DrDoogie Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Og vi ønsker innspill. Gjerne fra folk som har brukt shell'a. Tenker spesielt på commandline completion, delimiters, customization etc. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg er nok nok en hjernevasket BASH-bruker ja... vet ikke om noen annen verden. All hail BASH. :o Lenke til kommentar
iDude Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg synest sh/ksh/bash er best, men dette blir mye smak og behag. Dessuten kan jeg for lite csh til egentlig å uttale meg... Det finnes derimot folk med sterke meninger der ute: Resolved: The csh is a tool utterly inadequate for programming, and its use for such purposes should be strictly banned! I am continually shocked and dismayed to see people write test cases, install scripts, and other random hackery using the csh. Lack of proficiency in the Bourne shell has been known to cause errors in /etc/rc and .cronrc files, which is a problem, because you must write these files in that language. The csh is seductive because the conditionals are more C-like, so the path of least resistance is chosen and a csh script is written. Sadly, this is a lost cause, and the programmer seldom even realizes it, even when they find that many simple things they wish to do range from cumbersome to impossible in the csh. Resten av artikkelen, med den klingende tittelen "CSH Programming Considered Harmful", kan du lese her . Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Og vi ønsker innspill.Gjerne fra folk som har brukt shell'a. Tenker spesielt på commandline completion, delimiters, customization etc. Det finnes mange gode shells, men Bash sammen med bash_completion (et script man installerer, søk på freshmeat) gir helt overlegen komplettering (ikke bare av filnavn, men av remote-filnavn (scp), hostnavn, mplayer- og cvs-opsjoner osv osv...). Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg har ikke grunnlag til å uttale meg, har ikke prøvd annet en bash, men jeg liker bash! Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Elsker bash, selv om jeg selv heller ikke har prøvd noe annet.. :oops: Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Og vi ønsker innspill.Gjerne fra folk som har brukt shell'a. Tenker spesielt på commandline completion, delimiters, customization etc. Det beste shellet er det du selv liker best og kan best. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Har proevd litt forskjellige men har alltid gaatt tilbake til Bourne Again Shell . Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 har ikke brukt annet enn bash så bash er nok min favoritt Lenke til kommentar
ratm Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Det beste shellet er det du selv liker best og kan best. Godt sagt. Personlig syns jeg bash er best... Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg bruker bash fordi jeg ikke har hatt tid til å sette meg inn i noe annet, men jeg har sett hos andre som bruker zsh at det har diverse fancy funksjoner, bl.a. ang. auto completion. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 ...Bash sammen med bash_completion (et script man installerer, søk på freshmeat) gir helt overlegen komplettering (ikke bare av filnavn, men av remote-filnavn (scp), hostnavn, mplayer- og cvs-opsjoner osv osv...). Wohoo, takker! Lenke til kommentar
tox2ik Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 jeg har brukt bash, men skal teste de andre shellene også.. når jeg får tid/interrese. mange sier at bash er best men de sier ikke hvorfor :-? Lenke til kommentar
lk Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Bash, av to enkle grunner: - tab-tab for å se alternativer. I (t)csh må du fram med ^d for å se disse. - mulighet for wildcards i scp, fungerer ikke i (t)csh Brukte tcsh de første årene med FreeBSD, men det var ikke vondt å gå over til bash når jeg først forsøkte det. lk Lenke til kommentar
iDude Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Bash, av to enkle grunner: - tab-tab for å se alternativer. I (t)csh må du fram med ^d for å se disse. - mulighet for wildcards i scp, fungerer ikke i (t)csh Det fungerer faktisk med wildcards i scp for (t)csh, men du må ha hele greia inn i hermetegn... Noe a la scp "[email protected]:~/*" . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå