufsete definisjon, men enhver dhcpserver skaper et nytt nettverk. Altså, ved å deaktivere dhcp i barricaden så vil den i praksis ikke være en router, men en switch. Du vil da kun ha et nettverk som styres av modemet ditt (vet ikke helt hvordan dette virker inn på den trådløse delen... Er du litt mer med? vet jeg ikke er spec flink til å forklare meg... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 gjør det jo selv, så jeg er rimelig sikker. Vet du hva internett er? Det er en serie med nettverk. Koblingen mellom disse nettverkene er routere... Vet do hav det er som står hos nextgentel og kommuniserer med modemet ditt? Det er en router.Skal tegne litt for deg jeg, og komme tilbake... Men disse kjører ikke NAT for og si det slik..... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 tror ikke det vil gå så bra, men hvis du er sikker på at det vil fyngere så stoler jeg på det Du kan ikke erstatte routeren til NGT med en ordinær router, den må ha innebyggd et ADSL-modem noe som disse ordinære routerne mangler. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 SMC Barricade Wireless G 54 Mbps 802.11g/b (Prism GT), med 4-port switch Vil denne fungere sammen med ngt sin netopia router? Jeg vil bruke denn for jeg skal ha 2 pc'er som skal stå rett ved siden av så de kan jeg da koble i med en vanlig nettverks ledning. men så har jeg en bærbar som jeg skal ha i trådløst nettverk, så jeg lurer på om dette fyngerer sammen? På forhånd takk NGT routere bruke PPPoA til å autentisere mot DSLAM, og da kan du koble hva du vil på den routeren. Så lenge det er en enhet som kan motta ip adresser fra NGT-routeren eller en enhet som kan videre sende DHCP request. -Chief- Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 agvg: nei, men hva har det med saken å gjøre? Hvis man absolutt vil unngå nat i nat så er det bare å skru av dhcp i barricaden. Man har da i praksis bare en router - barricaden vil virke som en switch - som jeg skrev i den forrige posten min... Modemet vil da dele ut alle IP'r og problemet er løst. Ikke sant? Lenke til kommentar
energy_x Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 oki dette ble for mye for meg.... det jeg vil vite er: Fynker den routeren som jeg viste med ngt? ikke noe mer Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 JA! edit: men du bør lure på litt mer Mye man kan fikle med for å få ting bedre/enklere Er det ikke dette som er gleden ved data? Lenke til kommentar
energy_x Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 oki da går jeg for det :wink: Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 lykke til! Noen slike NAT/PAT rutere inneholder proxyer som gjør det mulig å få aktiv ftp el. DCC-sending til å fungere uten spesiell konfigurasjon på klientsiden og åpning av porter. Slike proxyer har ikke sjans til å fungere med to slike rutere etter hverandre. Kan også se for meg at det er moro å holde rede på åpning av porter og en eventuell brannvegg på begge ruterne. Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 den vil kunne fungere perfekt 8) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå