Gå til innhold

Hva er ...duh...best, tsh eller bash?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synest sh/ksh/bash er best, men dette blir mye smak og behag. Dessuten kan jeg for lite csh til egentlig å uttale meg... Det finnes derimot folk med sterke meninger der ute:

Resolved: The csh is a tool utterly inadequate for programming, and its use for such purposes should be strictly banned!

I am continually shocked and dismayed to see people write test cases, install scripts, and other random hackery using the csh. Lack of proficiency in the Bourne shell has been known to cause errors in /etc/rc and .cronrc files, which is a problem, because you must write these files in that language.

The csh is seductive because the conditionals are more C-like, so the path of least resistance is chosen and a csh script is written. Sadly, this is a lost cause, and the programmer seldom even realizes it, even when they find that many simple things they wish to do range from cumbersome to impossible in the csh.

Resten av artikkelen, med den klingende tittelen "CSH Programming Considered Harmful", kan du lese her .

Lenke til kommentar
Og vi ønsker innspill.

Gjerne fra folk som har brukt shell'a. Tenker spesielt på commandline completion, delimiters, customization etc.

Det finnes mange gode shells, men Bash sammen med bash_completion (et script man installerer, søk på freshmeat) gir helt overlegen komplettering (ikke bare av filnavn, men av remote-filnavn (scp), hostnavn, mplayer- og cvs-opsjoner osv osv...).

Lenke til kommentar

Bash, av to enkle grunner:

- tab-tab for å se alternativer. I (t)csh må du fram med ^d for å se disse.

- mulighet for wildcards i scp, fungerer ikke i (t)csh

Brukte tcsh de første årene med FreeBSD, men det var ikke vondt å gå over til bash når jeg først forsøkte det.

lk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...